Nyhet

Nils Økland er årets Sildajazz-artist

Som årets festivalartist på Sildajazz i august får vi høre Nils Økland i både kjente og nye konstellasjoner: med hans Spellemannvinnende band, med gamle venner og i nytt samarbeid med Paal Nilssen-Love.

For første gang har Sildajazz en egen festivalartist, og det er Nils Økland som utfordres til å gjøre en serie ulike konserter gjennom festivalen. Sildajazz arrangeres for trettifemte gang i år, og Økland og festivalens felles historie strekker seg nesten helt tilbake til festivalens tidlige år. Det går gjetord om da Økland og Eilif Moe spilte for køene utenfor utestedene og skapte så mye entusiasme at folk trakk bakover i køen for å få med seg mer musikk, forteller festivalen i en pressemelding.

Økland har opptrådt på scener over hele verden, og gitt ut en rekke plater på det tyske prestisjeselskapet ECM. Han har helt siden starten av sin karriere bygget broer mellom folkemusikk, kunstmusikk og improvisasjonsmusikk. I fjor sommer var Økland booket inn til både en Bach-festival i Tyskland og til Roskildefestivalen, og det sier noe om hans appell på tvers av alle tenkelige kategorier. Han har vært nominert til Spellemannprisen en rekke ganger og fikk en pris i åpen klasse for albumet Lysning. Økland er også en etterspurt komponist og har skrevet musikk for film, ballett, teater og for ulike kammerensembler. I 2016 stod han bak tingingsverket under Vossa Jazz, og denne musikken blir utgitt på plate i forkant av årets festival.

Festivalartistens konsertrekke:
11. august Åpningsseremoni i Dokken
12. august Komlejazz: Nils Økland og venner
14. august Nils Økland Band
14. august Festivalkro med Nils Økland og venner
15. august Nils Økland og Paal Nilssen-Love

Fra forsiden

Moldejazz - 19., 20. og 21. juli

Fra Bassorkesteret til Jassensemblet: Tre dager på Moldejazz

De første tre dagene på Moldejazz bød på musikalske opplevelser med stort generasjonsspenn, både på og foran scenen, fra Ytre Suløens tradjazz i kirka og mainstream på Storyville til Paal Nilssen-Loves frenetiske Circus-surrealisme, Ola Kvernbergs intrikate Steamdome og Ellen Andrea Wangs vanvittige bassorkester.

Meld deg på vårt nyhetsbrev