Debatt

Grønt reisetilbud som finnes – men ikke kan bestilles

INNLEGG: NSBs manglende tilbud for håndtering av tung bagasje, men togpersonalets gode vilje, er Anders Erikssons oppsummering av Ensemble Denadas togreiser på turné i fjor.

I anledning jazzens grønne skifte kan vi i Ensemble Denada bidra med følgende fra vår Norges-turné i fjor høst. Vi brukte tog så mye som mulig, selv om NSB ikke alltid klarte å levere. En ødelagt sovevogn ble ikke erstattet, med det resultatet at NSB måtte betale flybilletter fra Oslo til Bergen, altså fly for tog. På den positive siden har vi togpersonalet gode vilje til å tilby viktige tjenester som NSB har fjernet, nemlig håndtering av tung bagasje. Alle restaurantvogner har et bakrom med skyvedør der det er stor plass. Hvis man avtaler med togpersonalet kan man enkelt reise med for eksempel susafon på tog. Dette til tross for at slik bagasjehåndtering er umulig å bestille hos NSB! Om dette blir bedre med navnet Vy vites ikke. En annen ting er at våre politikere bør sørge for at nye typer passasjertog har plass til bagasje, enten det er kortere eller lenger strekninger. På den måten kan tog brukes som en del av et reiseopplegg på en enklere måte. Ikke bare av musikere, men alle som er på tur med utstyr eller mye bagasje, inkludert elsykkel eller ski.

Anders Eriksson
Anders Eriksson er musiker (trompet) og produsent for Ensemble Denada. Eriksson er også festivalsjef for ILIOS – Festival for ny musikk i Harstad.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Panikk i gavedisken

Gjør gaveinnspurten lettere med vår store spesial, hvor Jazznytts skribenter kommer med sine tips fra jazzen og omegnen!

Nyhet

Halvannen million til Nordnorsk Jazzensemble

Nordnorsk Jazzensemble er tildelt 1,5 millioner kroner fra Samfunnsløftet, Sparebank1 Nord-Norge. - Dette gjør at vi nå kan utvikle nye prosjekter, sier en svært glad daglig leder i Nordnorsk jazzsenter, Ulla-Stina Wiland.

Meld deg på vårt nyhetsbrev