Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Torsdag kveld etter en konsert med fullsatt sal under Bærum Jazzfestival, ble pianist og komponist Maria Kannegaard tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen, av medlems- og interesseorganisasjonen Norsk jazzforum. Maria Kannegaard Trio hadde akkurat gått av scenen da styreleder i Norsk jazzforum, Ragnhild Menes, grep mikrofonen.  – Maria Kannegaards kunstnerskap er enestående. Hennes musikk, i kveld vakkert formidlet av trioen med Thomas Strønen og Ole Morten Vågan, har berørt et stort publikum. Det er en stor ære å tildele Maria Kannegard norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024, sa Menes, og overrasket en tydelig rørt Kannegaard med den gjeve prisen.


Maria Kannegaard Trio under kveldens konsert. Foto: Tomas Lauvland Pettersen/Bærum Jazzfestival

Musikerprisen Buddy har blitt delt ut årlig siden 1956, og et tilbakeblikk på Buddy-mottakerne er som å oppleve høydepunktene i norsk jazz de siste sju tiårene. I tillegg til Buddy-statuetten mottar prisvinneren 75 000 kr fra Norsk jazzforum.

Styret i Norsk jazzforum sier følgende i sin begrunnelse for tildelingen:
Danskfødte Maria Kannegaard (f. 06.10.1970) var 10 år da hun flyttet til Norge og Asker. Hun begynte å spille og lage musikk allerede i ung alder og studerte klassisk piano i ti år. Dette førte henne videre til studier ved Jazzlinja i Trondheim, som den første kvinnelige instrumentalisten ved utdanningen. Det var her, i studietiden på 90-tallet, hun møtte musikerne som nå utgjør Maria Kannegaard Trio, trommeslager Thomas Strønen og bassist Ole Morten Vågan, musikere som Kannegaard selv beskriver som en familie. 

Trioens første utgivelse Breaking the Surface kom i 2000, da med Mats Eilertsen på bass. Ole Morten Vågan erstattet senere Eilertsen, og trioen ga videre ut platene Quiet joy (2004), Live in Oslo med Trondheim Jazzorkester (2005) og Camel walk (2008). Etter periodevise pauser fra musikerkarrieren, nært og varmt skildret i NRKs radiodokumentar Pianisten, gjorde trioen et svært etterlengtet comeback under Nattjazz i 2019.  Året etter kom studioinnspillingen Sand i en vik, mottatt med strålende kritikker, og tildelt Spellemannprisen i klassen jazz. Kannegaard har høstet betydelig anerkjennelse med trioen, og de har siden toppet festivalplakater og spilt flere utsolgte konserter.

Ved siden av sin egen trio har Kannegaard også gjort seg bemerket med gruppen Alibi og i samarbeid med blant andre Trondheim Jazzorkester og Food. I 1997 var hun medvirkende i prosjektet TINGeLING, sammen med blant andre Eldbjørg Raknes og Nils-Olav Johansen. I 2008 utkom albumet Maryland med Kannegaards komposisjoner, i samspill med blant andre Håkon Kornstad. I 2010 mottok hun DnB-NOR prisen under Kongsberg Jazzfestival, og i 2012 ble hun utpekt som NTNU-ambassadøren. I 2017 ga hun ut et konsertalbum bestående av opptak fra Kongsberg Jazzfestival i 2011 og Trondheim Jazzfestival 2013. Samme år skrev hun sammen med Siri Gjære musikken til forestillingen Kloden rundt på 29 bokstaver (Fabularium Produksjoner). For albumet Nådeslås fra 2019 fikk hun NOPAs musikkpris for 2019, og ble nominert til Spellemannprisen 2019 i klassen jazz.

I over to tiår har Maria Kannegaard beveget og berørt et stort publikum med sin musikk. Hun beskrives som en formidabel og særegen pianist. Hennes komposisjoner er uhyre nyanserike, har en sterk dynamikk og fengende melodilinjer. Maria Kannegaard Trio formidler komponistens musikk med en dyp inderlighet som bringer lytterne tett innpå hennes fascinerende og betagende musikalske verden. 

Det er en stor ære å tildele Maria Kannegard Buddy-prisen for 2024!


Maria Kannegaard under kveldens konsert. Foto: Tomas Lauvland Pettersen/Bærum Jazzfestival

Buddy-mottakere viser høydepunktene i norsk jazz
Buddy-prisen er den høyeste utmerkelsen i det norske jazzmiljøet. Prisen tildeles en musiker som både har utmerket seg som en fremragende utøver på sitt instrument og samtidig har betydd mye som pådriver for å bedre jazzens utbredelse og kjennskap til musikkformen. Buddy-prisen har med få unntak vært delt ut årlig siden 1956. Et tilbakeblikk på Buddy-mottakerne er som å oppleve høydepunktene i norsk jazz de siste sju tiårene. Med Buddy-prisen følger en statuett av trompeteren Buddy Bolden, gjenskapt av billedkunstneren Lise Frogg samt 75 000 kroner fra Norsk jazzforum. Her en oversikt over alle Buddy-mottakerne.

Jazzprisen
Buddy-prisen deles ut årlig og er en av totalt elleve priser Norsk jazzforum deler ut. Annethvert år, i forbindelse med organisasjonens landsmøte, arrangerer også den overbyggende Jazzprisen, en festaften for norsk jazz hvor elleve priser deles ut for å hylle aktører både på og bak scenen. Den første Jazzprisen ble arrangert i fjor, og i lørdag 5. april 2025 arrangeres den andre utgaven av Jazzprisen på Cosmopolite i Oslo.   

Fra forsiden

HEKS - Nasjonal jazzscene, Victoria - 10. desember 2024

Eleganse og verdighet

KONSERT: Pynteligheten utfordrer størrelsen på innholdet denne kvelden.

Nyhet

Marthe Lea med bestillingskonsert

Når Nasjonal jazzscene sesongåpner fredag 17. januar, er det Marthe Lea som har fått det ærefulle oppdraget med bestillingskonsert. I "Ode til lek" presenterer Lea et helt nytt band og har laget komposisjoner som skal dyrke fri improvisasjon mellom de fire musikerne. - Vi på Jazzscenen beundrer Marthe Leas åpne og søkende spill og ville dele denne med flere, sier direktør Øyvind Larsen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev