Nyheter

Norsk på toneangivende amerikansk festival

Susanna, Jenny Hval og Jaga Jazzist er blant flere norske band og artister som er invitert til å spille på en av USAs mest toneangivende musikkfestivaler. For andre år på rad får norsk musikk en sentral plass på Big Ears som arrangeres i Knoxville, Tennessee 22. – 25 mars.

Big Ears er en banebrytende festival innenfor musikk, film og visuell kunst, og en plass på programmet er svært attraktivt.
–  Det er en spesiell festival, kanskje unik på verdensbasis, når det kommer til å presentere et sammensatt program, mange ulike stilarter og sjangre for et publikum som verdsetter en god lytteopplevelse, forteller Susanna, som er invitert til å gjøre to konserter: – Å få spille på den festivalen er essensielt for meg og min musikk, jeg gleder meg til å vise frem to ulike konserter, både solo og i kvartett med splitter nytt album i bagasjen.

I år som i fjor har Big Ears ryddet plass til en imponerende norsk lineup. Jenny Hval, Susanna, Jaga Jazzist, The Thing og Paal Nilssen-Love står på programmet i mars 2018. Susanna opptrer solo, i tillegg til en konsert med sin nye kvartett med Giovanna Pessi, Frode Haltli og Cheyenne Mize, og med Bonnie «Prince» Billy som eksklusiv gjest. Trommeslager Paal Nilssen-Love spiller konserter med både The Thing og kultgitaristen Arto Lindsay. Det blir også arrangert en panelsamtale med norske aktører om grenser og muligheter i sjangerblanding. I panelet deltar Lars Horntvedt (Jaga Jazzist), Thorbjørn Tønder Hansen (kunstnerisk leder, Ultimafestivalen) og Marthe Heggenhougen (manager og booker, VIBE Agency).

Big Ears inspirert av norsk festival
Det var et besøk på Punkt-festivalen i Kristiansand i 2008 som ga amerikaneren Ashley Kapps ideen om å starte festivalen Big Ears i hjembyen Knoxville:
– Det var festivalens intimitet, et nesten en sømløst samspill mellom kunstnere og publikum, og beliggenheten i Kristiansand. Totalt var det virkelig en fantastisk manifestasjon av en unik idé, og opplevelsen den helgen ga meg inspirasjon til å utforske og lansere en festival selv – som var Big Ears, sier festivalsjef Kapps.
Han forteller videre at det var Jan Garbareks musikk fra det tidlige 70-tallet som gjorde han oppmerksom på norsk musikk.
– Derfra fortsatte jeg å grave dypere og oppdaget så mye mer fantastisk musikk som jeg elsket – jazz, klassisk, avantgarde, rock, elektronisk, folkemusikk og mer. Det er en fruktbar og sterkt kreativ scene i Norge som er preget av en unik estetikk. Folkemusikken og tradisjonene virker sjelden langt unna, og jeg antar det unike, vakre landskapet i landet spiller en stor rolle. I statene har vi uttrykket «det er noe i vannet,» og jeg elsker å drikke fra denne kilden, sier Kapps.

Big Ears har på kort tid fått status som den mest interessante samtidsfestivalen i USA, og det norske samarbeidet gir musikerne en viktig plattform for å nå de rette målgruppene i det amerikanske markedet. Den norske satsingen er et samarbeid mellom Music Norway, Ultimafestivalen, NOPA, Det norske generalkonsulatet i New York og Norsk jazzforum.

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev