Norge er «partnerland» på årets viktigste jazzbransjetreff, og Karl Seglem drar til Bremen med klar målsetting.
Fra en beskjeden start i 2006 har den årlige bransjemessa Jazzahead i Bremen utviklet seg til å bli jazzens viktigste internasjonale møteplass. Når den 14. utgaven finner sted fra 25. til 28. april i år, med Norge som årets «partnerland» og dermed sterk tilstedeværelse, vil 3282 musikere, agenter, impresarioer, arrangører og representanter for plateselskaper, klubber, festivaler og andre jazzinstitusjoner og -organisasjoner fra 61 land være på plass i Bremens messehallområde. Nærmere 120 norske musikere skal spille under Jazzahead og den to uker lange kulturfestivalen i forkant.
Enorm utvikling
Karl Seglem har deltatt jevnlig på Jazzahead som både saksofonist/bandleder og som eier/leder av plateselskapet NORCD. Han ser fram til å presentere seg og «Nunatak»-bandet sitt på showcase-konserten, og er ikke i tvil om at Jazzahead har utviklet seg til å bli et viktig treffpunkt for karriere- og nettverksbygging.
– Min første Jazzahead var i 2007, den gang messa besto av noen bittesmå stands under trappene i enden av en svær messehall, minnes han. – Jeg dro dit som plateselskap, og i 2010 spilte jeg der for første gang. Da var messa fortsatt under oppbygging, og jeg spilte en liten solo bukkehorn-konsert som del av en showcase. Det var greit nok, men det var ikke mange som kom for å høre på. I forhold til Jazzahead i dag, har det skjedd en vekst som nesten ikke er til å begripe.
HORN: Bukkehorn så det holder på Nattjazz 2016. Foto: Terje Mosnes
1319 stands
Nøkkeltall fra arrangørene bekrefter Karl Seglems ord. «Noen bittesmå stands under trappene» er blitt til 1319 stands i år, og det ventes om lag 17 000 besøkende til de om lag 50 halvtimelange showcase-konsertene. Møter, konferanser, symposier, foredrag og presentasjoner foregår også mer eller mindre kontinuerlig i løpet av messa.
Åtte norske band skal spille showcase-konserter på åpningsdagens «Norwegian Night». Karl Seglem Band, Espen Berg Trio, Gard Nilssen’s Acoustic Unity, Frode Haltli Avant Folk, Hedvig Mollestad Trio, Skadedyr, Kristin Asbjørnsen og Thomas Strønen’s Time Is A Blind Guide er de som kom igjennom nåløyet. På Club Night-programmet lørdag 27. april står Susanna, Erlend Apneseth Trio, Hilde Louise Asbjørnsen og Stephan Meidell, og i tillegg skal Large Unit avslutte Jazzaheads konsertrekke søndag 28. april. Også Jazzaheads to uker lange kulturfestival får solid norsk deltakelse. Håkon Kornstad Trio og Mari Boine Trio står for åpningskonserten 13. april, Beady Belle spiller en stor utendørskonsert lørdag 27. april og norsk film, litteratur og kunst har betydelig plass på festivalprogrammet.
Positiv vekst
– Jeg opplever den enorme veksten som positiv, selv om det kan bli litt mye trykk når det er så mange flere selgere enn kjøpere, sier Seglem. – Agenter og managements er der for å selge inn sine artister, og jeg vet at enkelte festivaler og kanskje andre kjøpere verner seg ved å reise til Jazzahead mer eller mindre anonymt og kjøper dagspass uten å registrere seg som offisielle delegater. På den måten kan de observere og lytte, uten å bli nedrent av selgere. Å delta på Jazzahead kan være slitsomt, men det er også en veldig hyggelig stemning der, en slags familiefølelse med mange bra folk omkring, og du kan dumpe borti folk du ellers ikke ville ha truffet. For eksempel var det på Jazzahead at jeg kom i prat med pianisten Christoph Stiefel (Sveits), vi møttes over en kaffekopp, og det har det hittil kommet bestillingsverk, to album og en lang rekke konserter ut av.
Mer i Tyskland
– Hva kan du i beste fall få ut av showcase-konserten din med «Nunatak»-septetten?
– For det første er jeg glad for å ha fått sjansen, vi var nærmere ett hundre som søkte på de åtte showcase-plassene. Hva jeg får ut av konserten vil nok være avhengig av hvor godt jeg jobber i for- og etterkant med invitasjoner og oppfølging, men jeg håper jo at karrieren min kan få et løft, først og fremst i form av flere klubb- og festivalkonserter særlig i Tyskland, men også hele GSA (Tyskland, Sveits, Østerrike), Frankrike, Storbritannia og Nederland. Mange av spillejobbene i Tyskland genereres egentlig av plateselskapene ECM og ACT, to veldig sterke aktører i det tyske markedet, jeg kommer jo ikke ut på noen av dem, men jeg har flere folk i ryggen enn tidligere via Artist Vision, som også vil være til stede, og jeg har fått en bookingagent i Frankfurt. Det kan bidra til å styrke min posisjon i Tyskland og også åpne for nye markeder.
– Det blir 30 viktige minutter på scenen?
– Ja, og en utfordring siden 30 minutter egentlig er altfor kort tid for den musikken vi holder på med. Jeg trenger tid til å trekke folk inn i musikken, men vi får bare spille i vei, jeg kan jo ikke pushe musikken min på andre måter enn å spille en god konsert. Så tar forhåpentligvis de som liker det de hører kontakt.
PLATEDIREKTØR: Karl Seglem på NORCD-kontoret i Oslo. Foto: Terje Mosnes
Langsiktig
– Hva skal plateselskapsdirektør Seglem gjøre på Jazzahead?
– Kanskje tilby NORCD-katalogen til utenlandske distributører? Eller søke samarbeid med utenlandske artister, vi får se. NORCD er ikke nedlagt, men det blir langt færre utgivelser framover enn det har vært, og på Jazzahead kommer jeg uansett til å jobbe mest med Karl Seglem Band. Vi har festivaljobber på Voss, i Trondheim og Førde i år, og ny konsert på Nasjonal jazzscene i september, og jeg jobber nå mer langsiktig med planer om ny plate og en utvidelse av bandet med gjester i 2020 og 2021
– Til slutt: Hva skjer videre med kvartetten din?
– Den hviler litt akkurat nå, men jeg leker med tanken på å utvide også den med gjester i framtida, og ta i bruk elektronikk / elektroniske instrument og utvide klangpaletten med et akustisk «hjarte» i bunn. Jeg arbeider jevnt og trutt, har mange ideer, og håper at jeg etter Jazzahead i kommende år, får flere muligheter til å stå på scener og spille, presentere musikken min for et større publikum. Jeg liker å tenke langsiktig og at jeg sammen med noen, bygger sten for sten. Jeg har skapt noe eget, utenfor jazz-allfarveien, og er glad for at det også gis plass til et uttrykk som mitt. Så får vi se om Jazzahead kan utløse et lite eller stort steg – eller skred! Jeg kommer uansett til å jobbe videre med mitt, komponere, improvisere, spille.
Terje Mosnes