Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Nina Torske

Vestnorsk jazzsenter i Bergen markerer 25-årsjubileum i 2022. Nina Torske har vært daglig leder i nær halvparten av disse årene: – Tiden flyr jo når man har det gøy!

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Nina Torske

Hei, Nina, hvordan står det til?
– Heisan, jo takk, synes jo livet generelt smiler. Det er vel etter hvert grunn til å se optimistisk på pandemiutviklingen, så satser på at våren virkelig blir en skikkelig fin ny vår, på alle vis.

Du er daglig leder for Vestnorsk jazzsenter som har 25-årsjubileum nå i år. Gratulerer!
– Takk takk! Det er jo smått uvirkelig at det er gått 25 år, men som kjent – tiden flyr jo når man har det gøy.

Vestnorsk jazzsenter er et regionalt produksjons- og kompetansesenter for jazz. For de som ikke kjenner så godt til virksomheten deres, fortell litt om hva det innebærer.
– De regionale jazzsentrene er jo operative, produserende enheter, og det har alltid vært veldig viktig for oss at vi skaper aktivitet og bidrar til utvikling for musikere, arrangører, unge talenter – og ser hele feltet som en helhet. Konsert- og turnevirksomhet er en kjerne i det hele, vi presenterer ukentlige konserter på hovedscenen i Bergen, Bergen jazzforum, og samarbeider nært med regionscenen i Stavanger, Stavanger jazzforum. Vi sender 6-7 band på turné hvert år, og bidrar slik til å bringe kvalitetsmusikk ut til by og bygd i hele regionen, også konsertproduksjoner for barn. Vi initierer forøvrig også produksjon av nye konserter for barn, og har en flott ny produksjon på gang nå i jubileumsåret.
Talentutvikling og stimulering av unge musikerspirer er også et høyt prioritert felt for oss, der vårt årlige Sommerjazzkurs og prosjektene Jazz i Sikte, GIG-akademiet og Blå:Trå, sistnevnte i regi av Stavanger jazzforum, er viktige tiltak.


Vestnorsk jazzsenter driver talentutvikling gjennom blant annet sommerkurs og workshops. Fotokollasj: Vestnorsk jazzsenter

– Det er selvsagt også viktig for oss å kunne gi stimulerende og faglig utfordrende og utviklende tilbud til de mange flotte profesjonelle musikerne våre. Vi har hittil gjennomført tre Artist in Residence-runder, med Ingebrigt Flaten, Django Bates og Chris Potter som de residerende og stimulerende ressursene, der musikere i regionen kunne delta på workshops og samspillsprosjekter. AiR har vi av økonomiske grunner måttet holde litt på vent i det siste, ettersom vi er i ferd med å etablere vårt eget regionale ensemble, Vestnorsk Jazzensemble – som er veldig moro og ganske kostnadskrevende.
Og så må vi jo ikke glemme Nutshell, vår internasjonale showcase-festival, som årlig presenterer 7-8 høyaktuelle norske jazzartister i spektakulære omgivelser for ca 25 internasjonale og 15 norske bransjefolk. Nutshell er et av våre absolutte signatur-tiltak, som vi koser oss skikkelig med. I år skjer det i Bergen 25. – 28. mai, delvis parallelt med oppstarten til Nattjazz, som feirer femti år i år.

