Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Øyunn

Musiker, komponist og skuespiller Siv Øyunn Kjenstad er for tiden travel med soloprosjektet Øyunn og som trommeslager for danske Efterklang. Senere denne uka får vi høre henne på Vossa Jazz med et helt nytt verk, Togetherness, sammen med sin far, saksofonist Tore Brunborg.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Siv Øyunn Kjenstad

Hei, Siv, hvordan står det til?
– Hei, takk, det går bra! Har akkurat gjort ferdig en turné i USA og Canada med Efterklang og to uker i Europa litt før det, og sitter på flyplassen i Vancouver på vei hjem nå. Efterklang lager musikk jeg digger å spille og har noen engasjerte og dedikerte publikummere, så det er veldig gøy å være med på.

Denne uka er du aktuell på Vossa Jazz med et nytt verk komponert sammen med din far, Tore Brunborg, som har fått den nydelige tittelen Togetherness. Hvordan har det vært å jobbe sammen med ham på dette?
– Så hyggelig at du liker tittelen! Det har vært gøy, lærerikt og fint. Vi har hatt lyst til å gjøre noe sammen en stund, så det var veldig kult å få en invitasjon fra Trude på Vossa Jazz. Pappa er et forbilde for meg på mange måter, og jeg elsker spillet hans. Vi har spilt sammen flere ganger før, men dette er første gangen vi lager og komponerer et verk sammen. Det er jeg veldig glad for å få muligheten til, og lærer masse av hans måte å se tingene, musikk, interpretasjon og roller på. Vi er to forskjellige generasjoner, har litt forskjellige musikalske bakgrunner, selv om det også er mange fellesnevnere, og det er en styrke. Vi har hatt noen bra prater underveis, det er annerledes å skulle jobbe profesjonelt med et så tett familiemedlem. Men vi er snille med hverandre og da er det først og fremst en mulighet til å lage noe ekstra fint musikalsk, siden vi kjenner hverandre så godt.


Tore Brunborg og Siv Øyunn Kjenstad. Foto: Camilla Winther

Dere har også med dere Nikolai Hængsle og Bugge Wesseltoft. Fortell om verket vi får høre.
– Vi har jo kalt det Togetherness, en antidote til isolasjon og ensomhet, som jeg tenker er den kraften musikken kan ha i seg selv. Vi har snakket om temaer som slektskap, fundament, tilhørighet, selvstendighet og bakgrunn. Og så har jo kreativiteten fått gå i forskjellige retninger derfra, men temaet har vært utgangspunktet, og å tenke på musikerne vi har med, som er to veldig groovy og kule folk! Det blir noen catchy deler, sterke melodier, låter både med og uten tekst, og improvisasjon. Jeg kan ikke se meg selv utenfra, men jeg synes pappa er god til å lage låter som både kan være kompliserte rytmisk, og samtidig naturlige, og med fine melodier. Vi skal øve litt til denne uka, og jeg gleder meg veldig til å spille det på Vossa Jazz!

Både Hængsle og Wesseltoft er musikere du har spilt mye med her hjemme?
– I hvert fall Bugge turnerte jeg jo med noen år med New Conception of Jazz. Det var veldig inspirerende, han er jo en stjernemusiker, og har en umiddelbarhet og musikalitet som er veldig gøy spille med. Nikolai møtte jeg første gang da jeg gikk på videregående, da vi begge var med på en tur til Gambia for å spille Wolof-trommer. Han var lenge mest en venn og en jeg så opp til. Senere har vi gjort et par freelancejobber sammen, og så spilte jeg noen konserter med bandet til han og Nina Mortvedt, Band of Gold. Sykt fine låter, med mangestemte koringer, som jeg skulle øve ekstra på.

Men nå har du flyttet til København hvor du blant annet holder på med soloprosjektet Øyunn og spiller med Efterklang, men du jobber også med andre kunstneriske uttrykk?
– Ja, det stemmer. Jeg har gjort flere prosjekter innenfor scenekunst og film også, både i Norge og Danmark, som jo ikke er lenger fra hverandre enn at jeg jobber begge steder, selv om Danmark er basen min nå. Timing og lytting er essensielt både som trommeslager og skuespiller, og jeg føler meg veldig heldig som har fått flere muligheter til å gjøre begge. I høst var jeg musiker og skuespiller i forestillingen «Tour de Chambre» på Det Kongelige Teater i København, som jeg også skrev musikken til. Samtidig blir jeg mer bevisst på og setter pris på mye av det som gjør musikk så unikt. Spontaniteten og språket, at den står hundre prosent på egne ben som uttrykksform. Balanse og variasjon i prosjekter er viktig for min del, og jeg føler meg privilegert som kan det. Og så har jeg lyst til å lage flere egne prosjekter hvor jeg kan kombinere flere uttrykksformer.

Nå har vi tilbakelagt to år med pandemi. Hvordan var den perioden for deg?
– Jeg har spilt inn en del musikk, både egen og trommer for andre. Frode Haltlis Avant Folk, Troels Abrahamsen, Søren Manscher, Efterklang og Mathæus Bech lagde plater som jeg fikk spille trommer og synge litt på. Jeg ga ut en singel selv, og har noe mer musikk som ikke er gitt ut enda. Pandemien ga også mulighet til å tenke over ting, stoppe opp og ta noen andre valg, når ting ikke gikk på automat. På et personlig plan har det vært hele spekteret, både konfronterende og ensomt i perioder. Ane Brun sa noe som inspirerte meg som jeg ikke husker ordrett, men som handlet om å bruke følelsen som er der i øyeblikket. Det er sikkert noe alle har holdt på med lenge, men for meg har det i hvert fall gått mer opp for meg nå, og det har gjort noe med låtskrivingsprosessen min, og hvordan musikken jeg lager høres ut. Det har vært bra å kunne bruke øyeblikkene, ikke alltid, men prøver å huske det, hvor det føles som jeg står i stampe, og gjøre det om til musikk. Jeg trenger ikke være i det mest inspirerte hjørnet for at det skal komme gode ting ut. Det har vært fint å få mer fart på eget materiale i perioden, som kom i andre rekke en stund. Men jeg er utrolig glad for at ting har åpna igjen nå, og at det er mulig å spille konserter og å møte mennesker. Det er jo det som gir mening.

Øyunn med Efterklang i USA forrige uke. Foto: facebook/efterklang

Har du noen spennende planer for 2022 som du har lyst til å dele med oss?
– Ja! I tillegg til Vossa Jazz, så skal jeg lage et bestillingsverk i september i eget navn. Det er ikke offentliggjort enda, bortsett fra den setningen i det intervjuet her, så jeg kan ikke si så mye mer. Det tar i hvert fall opp en del hjerne- og kreativitetskapasitet for tiden! Skal også spille en oppvarmingsturné for den svenske artisten Lucky Lo, seks jobber i april med bandet mitt. Det gleder jeg meg veldig til! Jeg har faktisk aldri spilt en lang turné med min egen musikk før. Skal også spille en del med Efterklang, og så synes jeg det er kult med det yrket her at nye muligheter kan komme plutselig.

Helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
Anja Lauvdal sin bestilling til Kongsberg! Bra musikere hun har med, og Anja selv lager alltid bra og spennende og kompromissløs musikk uansett prosjekt synes jeg. I tillegg til at musikken garantert blir fin, så er temaet bra, og det høres spennende ut med lydvandring og konsert!

Og en plateanbefaling?
– Jeg gleder meg selv veldig til Kae Tempest sin plate kommer! Så den vil jeg anbefale selv om jeg ikke har hørt hele!! De har sluppet noen sanger allerede. Synes de er next level med ord, og har et utrolig rått uttrykk.

Følg Øyunn på Facebook og på Instagram

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev