Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Jacob Young

Gitarist Jacob Young ser ut til å få en ufrivillig pause i turnéen med Siril Malmedal Hauge, men duoen er i godt i gang med forberedelser til neste utgivelse. Young har dessuten en rekke andre spennende prosjekter på gang.

Her mandag presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips om noen som fortjener litt ekstra oppmerksomhet, send oss gjerne en epost.

Jacob Young

– Hei, Jacob, hvordan går det? Du skriver på facebook at du som så mange andre sitter i hjemmekarantene?
– Hei, jo takk, det går bra, forholdene tatt i betraktning. Det er jo en vanvittig situasjon som vi kanskje bare er i startfasen av. Og ja – sitter i karantene etter å ha vært på turne med duoen jeg har med Siril Malmedal Hauge. Vi spilte noen fine jobber i Gjøvik, Ålesund, på Sula og i Oslo – også avslutta vi med en liten tur ut av landet med konserter på “Philly Joe´s” i Tallin og “Jazzhus Montmartre” i København.

– Som frilansmusiker, hvordan opplever du situasjonen som er nå?
– I og med at vi kom hjem den 6. mars fra turneen så var alt relativt normalt i ca. en uke helt frem til karantenereglene kom fra myndighetene den 12. Da endra alt seg. Ikke ideelt å ha vært ute i samfunnet på vanlig vis den første uka, mens den andre uka må man inn i karantene. Men det er vanskelig å kritisere myndighetene. Tida er uansett inne nå for å stå sammen, vise tillit og solidaritet. Så kan man ha en diskusjon om hvordan ting ble håndtert etter at dette er over. Jeg har allerede fått avlyst flere spilleoppdrag, først to jobber med Espen Ruds Svarttrost, hvor jeg skulle vikariere for Jari Bakken. Jeg har en del andre konserter, to releasekonserter og noen mindre turneer med andre musikere i mai også. Det blir veldig spennende å følge utviklingen. Vanskelig å vite hvor lenge denne unntakstilstanden varer.


Siril og Jacob i Sør-Korea (fotograf ukjent)

– Du har en nydelig duo med Siril Malmedal Hauge og dere har en turné gående i disse dager. Det var lagt inn en liten pause nå halvveis, men koronaviruset har kanskje satt en stopper for resten av turneen?
– Takk! Ja det stemmer, som jeg nevnte har vi vært på en liten turne nå nettopp og skal egentlig ut igjen mellom 20.-25. april på jazzklubbturne i Nord-Norge, men det ser vel ikke særlig lyst nå. Det er litt ergerlig. Du vet, det er mye planlegging og ofte litt flaks som går inn i å lage og få til en turne i dag. Stort sett så gjør vi musikerne mesteparten av denne jobben selv. Siril og jeg har ofte rene kontordager sammen for å få ting til å skje. Så endelig får man en skreddersydd turne som Nordnorsk Jazzsenter setter sammen for oss, hvor alt er på stell.
Dessverre er det nok mange musikere og utøvende kunstnere som er i samme situasjon som oss rundt om i Norge og i verden forøvrig. Men vi tar en dag av gangen. Blir det ikke noe av, håper jeg vi kan få det til seinere.

– Siril og du slapp kritikkerroste «Last Things» for et par år siden. Er det noen ny utgivelse på gang med duoen?
– Ja, vi holder på å fase inn nytt repertoar og har testet ut en del nytt på de siste jobbene vi har gjort. Det er kjempegøy og litt skummelt…virker som det blir endel nye originallåter av begge og noen covers som vi har tukla litt med… Så er planen å gå i studio i starten av mai. Vi skal tilbake til Fersk Lyd Studio og Giert Clausen her i Oslo, som vi spilte inn og miksa “Last Things” med sist.

– Har du andre planer fremover du vil dele med oss?
– Det kommer et nytt trioalbum i mai på Oslo Session Recordings som faktisk er helt fritt improvisert frem. Det gjorde vi i sommer i Blueberry Fields Studio med Øystein Sevåg som tekniker. Musikerne var David Rothenberg (USA) på fløyte og klarinett, Sidiki Camara (Mali) på diverse perkusjon, og meg på diverse gitarer og elektronikk. Det er litt annerledes enn alt jeg har gjort før, som jeg kan huske i farta i alle fall. Alt er improvisert frem live uten noe komponert materiale eller pålegg, bortsett fra ett spor hvor Sidiki dubber seg selv på Balafon. Det blir spennende å se hvordan den blir mottatt. Aner ikke hva man skal kalle den musikken. Det er ikke standard frijazz, men det er helt fritt og det er improvisert og instrumentsammensetningen er atypisk. Også er det et møte mellom tre ulike musikere fra tre veldig forskjellige steder i verden i dag. Så er jeg med i bandet til Sidiki Camara og på den nye kvartettplata hans sammen med Bendik Hofseth på sax, Audun Erlien på bass og med noen av sangerne fra Queendom som gjester. I tillegg har vi så smått begynt å øve igjen med Interstatic. Trioen som Roy Powell (hammondorgel) har med Jarle Vespestad (trommer) og meg på gitar. Det er alltid gøy å spille med de gutta der. Vi lukter på nytt materiale, skal etterhvert i studio, også det blir ei ny skive etterhvert.

– Du nevner Oslo Sessions Recordings. Hva var bakgrunnen for at du begynte med det?
– Det var vel at jeg fant ut at jeg var involvert i og hadde så mange ulike prosjekter som ofte gikk i ganske forskjellig retning at det ville blitt forvirrende for ECM å gi ut alt. I tillegg må man som oftes vente i flere år mellom hver utgivelse på ECM. Det har man ikke alltid tid til. Så det var den opprinnelige grunnen. Så gav jeg ut The Maze med Mike Manieri, Mats Eilertsen, Paolo Vinaccia, Bendik Hofseth og meg selv, også var det i gang. Det har vært veldig gøy og spennende og mye jobb med det. Etterhvert har jeg også fått mulighet til å gi ut andre artister enn meg selv og det er spennende. Og jeg tenker at det er viktig at det er flere der ute som kan gi ut ting som er bra, slik at ikke alle må gjennom den samme kverna som dessverre blir smalere og smalere år for år. Men jeg hadde ikke klart å gjøre dette uten den hjelpen som mine partnere i Oslo Session Recordings, Øyvind Hagen og Nikolai Blumenthal, har bidratt med. I tillegg har vi fått litt god hjelp av Knut Bøhn. Men det er vanskelig å bare gå i null. Så herved oppfordrer jeg kulturrådet til å også støtte de små plateselskapene, når de har gode album som er viktig for folkehelsen å få ut til publikum.

– I denne spalten spør vi alltid om konsertanbefalinger. Så når Norge igjen åpner dørene, er det en spesiell konsert du ønsker å anbefale?
– Ja, hva med åpningskonserten på Oslo Jazzfestival i Operaen i august senere i år med The Source of Oslo. Det må bli en spesiell affære.

– Og helt til slutt, en plateanbefaling?
– Det må bli Oslo Session Recordings siste utgivelse, trombonist og komponist Øyvind Brækkes fine album Wilderness.

Jacob Youngs ECM-kvintett live i Jarasum i Sør-Korea i 2017:

Fra forsiden

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Nyhet

Bestillingsverk fra Krogstad

Saksofonist Mona Krogstad vil formidle håp og ettertanke i bestillingsverket Serenity Now på Kongsberg Jazzfestival lørdag 6. juli.

Meld deg på vårt nyhetsbrev