Nyhet

– Løfte hverandre opp og spille hverandre gode

Bedre kjønnsbalanse i jazzen er målet for prosjektet «Det annet kjønn» i Stavanger, og torsdag 17. mars blir det konsert på Spor 5. – Ved å se og høre så mange dyktige unge kvinnelige musikere spille, håper vi det kan bidra til en endring i rekrutteringen av jenter som vil spille instrumenter, sier initiativtagerne.

Maren Resell Sørheim og Papole Khaki er initiativtakere og prosjektledere for “Det annet kjønn”, et prosjekt som har som mål å bedre kjønnsbalansen både ved jazzlinja på Universitetet i Stavanger og på byens scener. Ideen kom etter en konsertkveld i november i fjor hvor det var stor overvekt av menn på scenen, og de to musikerne inviterte raskt til en jamsession utelukkende for jenter og ikke-binære.

– Det var utrolig gøy å spille sammen, og vi skjønte at det eneste som mangler er at noen tar tak og starter et prosjekt, forteller Sørheim, som selv er student ved jazzlinja. – Det er en prosess å bli vant til de man spiller med, uavhengig av kjønn. Vi kan alle bli bedre på å bruke hverandre. Det er fort gjort at kvinner i en mannsdominert bransje blir sittende hver for seg og tenke at de er alene. Sammen har vi brukt hverandre kreativt, ettersom vi vil ta i bruk hverandres kvaliteter. Det har skapt et uttrykk som man ikke hadde kommet fram til uten hverandre.

Sørheim forteller at det har vært lett å rekruttere musikere til prosjektet. Motivasjonen er basert på å spille sammen, og bruke hverandre mer aktivt i hverandres prosjekter. De fleste musikerne som deltar er musikkstudenter, noen er ferdigstuderte mens andre går i videregående skole. Blåserne er supplert med noen klassiske studenter, og de har også involvert noen av “gutta” på bass, trommer og gitar da det ikke foreløpig ikke har vært nok kvinnelige instrumentalister ved UiS.
– Å prioritere jenter i ensemblet sitt har utfordret måten å tenke besetning på. Det blir fort utradisjonelle ensembler, ettersom at vi f.eks. er mange vokalister, få instrumentalister. Her kommer erfaringen vokalistene har fra vokalensemble godt frem, hvor man blir vant til å ta andre musikalske roller enn leadstemmen, sier hun.

Workshop-helg med Shannon Mowday
Første helgen i mars arrangerte prosjektet en workshop med Shannon Mowday, saksofonist, komponist, bandleder og arrangør.   – Shannon er utrolig flink til å se og lese hver enkelt musiker, hun plukker utforinger ned til konkrete detaljer, som endring i mindset eller måten man skaper en klang på, også utløser den lille justeringen en kjedereaksjon i hver enkelt musiker som løser så utrolig mye. Det har vært veldig lærerikt å se måten hun jobber på, og balansen hun har mellom tydelige beskjeder, og respekten for hvor langt man kan tøye strikken av gangen, sier Sørheim.


Foto: Papole Khaki

Hun forteller videre at det ved siden av spilling oppsto mange viktige samtaler rundt det å være kvinnelig musiker og «sette seg i den respekten man fortjener»: – Det er rart, at man i et så likestilt land som Norge må ‘bevise’ at kvinner kan like mye som menn. Musikere spiller innenfor så mange ulike uttrykk uansett, så hvorfor skal kjønn ha noe å si? Psykisk helse blant musikere generelt er tøft allerede, om man skal gå rundt med mindreverdighetskomplekser og ‘flink-pike syndrom’ i tillegg blir det utrolig tøft å bli værende. Det handler om at vi må løfte hverandre opp og spille hverandre gode, både kvinner og menn.

Konsert 17. mars
Resultatet av workshop-helgen presenteres på konsert på Spor 5 i Stavanger 17. mars. Det skal spilles musikk av 12 ulike komponister, og hele 34 musikere skal på scenen i løpet av kvelden.
– Ved å se og høre så mange dyktige unge kvinnelige musikere spille, håper vi det kan bidra til en endring i rekrutteringen av jenter som vil spille instrumenter, og at enda flere vil se Stavanger som et søknadsalternativ, forteller Khaki og Sørheim. Konserten i mars ønsker de å følge opp som et årlig prosjekt: – Kanskje med litt andre rammer enn de vi satte for denne. Nå har vi latt komponistene sette sammen den besetningen de vil ha til sine låter selv, det hadde vært kult å få til et mer satt ensemble. Vi har fått en god plattform på sosiale medier, og kommer til å fortsette å være aktive der.

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev