Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Susanna Wallumrød

Susanna Wallumrød er turné- og singleaktuell i disse dager, og krysser fingrene for å få gjennomført de planlagte konsertene med David Wallumrød i januar og Baudelaire & Piano i februar.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Susanna Wallumrød

Hei, Susanna, og godt nytt år! For musikere og kulturlivet spesielt ble det en veldig kjedelig start på året med forlengelser av smittevernrestriksjoner og ytterligere innstramminger over hele landet. Nedslående beskjed å få etter de 10 månedene vi har vært igjennom. Hvordan har denne perioden vært for deg?
– Oj, ja – det har vært både rart og kjipt, og samtidig har det også vært fine opplevelser innimellom. Jeg har vært heldig å få gjennomført hvertfall noen av planene for 2020, med Baudelaire & Piano på Henie Onstad som høydepunkt. De konsertene jeg fikk spilt fra august til november ble alle veldig spesielle opplevelser. Så pandemien har satt ting i perspektiv.

Du virker å ha vært produktiv, ikke minst med flere singleslipp helt på tampen av året og inn i 2021. Blant annet en Bendik Baksaas Remix, med nydelig video av Jenny Berger Myhre, fra Punkt-festivalen.
– Ja, jeg har forsøkt og hive meg rundt, få til ting selv situasjonen er som den er. Det resulterte i to remixer av Bendik Baksaas med videoer av Jenny Berger Myhre, basert på materiale filmet av Carsten Aniksdal – og én singel med David fra konserten vår i Asker Kulturhus i januar for ett år siden. Verken remiksene eller videoene er fra Punktfestivalen, men det var der jeg møtte Bendik, da han remikset konserten min rett etter jeg hadde spilt. Baudelaire-prosjektet mitt handler mye om transformasjoner og nye settinger, så disse remiksene passet godt inn i veven av musikk og poesi.
Låta jeg gjør med David er en Leonard Cohen-cover, som vi har spilt siden begynnelsen av 2000-tallet. Og jeg synes det var passende å hylle live-formatet i et år hvor det skulle bli svært utfordrende å både høre og gjøre konserter.

 

Allerede fra 20. januar skal du ut på turné. Først med duoen med David Wallumrød, og i februar med Baudelaire & Piano. Hvordan tror du det vil bli?
– Ja, nå gjenstår det å se om vi faktisk får spilt, krysser fingrene for at det skjer. Jeg ser for meg at det vil være like intenst som de konsertene jeg gjorde i høst. Alt fra rigging og lydprøve, til reising, og så klart spilling er spennende nå om dagen. Jeg håper virkelig folk tør å ta sjansen på å komme på konsertene.

Nydelige Baudelaire & Piano som kom i fjor høst har fått fantastisk mottagelse både her hjemme og internasjonalt. Der har du komponert musikk til Charles Baudelaires dikt fra den en gang forbudte samlingen «Les Fleurs du Mal». Fortell litt om ditt møte med hans tekster og prosessen med å skrive musikken.
– Jeg dukket for alvor ned i Baudelaire sine dikt da jeg fikk den nye oversettelsen av Les Fleurs du Mal fra 2016 av Anthony Mortimer. Den klang i meg umiddelbart, og jeg fikk lyst til å forsøke å synge disse diktene. De første diktene jeg tonesatte spilte vi med fullt band på Kongsberg Jazzfestival i 2017, og det gav meg mersmak. Deretter har jeg hatt arbeidsperioder med diktene, som har blitt til sanger. Alle er laget med utgangspunkt i piano og vokal, og jeg fikk lyst til å vise de frem i sitt originale format, derav utgivelsen Baudelaire & Piano. Jeg har også laget min først sangbok, der sangene fra albumet er transkribert av Jarle Storløkken. Det synes jeg passer for tiden vi er inne i, når vi er så mye hjemme.

Du er ikke bare musiker og komponist, men driver også din egen platelabel, SusannaSonata, som utgir både egen og andres musikk. Hvordan går den bransjen om dagen?
– Platebransjen er ganske hardt rammet for tiden vil jeg si. Mye av inntektene i bransjen er allerede gjennom de siste 15 årene flyttet til live-virksomhet, og vi er avhengig av en symbiose mellom utgivelser og konserter. Når da konsertvirksomhet blir rammet såpass hardt som under korona, sier det seg selv at det blir ringvirkninger.
Det står ikke i samsvar med hva som faktisk produseres da. Og det virker som mange både lager og utgir musikk til tross for dette. Det er jeg selvsagt glad for, samtidig som jeg er opptatt av at innspilt musikk blir verdsatt, og at også den delen av arbeidet skal lønne seg. Vi har ikke akkurat en bærekraftig modell per i dag dessverre.

Har du andre spennende planer framover som du vil dele med oss?
– Ja, stadig noe in the works, hehe. Jeg sysler med mer Baudelaire-materiale, som jeg håper å utgi i løpet av våren. David og jeg håper å ha noe mer å utgi også etterhvert. Samtidig har jeg endel konsertplaner og prosjekter for året, men tror jeg venter med å lansere ytterligere aktivitet før vi ser hvor koronaen tar veien.

Til slutt, har du en konsertanbefaling?
– Jeg hørte Sarah-Jane Summers og Juhani Silvola i oktober, og det var fantastisk. Jeg ønsker meg en konsert med de eller et av deres prosjekter på Nasjonal jazzscene Victoria i løpet av 2021.

Og en plateanbefaling?
– En av fjorårets høydepunkter var Valkyrien Allstars «Slutte og Byne». Utrolig sterkt både tekstmessig og musikalsk. Fenomenalt! Gleder meg også til å få hørt denne musikken live, forhåpentligvis i løpet av våren.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev