Intervju

Legger ut på en musikalsk ekspedisjon

Trondheim Voices og Wild At Art skal viske ut skillet mellom kunsten og livet i løpet av fem døgn i Lademoen kirke.

Av: Veronika Søum
Foto: Lena Knutli

De ni vokalistene sitter i en halvsirkel rundt Christian Wallumrød midt på gulvet i Lademoen kirke. Komponisten lytter intenst mens vare tonene fyller kirkerommet.
-Kjempefint, det er bare å forme det sånn. Det er ganske åpent på hvordan det kan gjøres, sier han når vokalistene har sunget ferdig partiet.
-Bra musikk Christian, oppsummerer Siri Gjære og får samtlige til å applaudere.

I løpet av disse tre innstuderingsdagene i slutten av juni legger Trondheim Voices og Wild At Art grunnlaget for en fem døgns ekspedisjon. Under Olavsdagene onsdag 29. juli entrer de Lademoen kirke for å skape det levende kunstverket Gjestehus. Tema for årets festival er tid, og det er nettopp tiden og klokka utøverne håper å kunne løsrive seg fra. De neste fem døgnene skal de leve og bo kontinuerlig i kunsten. Ved å improvisere med musikk, bevegelse, situasjoner og rom skal de undersøke hva som skjer over tid, og hvilke nye opplevelser det kan utløse. For hva skjer egentlig når man forlater hverdagen og tida opphører? Når grensene mellom artist og publikum viskes ut? Er det mulig å finne et nullpunkt, sammen?

Bryter ned konsertformatet
-Vi tenker på det som en ekspedisjon, hvor vi tar med oss spørsmål vi håper å få svar på, forteller kunstner Ann-Cathrin Hertling i Wild At Art og Gjestehus’ seremonimester samtidig som hun lager spagettimiddag på kirkekjøkkenet.
-Det er gøy med måten vi jobber på, vi aktiviserer stedenes historie og sanselighet, samt rommene mellom hverandre. I tillegg jobber vi med det helt fysiske, sier Hertling og demonstrerer ved å taktfast dra bestikkskuffen ut og inn.
-Vi spiller på huset, de fysiske, konkrete omgivelsene, oppsummerer hun.

Det er Hertling og kunstnerisk leder Siri Gjære i Trondheim Voices som har står bak ideen og regien på Gjestehus. De vil verken kalle det konsert eller forestilling, men bruker ordet tilstand. Beskrivelsen musikalsk unntakstilstand ble brukt da Trondheim Voices og Wild At Art utforsket et lignende konsept med Popludium i 2013. Da tilbrakte de ni timer daglig over fem dager i det gamle hovedpostkontoret i Trondheim. Utgangspunktet for improvisasjonene var poplåter som har betydd mye for de enkelte sangerne. Tanken var å sakte bryte ned det tradisjonelle konsertformatet, og skape nye forbindelser både i seg selv, til andre og musikken.
-Vi har gjort flere varianter i ettertid også. Den viktigste erfaringen fra Popludium var at når du frigjør musikken fra tid, oppstår det andre type valg når man musiserer. Og når man forandrer forholdet mellom publikum og utøvere, kommer man inn i en kollektiv tilstand, forteller Siri Gjære.

Urfremførelse
Denne gangen er konseptet utvidet til fem døgn. Noe av det vokalistene oppdaget under Popludium, var nemlig at det ble for liten tid.
-Vi holdt på ni timer hver dag, men det føltes litt knapt. Man skulle tro at man bare ble utslitt og lei, men det stemte ikke, sier Gjære.

Forutsetningene for aktørene er de samme som sist; de kan sove, spise og drikke når de har behov for det. Et viktig bærende element er å gi slipp på impulskontrollen.
-Ved å arbeide med fri dans og bevegelse får vi kontakt med impulsene våre, som er viktig å forfølge som kilde til fri, musikalsk utfoldelse, understreker Hertling.

