Fredag 01. nov 2019 kl. 21:00

BUSHMAN´S REVENGE DUO ft STÅLE STORLØKKEN

Bergen Jazzforum / Vestnorsk Jazzsenter / Sardinen Usf
Bergen

EVEN HERMANSEN gitar GARD NILSSEN trommer STÅLE STORLØKKEN tangenter

VIKTIG MELDING FRA BUSHMAN’S REVENGE:
«Vi er lei oss for å meddele at bassist Rune Nergaard brakk albuen for noen dager siden, og han blir derfor nødt til å avlyse den kommende turneen med Bushman’s Revenge. Men, konserten skjer som planlagt, og vi har vært så heldige å få med en av de største heltene våre – Ståle Storløkken (Supersilent/Elephant9), ikke en dum erstatning!

Håper dere fortsatt er stoked på å komme, vi gleder oss til turné!»

Har du spørsmål vedrørende endringen, vennligst send e-post til: kontakt@bergenjazzforum.no

Bandet har siden dag én hatt et sikkert grep om termostaten og fått konsertpublikum til å koke på begge sider av Atlanteren. De har blitt beskrevet som en missing-link mellom Albert Ayler og Black Sabbath og som en Marshall-forsterkerversjon av John Coltrane’s Interstellar Space. Bushman’s Revenge har rett og slett bidratt til å revitalisere det stadig like rødglødende brennpunktet mellom rock og jazz. Etter seksten år med samspill har de oppnådd en kommunikasjon og musikalsk dybde som er unik. Adresseavisen skrev at «Musikerne har en kjemi seg imellom som gjør at de spiller med en nærmest telepatisk forståelse for hverandre».

På bandets forrige plate «Jazz, fritt etter hukommelsen» gikk de tilbake til sine røtter. Trioen lagde en plate med musikk som var inspirert av storheter som John Coltrane, Wayne Shorter og McCoy Tyner, med fokus på den sterke melodien. De gjorde sin helt egne tolkning av den spesielle stemningen på albumene fra denne epoken. Bushman’s Revenge kom i juli ut med sitt siste album «Et Hån Mot Overklassen» på Hubro. Resultatet har blitt en dynamisk og modig plate, som i tillegg har fått svært god mottakelse av både publikum og kritikere. I løpet av våren og sommeren har trioen også gjort noen svært bejublede konserter med musikalske gjester som Fredrik Ljungkvist, Per «Texas» Johansson og Anja Lauvdal, blant annet på Moldejazz, der trommeslager Gard Nilssen var Artist In Residence i år.

”Et hån mot overklassen kan anbefales med hånden på jazzhjertet” – Ando Woltmann

”Eit lite meisterverk” – Dag og tid (Lars Mossefinn)

”Et deilig og ganske rolig, eksperimentelt jazzrocka album” – Dagens Næringsliv (Audun Vinger)