Dere har reigonscener i Bergen og Stavanger, og relativt mye konsert- og turnéproduksjon. Hva er deres rolle som leverandør av levende musikk i regionen?
– Vår hovedscene i Bergen driftes av Bergen jazzforum, regionscenen i Stavanger er helt og holdent Stavanger jazzforums ansvar, men vi har et veldig nært og godt samarbeid både omkring konserter og andre prosjekter. Dette er regionenes to «profesjonelle» jazzklubber, i betydningen «har fast ansatt administrasjon», og står sammen for ca 100 konserter i året. Det er jo betydelig, og det sier seg selv at disse to scenene er veldig sentrale ressurser og drivkrefter, bl.a. med mulighet for å hente større artister og mer kostnadskrevende produksjoner til regionen.
I tillegg til disse to har vi også 10-15 klubber/arrangørmiljø som drives av frivillige, på profesjonelt nivå. Bare i Bergen er det i dag 7-8 arrangører, i tillegg til hovedscenen på USF. Vårt inntrykk er at det er god kontakt og et godt samarbeidsklima mellom arrangørene. De ulike miljøene har ulike program-profiler, og bidrar til å løfte hverandre framfor å utkonkurrere.
Og – mens vi er inne på dette med arrangør-ressurser, kan vi ikke unngå å nevne at vi er så heldige å ha hele sju sterke jazzfestivaler i vår region: Vossa Jazz, Balejazz, Maijazz, Nattjazz, Sildajazz, Jazz på Jølst og Finsejazz. Vestlandet har altså en arrangørkompetanse på jazzfeltet som er helt unik, sannsynligvis i verdenssammenheng.

Dere har vært svært aktive med talentutvikling og rekruttering. Hvordan står det egentlig til med musikerstanden på Vestlandet?
– Mitt inntrykk er at vi har en veldig god kombinasjon av stabilitet og dynamikk. En fin og sterk gruppe fastboende, og masse god og jevn tilvekst gjennom studenter fra jazzutdanningene som bidrar med masse ny energi og kreativitet. Og som blander seg med andre unge i musikermiljøet, på kryss og tvers av sjangere og uttrykk. Mange velger å røre på seg etter endte studier, mange reiser til Oslo, men vi ser også at mange kommer tilbake igjen med masse god erfaring i kofferten som ytterligere bidrar til å berike musikermiljøet. Nå har jo pandemien selvsagt vært en stor utfordring for mange, og på mange ulike vis, men det ser også ut som om mange har vært produktive i denne perioden, og at det ligger an til framføring av mye nytt og spennende på scenene rundt om framover.


Per Zanussi under urfremføringen av «Li and the Infinite Game» med Vestnorsk Jazzensemble på  Sildajazz 2021. Foto: Jarle H. Moe

Nå har dere også lansert et regionalt jazzensemble. Hva er planene med det?
– Å kunne etablere et Vestnorsk Jazzensemble har hatt hovedfokus for oss de siste 2-3 årene. Vi sliter imidlertid med å skaffe finansiering, så det blir mye jobbing framover for å sikre en økonomisk plattform. Vestnorsk Jazzensemble er et kompetanseutviklingstiltak for regionens profesjonelle utøvere, som skal bidra til kunstnerisk utvikling og nyskaping. Det er virkelig på høy tid at vårt felt blir tilgodesett og gitt muligheter på ensemblefeltet, på linje med andre sammenlignbare miljø og utrykk. Ensemblet vil ha en prosjektbasert drift, ala Trondheim jazzorkester, men med musikere fra regionen. Det settes krav til en god kjønnsbalanse i besetningene, og til en variert bruk av tilgjengelige musikerressurser. Gjennom de ulike prosjektene bringes musikere som ofte og i stor grad ikke har spilt sammen før. Det er mye gøy som skjer i slike førstegangsmøter mellom sterke ressurser, og det har allerede ført til nye samspillsprosjekter.

Vi startet opp med et nydelig pilotprosjekt høsten 2019, med Jon Balke, og i fjor kunne vi presentere vårt første bestillingsverk av og med Per Zanussi. Nå har denne gjengen akkurat framført to nye fantastiske konserter, i Bergen og Stavanger, og vært i studio. Vi gleder oss stort til release og flere konserter, forhåpentlig i løpet av høsten.
Vi har et nytt prosjekt på gang, som vil ha premiere på Sildajazz i august, og som vi gleder oss veldig til,  og vi har mange gode planer for framtidige prosjekter. Må bare skaffe litt finansiering først…

Hvilke andre prioriteringer har Vestnorsk jazzsenter framover?
– Å holde fram som vi stevner? Å fortsatt fokusere på talentutvikling, kompetanseutvikling for profesjonelle utøvere, og å styrke arrangørnettverket. Å opprettholde et regionalt fokus, samtidig som vi også kan løfte blikket og se etter nasjonale og internasjonale relasjoner og muligheter. Å lage flere nye konserter for barn og unge, og ikke minst å bidra til å rekruttere flere kvinnelige musikere til jazzscenen. Dessuten driver vi med miljøfyrtårn-sertifisering og utarbeiding av en bærekraftstrategi. Det fører til mye nyttig og god bevisstgjøring.

Og du må selvsagt fortelle oss om hvordan dere skal markere 25-årsjubileet dette året.
– Tja, vi har vel egentlig ikke tenkt å markere så veldig mye ut over det å gjennomføre våre faste tiltak og aktiviteter på best mulig vis, så vi har fått laget en egen jubileumslogo som vi vil «stemple» alle prosjekter og aktiviteter i jubileumsåret med. Men ett spesialtilbud har vi: vi tilbyr et kurs i komponering og arrangering med en av våre absolutte nestorer på dette feltet, Knut Kristiansen. Og vi håper også å kunne få til et samarbeid omkring talentutvikling med alle festivalene våre. Sannsynligvis kommer vi også til å invitere gode venner og samarbeidspartnere til en liten markering i forbindelse med en av høstens konserter på hovedscenen og regionscenen.

Du har vært i Vestnorsk jazzsenter endel år nå. Hva er du mest stolt av å ha fått til i løpet av denne tiden?
– Har jammen vært her i ti år allerede, ja… Stolt og stolt, men er godt fornøyd med det vi har gjort på talentutviklingsfeltet, blant annet med etableringen av Sommerjazzkurset fra og med 2014. Vi ser en fin økende tendens til Sommerkurs-deltakere som senere søker seg til jazzutdanning. Og med fjorårets fine 50/50-fordeling mellom jenter og gutter på kurset, håper vi det kan være en medvirkende årsak til å få flere jenter til å søke seg til videre utdanning. Jeg er også fornøyd med at vi har et tydelig regionalt fokus, og med de nye kompetanseutviklingstiltakene vi har etablert for musikere, som Artist in Residence og Vestnorsk jazzensemble.
Det har også vært veldig gøy å jobbe med Bergen Big Band i alle disse årene, veldig mange flotte prosjekter. Fra og med i år står de på egne ben, og styrer skuta sjøl, men vi holder selvsagt kontakten godt ved like. Ellers føler jeg vi har funnet en god, velfungerende og temmelig bærekraftig modell for den regionale turneordningen vår, Stamvegen – ikke minst takket være strålende innsats fra sjefsprodusent Audun Humberset. Arbeidet med turnéleggingen hjelper oss også til å opprettholde en god kontakt med arrangørene i regionen.
Og så synes jeg jo beskjedent nok at vi har fått til mye bra rundt Nutshell, som en nasjonalt ledende eksport- og bransjefestival for aktuell norsk kvalitetsjazz.


BT intervjuer to festivalsjefer under Nutshell-suksessen i 2019, kanadiske Rainbow Roberts og amerikanske John Gilbreath, som begge konstaterer at de elsker norsk jazz.

Og helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
– Jeg var så heldig å få overvære en verdenspremiere sist fredag, da den nye super-konstellasjonen Unionen spilte sin første konsert i Bergen, og på Victoria i Oslo dagen etter. Om denne gjengen kommer til en scene nær deg, er det ikke noe å lure på! Bare møt opp!
Det samme gjelder selvsagt når Per Zanussi og Vestnorsk Jazzensemble gjør flere konserter rundt om, med Li and The Infinite Game, forhåpentlig til høsten!

Og en plateanbefaling?
– Én? Hm…Det er så sinnssykt mye bra som skapes og utgis, hele tiden! Men altså, jeg tror jeg blir nødt til å anbefale en gammel klassiker, om denne mot formodning skulle ha gått noen hus forbi: Close Erase No.2. Den vender jeg stadig tilbake til. Det samme gjelder forøvrig det meste som er signert Jon Balke.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev