Debatt

NNJFs 50-årsjubileum og KKs jazz-anmelderi

Klassekampens musikkanmelder var på plass i Harstad, men dekket ikke Nordnorsk Jazzforums 50-årsjubileum. Underlig at ikke Klassekampen dekker denne viktige begivenheten i nordnorsk kultur, skriver musiker Bjørn Alterhaug i dette innlegget.

Klassekampen må berømmes for sin dekning av jazz i ulike former over tid. Mens øvrige aviser i de siste årene nærmest har utelatt jazz som viktig kulturelt uttrykk, har KK holdt godt nivå både kvantitativt og kvalitativt når det gjelder omtale av jazz; sist i Musikkmagasinet 1. juli, der det hele er viet jazz. Gledelig!
Imidlertid, under 50-årsjubileet for Nordnorsk Jazzforum i Harstad var to av «landets ypperste» jazzgrupper fyldig anmeldt, som de har vært i KK flere ganger, mens markeringen av jubileet så vidt var nevnt i Magasinet.
At dette viktige jubileet for nordnorsk jazz og kultur i vid forstand ikke vies oppmerksomhet når KKs musikkjournalist først var der, synes for meg underlig. Særlig når vi vet at KKs holdning til å løfte fram ulike distrikts-anliggender alltid har vært positiv, og at kjennskap til ny musikk og musikere fra denne landsdelen er viktig.
Nordnorsk jazzforum ble stiftet i 1969 og var en av de første institusjonene som satte fokus på jazz, men som også inspirerte forfattere, visesangere og filmskapere til å organisere seg. I disse 50 årene har nordnorske jazzmusikere markert seg sterkt i norsk og internasjonal sammenheng.
Markeringen av jubileet skjedde fredag 28. juni med en 8 timers lang konsert. 18 sentrale musikere, i alle aldre og med nordnorsk tilhørighet, bidro til å gjøre denne kvelden helt spesiell, så kvalitativt god og variert at det hele hadde fortjent en omtale i KK. For her fikk vi hele historien i musikalsk utgave: tradisjonsbevisst bop, blanding av egenkomponert musikk og dagsaktuelle impulser, samt inspirerte soloer av alle medvirkende. Selv om alle burde nevnes, var det et ungt band som gjorde særlig inntrykk på meg, som har vært med hele jubileumstiden som musiker.
Trioen Sigbjørn I. Thomassen (g), Tobias Solheim Nilsen (tr), Christo Stangness (b) med den erfarne saxofonisten Atle Nymo som gjest, spilte en times konsert som ville vakt oppmerksomhet hos enhver anmelder. Musikken besto stort sett av egne komposisjoner med overraskende harmoniske vendinger, melodisk intrikat materiale basert på rytmisk fremdrift og spontanitet, presentert ledig og med overskudd. En sjelden kombinasjon av tradisjonsbevissthet, sans for uventede musikalske løsninger og en tilstedeværelse som smittet over på de lyttende. Et tydelig bevis på at den satsingen som ble gjort for 50-år siden har hatt stor betydning og lever videre i unge skapende musikere.
I denne sammenhengen ville det derfor passet bedre og mer i KKs grunnleggende ånd å bringe inn fruktene av denne type institusjonalisering, som fant sted i 1969, enn å reise til Harstad for å anmelde «landets ypperste grupper» som spiller på alle større jazzfestivaler i år.
Det er å håpe at KK fortsetter sin fine praksis med å formidle jazz, men at de av og til skuer til andre steder og til personer som åpenbart har potensial til å bidra til utvikling av denne viktige kulturytringen – som også nordnorske musikere er en del av.

Bjørn Alterhaug
Musiker og pensjonert professor ved Jazzlinja NTNU

 

Red. kommentar: Nordnorsk Jazzforum er ikke tilknyttet Norsk jazzforum som er utgiver av Jazzinorge.no. Nordnorsk Jazzforum er en selvstendig organisasjon, stiftet i Harstad i 1969, med det formål å fremme og spre kunnskap om jazz i Nord-Norge.

Fra forsiden

Debatt

Moldejazz-åpning mandag

Mandag 15. juli åpner forfatter Edvard Hoem den 59. Moldejazzen. Årets Artist In Residence, trommeslager Gard Nilssen, spiller samme kveld den første av sine åtte konserter.

Meld deg på vårt nyhetsbrev