– Musikken skapes i møtene mellom musikerne og menneskene rundt dem – i fortid, nåtid og framtid. Tidssoner og konstellasjoner er avgjørende for hva publikum får høre.
Slik beskriver Arve Henriksen materialet han og hans medmusikanter skal presentere på Victoria, Nasjonal jazzscene i April.
Treverk ganger fire
Som tittelen hinter til, er det strykere involvert i Tidssoner for trompet og treverk. Trompetisten og komponisten er blant det mest etterspurte i landet, og visstnok har han lenge båret på et ønske om å jobbe tettere med strykere. Nå har han også fått muligheten til å skrive ny musikk i samarbeid med en jazzkvartet – derav (et) treverk. Det tok mange år for Henriksen å finne fram til et strykekonsept som han følte seg hjemme i, og når endelig alle brikkene falt på plass, var det med musikere han tidligere har samarbeida med i ulike sammenhenger.
Jazz på svorsk
Midt i musikken står Arves trompetspill som i en skog av lekne strenger og heftige strykergreiner. Sammen utgjør de et unikt bladverk – en blanding av svensk og norsk folkemusikk ispedd elementer fra samtidsjazzen og improvisasjon. For å understreke det hele og virkelig løfte musikerne opp fra scenekanten, maner videokunstner Tord Knudsen fram visuelle effekter til de vakre tonene.
Arve Henriksen (trp, voc), Nils Økland (fele), Gjermund Larsen (fele), Svante Henryson (cello), Anders Jormin (bass). Videokunst ved Tord Knudsen. Lyddesign ved Geir Østensjø.