«Six Commisions» cover
Hayden Powell
«Six Commisions»
Periskop/Musikkoperatørene

Nytt grep fra forførende trio

De tør å være romantiske, men byr først og fremst på allsidighet.

Trompetist Hayden Powell har fått andre musikere til å skrive for trioen sin når han nå kommer med sitt fjerde album, «Six Commisions». Disse omtales som favoritter, både som utøvere og komponister, og de står for seks av stykkene på plata. I tillegg rommer det nye albumet tre rene improvisasjoner fra bandet. Det er ingen tvil om at dette er et godt grep. Idéen er da også å utfordre hvordan Powells trio skal eller kan høres ut. Komponistene heter Mats Eilertsen, Per «Texas» Johansson, Espen Reinertsen, Natacha Atlas/Samy Bishai, Iro Haarla og Erlend Skomsvoll.

Det første jeg blir opptatt av ved denne utfordringen, er om trioen vil ta vare på seg selv, stilt overfor såpass ulike krefter. Kunsten å gi slipp er som kjent vrien å kombinere med evnen til å holde tak. Pianist Eyolf Dale og bassist Jo Skaansar er gode å ha på lag i en slik sammenheng. De har begge denne viktige evnen til å gjøre seg forstått i forskjellige formspråk, være bekvemme i det lyst melodiøse og det åpent uforutsigbare.

Det er interessant å høre trioen i Espen Reinertsens «Vent på mitt signal». Der er pulsen lav og klang viktigere enn smidige løp. Den dvelende kvaliteten blir ivaretatt med skarp forsiktighet. Trompeten er blågrå. Det er helt vindstille, og pianoet senker seilet. Det låter stillferdig vakkert. Avdempet nydelig er også «Här börjar regnbågen» av Per «Texas» Johansson, men den har mer av et klassisk balladepreg ved seg. De tre legger inn en touch av motstand, et par flekker og noen rynker i det smellvakre. Det gir liv til stoffet, dybde under overflaten. Mats Eilertsens åpningsbidrag er et utadvendt og rytmisk finurlig bekjentskap. Bandet gir en oppvisning i hvordan man kan klare seg uten trommer. Grunnstemningen er spretten, uten at det dermed også låter rastløst. De tre musikerne har hver for seg en tilnærming og en spillekløkt som trekker i samme himmelretning og gjør helheten stor. Det er et overskudd her som kommer lytterne til gode.

Så er det finske Iro Haarlas bidrag, «Ruler of all things». De som kjenner denne komponisten og pianisten, vet hvor hun kan ferdes. Hayden Powell har erfaring fra tidligere samarbeid med Haarla, og han er kanskje på sitt mest lyriske når han varmer tonen i dette stykket. Piano og bass underbygger det romantiske innholdet, og det er krevende å lande et så skjørt stoff. Det er vel derfor vi trenger trioer som denne. Jeg har det svært bra sammen med musikken på «Six Comissions». Med sin kombinasjon av stringens og myk eleganse gir den verdifull hvile.