Men popmaterialet er denne gang erstattet med nykomponert musikk. Trondheim Voices har lenge ønsket å samarbeide med komponist og musiker Christian Wallumrød. Og med Gjestehus fikk de muligheten.
-Musikken er så vakker. Komposisjonene hans vil være det samlende punkt og det gjenkjennelige momentet, som vi søker sammen i og går ut ifra. Den er både minimal og monumental, og det blir fantastisk å få være med å forme den. Vi kommer til å gå ut og inn av komposisjonene og inn i improvisasjonene, sier Siri Gjære.

For Christian Wallumrød har heldigvis sluppet å skrive musikk til hele fem døgn. I stedet har han komponert det han beskriver som skisser.
-Materialet har ikke nødvendigvis noe fast bruksområde, det er mulig å kombinere det og bruke flere ting parallelt. Det er flere ulike bestanddeler som utgjør et hele, forklarer Christian Wallumrød.

Åpner opp for gjestemusikere
Han har fokusert mer på ensemblelyden enn enkeltstemmene, og har tatt utgangspunkt i hvordan stemmene låter sammen.
-Skissene er ikke veldig vokalekspressive, jeg har i stedet tenkt at de har noen instrumentale kvaliteter. Men det er mulig å hente ut mer vokale og menneskelige lyder utfra det, sier han.

De musikalske skissene er ikke nødvendigvis formfullendte, men er skrevet slik at de kan kretse rundt seg selv en stund. Og det er en fordel når musikken skal vare kontinuerlig i fem døgn.
– Det er ambisiøst å fylle det tidsrommet med noe, og det er ganske åpent hvordan det kommer til å bli når det er snakk om en så lang periode. Skissene kommer til å benyttes som samlende punkter i løpet av de lange tidsstrekkene, som noe gjentagende og samlende. Alt imellom er i høyeste grad veldig åpent. Jeg hører for meg at det gjøres utdragsvis bruk av samme materiale, og at det tjener som en utvidelse og løsere form og fasong, forteller Wallumrød.

Komponisten og musikeren kommer til å være innom Gjestehus det første og andre døgnet. Sammen med perkusjonist Ingar Zach skal han dessuten være gjestemusiker. Gjesteartister er en velkommen del av Gjestehus.

Trondheim Voices faste samarbeidspartner, lydkunstner Asle Karstad, skal i likhet med vokalistene være til stede alle døgnene i Lademoen kirke. Han har i samarbeid med Arnvid Lau Karstad utviklet det mobile effektsystemet Maccasolve, som gjør at sangerne kan kontrollere effekter, samtidig som de er mobile.

Kan komme og gå
I likhet med utøverne står gjestene, som Gjære og Hertling foretrekker å kalle publikum, fritt til å definerer hvem de vil være i løpet av perioden Gjestehus varer. Som under Popludium kan man komme og gå som man vil, og arrangementet er helt gratis.
-At publikum kan komme og gå er en av kjerneverdiene. Som publikummer kommer man i en kollektiv tilstand med utøverne, men du bestemmer selv hvor lenge du vil være i det. Dermed blir opplevelsen svært knytta til den tida du er til stede, sier Siri Gjære.
Regissørene oppfordrer til å ta med seg sovepose og overnatte, eller ta med seg frokosten i kirka. Popludium så de for seg som en park, som et offentlig rom der man kan henge.
-Alt er veldig organisert i vårt samfunn, med organisert fritid og arbeidsliv. Når man går seg vill eller kjeder seg, vil man finne på nye ting. Det fins ikke så mange av de rommene der man bare kan henge uten å gjøre noe, sier Hertling.

Hun forteller at flere av de tilstedeværende under Popludium ble overrasket og sjokkerte fordi følelsen av tid opphørte. For det er når barrierer brytes ned og konvensjoner endres at det interessante oppstår, mener de.
– Når tida opphører skaper man et slags nytt sted. Det blir en temporær opplevelse av fellesskap, en ny måte å være sammen på, en opplevelse av at musikken, kunsten og livet smelter sammen til ett. Det er noe utrolig vakkert i det. Derfor har vi valgt å kalle det en tilstand, forklarer Ann-Cathrin Hertling.

Gjestebud varer fra onsdag 29. juli til søndag 2. august i Lademoen kirke som en del av Olavsfestdagene.

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev