"Forever Young" cover
Jacob Young
"Forever Young"
ECM/Musikkoperatørene

Jacob Youngs melodifest

Jacob Youngs «Forever Young» har tittel som en romantisk komedie, låter som soundtracket til en romantisk komedie og er ganske praktfullt.

Jacob Youngs tredje ECM-album er praktfullt, iallfall om du setter pris på utsøkt musisering i gode melodier med tøtsj av tidløshet. Det hjelper også godt om du anerkjenner at en lytteropplevelse kan være verdifull selv om den bekrefter og gleder mer enn den utfordrer og uroer.
Krever du derimot at musikk, for å ha verdi, skal være en hittil uhørt, utfordrende og opprørende fetter av primalskriket, og dertil gjerne være litt ferdighetssvakt spilt, er «Forever Young» et album som kan få deg til å starte en alternativ festival der bruk av streit melodikk, harmonikk og rytmikk samt flinkis-spill straffes spontant og nådeløst.

Autoritet
Gitaristen Jacob Young (43) er selvsagt til stede på «Forever Young», akustisk og elektrisk, solistisk og som del av bakteppene. Subtil eller uttalt i spillet – det er klasse over alt han foretar seg, tilstedeværelsen utstråler den lavmælte autoriteten som kjennetegner dem som virkelig kan. Like imponerende er han i rollen som samspillets diskrete «mastermind», men aller høyest når han kanskje som komponist.

Med «I Lost My Heart To You» har han framelsket en melodi som bare mangler eksponering i en vellykket blockbusterfilm på å sikre ham komponistberømmelse og royalties til å leve resten av livet på første klasse. Sammen med den litt mer melankolske «Therese’s Gate» gir den «Forever Young» en melodisk, brasilkrydret knallåpning, og etablerer samtidig et meget interessant band der Young har selskap av Trygve Seim (saksofoner), Marcin Wasilewski (piano), Slawomir Kurkiewicz (kontrabass) og Michal Miskiewicz (trommer).

Polsk trio
Låter det kjent? De tre polakkene – Marcin Wasilewski Trio –  var i en periode Tomasz Stankos faste band; Wasilewski og Kurkiewicz traff Trygve Seim i Manu Katchés gruppe, mens Seim og Young er barndomsvenner og har en duo sammen. Ideen om bandet startet da Wasilewski, som var hjemme hos Seim under Oslo Jazzfestival i 2012, kom over noen Young-noter på Seims piano og likte det han etter hvert spilte. Seim nevnte saken for ECMs Manfred Eicher, og i fjor høst ble «Forever Young» innspilt i Rainbow Studio.
Samtlige komposisjoner er Youngs, alle inneholder noe å glede seg over og det må fryde komponisten å høre hvor tonevakkert og stemningsvárt Seim formidler melodiene, både streit og improvisatorisk. Likeledes er det godt å høre med hvilken hengivenhet de tre polakkene går inn i fortolkningene og balanserer de lette og mørkere dragene med suverent samspilt mesterskap.

Finesse
Det lages ikke mange album der musikk med så høy tilgjengelighet er paret med så mye ferdighetskrevende finesse og god smak i musiseringen som tilfellet er på «Forever Young». Kanskje vil plata ta sin tid på å bli funnet av et stort publikum, og kanskje blir den for «pen» og «snill» for de hippeste, men bli likevel ikke forbauset om «I Lost My Heart To You» siver ut fra en flatskjermhøyttaler nær deg i løpet av noen måneder. Potensialet er så åpenbart at det er vanskelig å begripe hvordan (eller hvorfor) det kan unngås.

Soddjazz - 26. og 27. april 2024

Det er den Straumen

FESTIVAL: Dra til Inderøya og Soddjazz for en smak av en annen virkelighet.