MoE og Mette Rasmussen og den finske trioen Triad bød på en intens og fascinerende torsdagskveld på Trondheim jazzfestival.
Noe av det aller beste med festivaler er nye, og gjensyn med tidligere, konstellasjoner og samarbeid. For å ikke overdøve gjenhøret med Chick Corea og Trondheim jazzorkester i Olavshallens store sal, ble konserten med MoE og Mette Rasmussen i Cinemateket utsatt én time. (les anmeldelsen da Chick Corea og Trondheim jazzorkester spilte i Oslo her.) Og det var lett å forstå hvorfor da trioen og den danske saxofonisten bosatt i Trondheim satte i gang med en energi og et trøkk som neppe finner sin like under denne utgaven av Trondheim jazzfestival.
Vi fikk et visst inntrykk av hva som var i gjære da bassist og vokalist Guro Skumsnes Moe sto og tøyde ut på scenen før konsertstart, men vi kunne ikke forestilt oss hvor tøft, hardtslående og fullstendig utmattende det kom til å bli.
Energisk fra første tone
Det er første gang bandet med Moe i spissen på vokal og bass, Joakim Heibø Johansen på trommer og Håvard Skaset på gitar spiller med Mette Rasmussen, men vi får håpe det ikke ble den siste.
MoEs blanding av punk, noise og improvisasjon med imponerende tempo og taktskifter, og en råhet som er få band forunt, mætsjet Mette Rasmussens energiske og virtuose spill perfekt. Moes skrik akkompagnert av Rasmussens saxofon i en slags duett var bare helt utrolig, med helklaff når det gjaldt energi og uttrykk.
Konserten ble en energiutladning fra første til siste riff slik en skikkelig punkekonsert skal være, med musikere som ga alt og enda litt til på scenen, og det i et lokale som var overoppheta etter den varmeste dagen i byen hittil i år. Imponerende!
Helfinsk
Kvelden i Olavshallen fortsatte noen få skritt fra Cinemateket, på Scene #30, med en annen gitarbasert trio. Gitarist Raoul Björkenheim er for mange kjent fra Scorch trio med Nilssen-Love og Håker Flaten. Denne gang stilte han med de finske musikerne Ville Matti Rauhala på bass og trommeslager Ilmari Heikinheimo (som er utvekslingsstudent ved jazzlinja i Trondheim i år), i bandet Triad. De hadde med seg nytt materiale fra plata «Beyond», som fikk sitt norske plateslipp denne torsdagskvelden.
Også denne trioen bød på intens improvisasjonskunst, men mer reflekterende og meditativt enn MoE. De åpnet den timeslange konserten med låta «Act of Will», der Björkenheims buestrøk over gitaren bød på trollske og mystiske toner og tok oss med langt inn i de finske skoger.
Saken fortsetter under bildet.
Raoul Björkenheim TRIAD. Foto: Arne Hauge/Jazzfest
Stemningsskapere
Björkenheim fortalte at han har fått mange kommentarer på at musikken fra det ferske albumet er mørk og krevende.
– Vi lever i en mørk tid, og jeg tror vi får styrke av å få musikk som ikke bare er underholdende, men mørk og krevende, sa Björkenheim til applaus fra publikum.
Triad holdt en konsert som favnet vidt og med store kontraster, fra det tankefulle og melodiske til det utfordrende og intense. Björkenheim briljerte med sine tekniske ferdigheter, men det mest interessante var da trioen mante fram stemninger, som de nydelige harmoniene i avslutningslåta «The Rain Is Over» der bassist Rauhala tryllet fram himmelske toner.