Intervju

Utblåsning i London

Improfestivalen Blow Out! reiser til London denne helga for å arrangere en to-dagers festival med norsk og internasjonal frijazzelite.

Blow Out! har i løpet av sine fire år i hovedstaden blitt en sentral del av det norske frijazz-/impromiljøet. Bare dager før de starter opp festivalen i Oslo, tar Blow Out! en snartur til London for å arrangere en to-dagers festival med norsk og internasjonal frijazz. Trommeslager Ståle Liavik Solberg er en av musikerne på London-programmet, og selv en av drivkreftene bak konsertserien- og festivalen Blow Out!. Jazzinorge spør Ståle Liavik Solberg om hva slags betydning han tror Blow Out! har hatt for improscenen i Oslo og resten av landet.

– Vi har jo nesten blitt vår egen lille scene, og selv om det er smalt synes vi at vi greier å dekke et ganske bredt felt rent musikalsk. Vi har funnet oss en fin plass mellom den rene kunstmusikken og den mer tradisjonelle jazzen, og på akkurat det feltet tror vi ikke det er noen som er flinkere. Kanskje spesielt viktig er det at vi arrangerer konserter såpass ofte som vi gjør (annenhver tirsdag), og greier å holde nivået jevnt høyt. Det hjelper Oslo å holde seg relevant som musikkby og at vi hele tiden har mulighet til å nå nye folk.  Med tanke på miljøet rundt Blow Out! så tror vi at noe av det viktigste vi gjør er å skape et nettverk av samarbeidsvillige musikere fra inn- og utland som resulterer i utveksling av ideer og impulser, som igjen er med på å holde musikken i konstant utvikling.

– Hva er bakgrunnen for at dere nå beveger dere ut av Norge?
– Vi har jo holdt på meg Blow Out! lenge og har opparbeidet oss et bra nettverk av internasjonale musikere som har gjestet kveldene våre på Mir opptil flere ganger, så det føltes naturlig å ta skrittet videre. Den lille scenen vår på Mir tiltrekker seg store internasjonale navn innenfor frijazzen / impro så vi tenkte det var på tide å ta med oss vårt gode navn og rykte ut i verden. En annen viktig grunn var at vi gjerne vil få vise frem den norske scenen for et større publikum og tenkte at en god måte å gjøre det på er å sette norske/skandinaviske utøvere sammen med internasjonale travere. Den norske jazzscenen har jo et godt rykte på seg ute i verden, og det er spennende for oss å kunne vise frem litt yngre talenter og den delen av jazzen vi fremmer på scenen vår på Mir. Også er det jo naturligvis en god mulighet til å få solgt noen plater.

 – Hvorfor falt valget på London?
– Valget falt først og fremst på Café OTO, som tilfeldigvis befinner seg i London. Café OTO er en scene som har huset mange av gjengangerne på Blow Out!s kvelder på Café Mir, og folkene bak konsertprogrammet der har mye til felles med oss som arrangerer Blow Out!. Dalston, der Café OTO ligger, er et aldri så lite jazzsentrum, og Café OTO har i løpet av sin relativt korte levetid opparbeidet seg et veldig solid rykte innen eksperimentell og improvisert musikk. Musikerne vi ville ha med på programmet liker scenen der godt og vi visste at valget av Café OTO kom til å være et bra trekkplaster for å få med oss de rette folkene. I likhet med Blow Out!-kveldene på Mir så vet vi også av erfaring at Café OTO tiltrekker seg et publikum som er åpne for det meste. Vi kunne rett og slett ikke arrangert denne festivalen noe annet sted.  Det at OTO ligger i verdensbyen London er jo bare en bonus og en flott mulighet, spesielt for de norske/skandinaviske utøverne, til å få vist seg for et internasjonalt publikum.

– Har dere noen ambisjoner om flere internasjonale samarbeid?
– Det vi holder på med på Mir er jo også internasjonalt på et vis, og uka etter vi er i London har vi festival på Mir, med fire dager fullpakket med navn av internasjonal rang. Ellers har vi alltids ambisjoner om å få Blow Out! ut og frem i verden. Når det er sagt har vi diskutert flere muligheter for å videreutvikle dette, men vi tar en ting av gangen og vil gjerne se hvordan det fungerer på Café OTO før vi tar det videre.

Blow Out! London arrangeres 9. og 10. august.
Blow Out! Oslo starter 13. august.

Tekst: Camilla Slaattun Brauer
Pressefoto: Kjetil Valstadsve

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev