Det har kommet inn nesten 100 søkere til åtte showcase-plasser på Norwegian Night under Jazzahead 2019. De åtte utvalgte blir offentliggjort på Winter Jazzfest i New York den 11. januar.
Norge er fokusland på Jazzahead i Bremen i april 2019. Jazzahead er den viktigste markedsplassen for den internasjonale jazzbransjen. Årlig møter norske artister og norske bransjeaktører et internasjonalt nettverk for å selge enkeltkonserter, sette opp turneer og inngå avtaler med internasjonale partnere.
I tillegg skal det være en showcase-kveld med norske artister, som går under navnet Norwegian Night. Det er 95 artister og prosjekter som har søkt om å spille showcase.
– Vi opplever stor interesse for Jazzahead fra våre musikermedlemmer, og det bekreftes av det høye antallet showcasesøknader. Dette er en verdifull arena for musikere å vise seg fram internasjonalt, og jeg er sikker på at Norwegian Night vil vise fram den høye kvaliteten og store bredden vi har i norsk jazz, sier Gry Bråtømyr, daglig leder i Norsk jazzforum.
– Det norske fokuset på Jazzahead har mobilisert jazzmiljøet her hjemme, og det er jeg glad for å registrere. Det har vært viktig for oss at denne satsingen engasjerer bredt, og det bekrefter at Tyskland og Jazzahead er et viktig utgangspunkt for å starte en internasjonal karriere. Norsk jazz har alltid hatt internasjonale ambisjoner, og Jazzahead er en arena som kan gi deg det nettverket du trenger for å etablere deg i nye markeder. Vi trenger å bygge relasjoner og skape et inntektsgrunnlag der ute om vi skal vokse videre, både kunstnerisk og økonomisk, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.
De åtte artistene som skal spille på Norwegian Night blir offentliggjort på Winter Jazzfest i New York den 11. januar.
Valget av Norge
Ulrich Beckerhoff, som sitter i den kunstneriske ledelsen i Jazzahead, mener den norske jazzscenen er inspirerende, innovativ og mangfoldig.
– Vi valgte Norge på grunn av den store bredden, det høye nivået på de individuelle utøverne og interessen for den norske jazzscenen. Helt siden 70-tallet har den norske stilen nådd ut over de jazzinteresserte og funnet veien til et nytt og bredere publikum, sier Beckerhoff.
Flest mulig til gode
For at satsningen på Jazzahead skal komme flest mulig til gode lager Norsk jazzforum og Music Norway egne fagdager som er rettet mot miljøet her hjemme. I februar inviterer vi alle musikere som skal spille på Jazzahead til et seminar om hvordan de skal få mest mulig ut av deltagelsen. Og i mars blir det Åpent Hus for alle, med tema Jazzahead. I mai blir dette også tema for bransjedeltagerne under Nutshell i Bergen, og vi avslutter det hele med et seminar i juni hvor vi oppsummerer og høster erfaringer. Datoer for disse samlingene vil bli kommunisert i januar 2019.
– Det er viktig at vi benytter anledningen med denne satsningen til å lage gode ringvirkninger for hele bransjen. De som ikke selv kan være til stede i Bremen skal også få mulighet til å styrke seg på det internasjonale arbeidet, og dette vil de få anledning til på slike fagdager, sier Bråtømyr.
– Vårt mål er at flest mulig kan utnytte mulighetene som ligger i internasjonalisering og eksport i forbindelse med det norske fokuset på Jazzahead, sier Aslak Oppebøen, prosjektleder i Music Norway.
Tyskland er det viktigste markedet for norsk jazz og årlig spiller norske artister mange konserter i Tyskland med Berlin, München og Hamburg som de viktigste byene, i tillegg til festivaler som Enjoy Jazz, JazzFest Berlin, XJazz og Moers Festival. I tillegg har flere norske jazzartister kontrakter med plateselskaper som ECM, ACT og Ozella, samt større agenter og distributører som Karsten Jahnke, Bremme Hohenseee og Edel, noe som har stor betydning for spredningen av norsk jazz, ikke bare i Tyskland, men også til resten av verden.
Jazzahead 2019 er et samarbeid mellom Norsk jazzforum, Music Norway, Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet, og er en del av den norske kultursatsningen i Tyskland i 2019 som også inkluderer bokmessen i Frankfurt og filmfestivalen Berlinalen.