Nyhet

Musikerkollektiv som fremmer kvinnelige utøvere

Musiker- og komponistkollektivet «DET ANNET KJØNN – Kollektiv» arrangerer konsert på Spor 5 i Stavanger fredag 10. mars. Bakgrunnen for etableringen av kollektivet, er å fremme kvinnelige ressurser knyttet til jazzmiljøet i Stavanger, forteller Papole Khaki, én av initiativtakerne.

Musikerkollektivet Det annet kjønn ble dannet i 2021 etter et 8. mars-konsertprosjekt for å fremme kvinnelige utøvere og komponister ved jazzlinjen på Universitetet i Stavanger. Papole Khaki, som sammen med Maren Resell Sørheim er initiativtaker til prosjektet, forteller at konserten ble en suksess og at flere ønsket å jobbe videre med dette. De etablerte dermed «DET ANNET KJØNN – Kollektiv»(DAK) som i dag er et musikerkollektiv som består av 23 utøvere, hvorav 18 kvinner og 5 menn. Musikerkollektivet skal være en inspirerende og utviklende møteplass for utøvere som ønsker å komponere musikk for ulike typer besetninger, og dekker et bredt sjangerlandskap med referanser fra folkemusikk, pop og jazz, med aktuelle, moderne og politiske uttrykk. Fredag 10. mars står hele 23 musikere på scenen på Spor 5.

– Musikken er komponert av folk fra DAK, og sjangermessig er det veldig variert ut ifra hva folk selv driver med. Noen har skrevet til jazzkvartett med blås som solist, mens andre har skrevet til så å si alle i kollektivet, forteller Papole Khaki, og fortsetter:  – Når det kommer til komponering av låtene så har vi ganske frie tøyler. Eneste «regelen» vi har er at folk må skrive og spille med de som er med i kollektivet. Dette er sånn at vi får spilt oss gode sammen uansett hvem som spiller med hvem. Det har også ført til at ukonvensjonelle besetninger har blitt eksperimentert med i et miljø som er trygt. Resultatet har blitt at flere låter har fått en mer særegen sound. De i kollektivet komponerer til forskjellige besetninger som de selv velger. Kollektivet har et fokus som inspirerer medlemmene til å skrive om opplevelser og tanker som samfunnet kanskje ikke ser på som relevant i musikken. DAK ønsker å skape en plattform for de historiene.


Initiativtakerne for kollektivet, Maren Resell Sørheim og Papole Khaki. Foto: Silje Askheim Eriksen. 

I tillegg til å komponere og fremføre musikk, ønsker dere å fremme kvinnelige ressurser til jazzmiljøet i Stavanger. Komplekse årsaker har blant annet ført til færre kvinnelige instrumentalister. Dette omfavner dere, og skaper en særegen besetning som blant annet består av mange vokalister som er godt kjent med vokalensemble. Hvilke utfordringer står dere overfor og hvordan dere jobber rundt dette?
– Vi ønsker å belyse problematikken rundt hvor få kvinnelige utøvere som søker videre til høyere utdanning, og spesielt hvor få som søker spesifikt til Stavanger. I fjor gikk vår første kvinnelige gitarist og trommeslager på jazzlinja, og i år har vi kun én kvinnelig bassist på bachelor. På skolen er vi heldige med en god håndfull kvinnelige blåsere, men det er fortsatt lang vei å gå når det kommer til komp. Blant vokalistene er det derimot andre veien vi må jobbe, hvor det er hovedsakelig kvinner.
I forbindelse med konsertprosjektet i fjor, jobbet vi mye med å sette lys på problematikken rundt mangelen på kvinnelige søkere. I høst hørte vi fra de som startet på jazzstudier i Stavanger, og nå blant de som er her på prøvespill, at vårt prosjekt er en av grunnene til at de har lyst til å komme hit for å studere – noe vi syntes er utrolig stas. Nå skjer det mye bra aktivitet her etter at pandemien er over og folk tør å sette i gang skikkelige bandprosjekter igjen. Stavanger har et åpent og fint jazzmiljø, som bør være et trekkplaster i seg selv, men vi liker å tro at vi har en positiv innvirkning. Det ser ut som vi er på rett vei.
Hvert år leier DAK inn eksterne workshopholdere, hvor vi fokuserer på å velge kvinnelige forbilder som vi kan lære av. I fjor fikk vi Shannon Mowday til Stavanger, og i høst fikk vi komponist Maia Viken på besøk. Kunnskapsrike og veldig dyktige kvinner som vi anbefaler flere å lære av.
Som tidligere nevnt har vi noen utradisjonelle besetninger, fordi det er mange utøvere på blås og vokal, og færre på komp. Vi vil gjerne at «DET ANNET KJØNN – Kollektiv» skal være hovedsakelig kvinner, noe det er, men mangelen på kvinner i komp gjør at vi også bruker de mannlige ressursene i miljøet til å løfte oss fram. Vi er kjempeglad for å ha dem med på laget, og uten de så er det mange av låtene som ikke kunne blitt spilt. Vi er avhengige av de mannlige musikerne, akkurat som vi vil at de skal være avhengige av oss.
Å samle seg i et felles miljø hvor vi kan fokusere på å spille hverandre gode, handler om å ha en arena hvor man føler seg trygg. Et sted man tør å utvide komfortsonen sin og teste nye ting. Jo tryggere man føler seg på de rundt seg, jo mer tør man. Likestilling handler mye om bevissthetsgjøring og handling, les gjerne mer utdypende om dette i leserinnlegget til bassisten vår, Adriana Døsvik.

DET ANNET KJØNN – Kollektiv
Besetning:
Papole Khaki
Maren Resell Sørheim
Synne Bergem
Siri Johannessen Westlund
Silje Askheim Eriksen
Anna Elise Klungre
Hedda Regine Holstad Dyrnes
Bendik Brochs
Vibecke Rødland Hansen
Adele Sortvik
Nikolai Lyngra
Aurora Brusevold
Adriana Døsvik
Magnus Kaspersen Evjen
Agnes Viksten
Anna Kari Opsahl
Erlend Johannessen
Aurora Barstad Andresen
Maja Persson
Marie Vikingstad
Julie Forbord Skagen
Torbjørn Säll
Jonas Tyslum Nes

Lenke til facebook profilen til kollektivet.
Lenke til instagram profilen.

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev