Nyhet

Motvindfestivalen øker i sting og styrke

4., 5. og 6. juli blir det Motvindfestival i Oslo for fjerde år på rad. For troverdig musikk, mot tvilsom sponsing.

Konsertprogrammet, spekket med spennende norske og utenlandske artister, strekker seg over tre lange kvelder på Nasjonal jazzscene Victoria samt en matinékonsert på Kafé Hærverk. Også i år blåser Motvinden sterkest – ikke tilfeldig – samtidig med Kongsberg Jazzfestival.

– Vi dro i gang Motvindfestivalen i 2016 som en positiv protest mot at sponsorpenger fra våpenindustrien og oljeindustrien strømmer inn i norsk kulturliv, sier musiker og festivalarrangør Andreas Hoem Røysum. – Spesielt ønsket vi å skape oppmerksomhet omkring at Kongsberg Jazzfestival tar imot våpensalgprofitt fra Kongsberg Gruppen, og vi har akkurat den samme målsettingen i dag. At en musikkfestival, eller noe kulturarrangement overhodet, aksepterer støtte fra et selskap som selger våpen, altså livnærer seg av og er avhengig av et visst konfliktnivå i verden – for meg vil det aldri kunne legitimeres.


POSITIV PROTEST: Klarinettist og Motvind-aktivist Andreas Hoem Røysum fortsetter kampen mot våpen- og oljeindustripenger i norsk kultursponsing. Foto: Christer Mannikus  

– Utvekslingen av argumenter mellom Motvindfestivalen og Kongsberg Jazzfestival har foregått i flere fora og medier, og synspunktene er enkelt tilgjengelige på bl.a. begge festivalenes hjemmesider, i sosiale medier og Jazznytts Now’s The Time-spalter. Skal vi et øyeblikk heller dvele ved den kommende festivalens kunstneriske profil?
– Vi som arrangerer festivalen har naturligvis forsøkt å få med favorittmusikken vår gjennom en god blanding av internasjonale og norske musikere. Vi lager ikke en jazzfestival, men majoriteten av den musikken jeg liker, og av musikken i verden, har improvisasjon som et sentralt element, så Motvindfestivalen har improvisasjonsbasert musikk som springbrett. Jeg har ikke tenkt så mye på å definere musikkprofilen i form av ord, men jeg har en følelse av at vi skal klare å presentere en enhetlig pakke med masse forskjellige, fine uttrykk.

­– Fortell?
– Torsdag har vi duoen Xylouris White som består av  gitaristen og luttenisten George Xylouris fra Kreta og den australske trommeslageren Jim White; videre kvartetten Les Filles de Illighad fra Niger, ledet av den kvinnelige gitaristen Fatou Seidi Ghadi; en soloavdeling med frijazznestoren Evan Parker på sopransax og et duosett med saksofonist Mette Rasmussen og sanger Sofia Jernberg.
Fredag kommer Large Unit, det store bandet til Paal Nilssen-Love, og samme kveld har vi også Sanskriti Shresta Avatar med Sanskriti, Hans Kjorstad, Henriette Eilertsen, Magnus Wiik, Erlend Albertsen og Andreas Wildhagen; Gush (Mats Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid); Bass Primitives – Heida Mobeck (tuba), Guro Moe (kontrabass) og Matilda Rolfsson (basstromme) – og et solosett med den slovakiske, norgesbosatte trommeslageren Michaela Antalova.
Lørdag blir det matiné på Kafé Hærverk med Daniel Meyer Grønvold/Kyrre Laastad og Helga Myhr i hver sin avdeling, og deretter kveldskonserter på Victoria. Da spiller Skadedyr, Azkadenya (Vilde & Inga med Sidsel Endresen) og Frode Gjerstad med den svensk-norske trioen Hästi, og det blir solokonserter med Ingebrigt Håker Flaten (el-bass) og den tyrkiske klarinettvirtuosen Cüneyt Sepetci. Vi har forsøkt å legge opp hver kveld med en bevisst dramaturgi, en storform, og selv om hver kveld byr på fem veldig ulike sett, tror jeg at all musikken vil ha såpass mye til felles og være av så høy kvalitet at dersom folk først liker noe av det de hører, vil de finne mye fint i det andre, også. På den måten vil de få en helhetlig festivalopplevelse, håper jeg.

– Tilbake til Motvindfestivalen og brodden mot det dere kaller etisk tvilsom sponsing: Forventer du at musikere som takker ja til jobb hos dere aksepterer å bli betraktet som sympatisører med ditt og Motvindfestivalens syn på sponsorforbindelsen mellom Kongsberg Gruppen og Kongsberg Jazzfestival?
– Jeg er veldig opptatt av ikke å være noe moralpoliti. Det skulle vært veldig vanskelig for meg å presse meninger på folk, si at «dette skal du mene». Men: Jeg mener at hvis man virkelig bryr seg om disse tingene, er det like mange måter å vise det på som det finnes måter å spille på. Spill på Kongsberg Jazzfestival, for all del, men hvis du kjenner en bitter bismak fordi du dermed indirekte legitimerer at festivalen samarbeider med en våpeneksportør, så si ifra til dem. Det er utrolig mange måter å vise at man bryr seg på. Man kan si ifra til festivalstyret når man er der, og man kan si noe fra scenen. Hans P. Kjorstad, kollegaen min og min nærmeste samarbeidspartner i Motvind, spilte der i fjor, da holdt han en appell fra scenen og folk klappet jo. Vi kan bruke ytringsfriheten og si ifra, og hvis mange nok blir klar over at noe er galt, kan vi få gjort noe med det. Det er på høy tid å tenke annerledes om kulturfinansiering, det skal gå an å lage fine festivaler også uten pengestøtte fra våpen- og oljeindustrien.

Terje Mosnes

Motvindfestivalen arrangeres av Motvind Kulturlag (motvindkulturlag.no) , en paraplyorganisasjon som også omfatter plateselskapet Motvind Records og Magasinet Motvind. Festivalen støttes av bl.a. Oslo kommune, Norsk jazzforum, Fond for Utøvende Kunstnere og Kulturrådet.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev