Intervju

Jazzlinja smaker på turnélivet

Det eneste som er uvanlig med norgesturneen til andreklassingene på jazzlinja ved NTNU, er at ensemblet Lykkehjulet blir lagt ned i mai.

Tekt: Veronika Søum
(pressefoto)

Turneen til andreklassen på jazzlinja ved NTNU har etter hvert blitt en tradisjon, og i dag starter turneen for de 13 musikerne fra årets kull. I løpet av drøyt 14 dager skal studentene holde tolv konserter, fra Stavanger i sør til Sund folkehøyskole på Inderøya i Nord-Trøndelag. Årets ensemble har fått navnet Lykkehjulet, som et symbol på energi og spilleglede.
– Navnet skal presentere hele jazzklassen og de forskjellige utgangspunktene vi har. Lykkehjulet spinner rundt og rundt, og lander på forskjellige ting, forklarer gitarist Magnus Skaug.

Nytt av året er at alle de 13 musikerne, som er i alderen 21 til 26 år, har komponert ei låt hver. Tidligere har låtene blitt spilt av mindre ensembler, med to eller tre fellesnumre. Denne gang har en av ideene vært at alle skal være med på alt, og det er ikke bare enkelt med et ensemble som består av blant annet tre trommeslagere og tre vokalister.
– Vi vil ikke at alle skal spille fullt hele tida, men prøver å holde alle i gang så mye som mulig. Det er en utfordring, sier trommeslager Åsmund Mattias Smidt.

Stemninger etter hver låt
Resultatet har blitt et voldsomt spenn av ulike sjangre, fra energisk prog-rock, via soul, funk og fusion, men med en solid fot i jazzmusikken.
– Det har vært en «gjør hva du vil»-stemning. Overgangen fra noteringsprogrammet til øvingslokalet var overraskende, men komposisjonen har ikke vært helt satt, og det har skjedd en stor utvikling underveis i ensemblet. På de fleste låtene er det også mulighet til å improvisere, forteller Magnus Skaug.
Han har skrevet låta «Kul og snill», og beskriver den som ei riffbasert låt som går fra det disharmoniske til det klanglige, og ender som en pumpende organisme. Åsmund Mattias Smidts låt stiller spørsmålstegn ved konseptet lykke, mens vokalist Vilde Aakre Lie har skrevet en ballade om sykluser i livet.
– Låtene er beskrivende i seg selv og har en dramaturgi, nesten som filmmusikk. Man sitter igjen med stemninger etter hver enkelt låt, forklarer Åsmund Mattias Smidt.

– Erfaring under veiledning
Etter måneder med forberedelser og øving, er de klare for å legge ut på turneen som starter i Kimen kulturhus i Stjørdal i dag. Det blir den første konserten foran et større publikum.
– For hver øving blir jeg mer og mer stolt over det vi presenterer, jeg gleder meg, sier Vilde Aakre Lie.
Fordelen med at tradisjonen er nesten 30 år gammel, har studentene fått merke. Stort sett har det gått fint å booke turneen, fordi den er såpass etablert at visse konsertscener allerede har holdt av i kalenderen. Aakre Lie har hatt ansvaret for bookingen, og har lært mye av det.
– Det gjelder ikke å være telefonsky, man må bare hive seg uti det. Det er viktig lærdom å prøve å selge inn konseptet, og en gyllen mulighet til å få erfaring under veiledning, sier vokalisten.

Høydepunkt i hjembyen
Turneruta har blitt til basert på anbefalte spillesteder fra tidligere jazzstudenter, og scener som har plass til 13 musikere. På ruta står blant annet en konsert på Sirakompasset i Utsira, som har 200 innbyggere.
– Vi har hørt at det er en fin plass. Det er greit for turneen at vi har det fint og greit sammen, og ikke bare er på jobb. Vi trenger nok tid til å fordøye det som foregår, forteller Vilde Aakre Lie.

Avslutning på Vossajazz fredagen før påske, blir en stuntkonsert utendørs. Det er tiende gang jazzlinja er representert på Vossajazz.
Men høydepunktet blir konserten i hjembyen Trondheim.
– Det blir veldig gøy å spille på Dokkhuset, blant annet for de andre på jazzlinja, mener Vilde.

Selvdrevet prosjekt
Allerede ved semesterstart i fjor høst bestemte jazzlinja seg for å dra på turné. En del av opplegget i faget Musikkformidling, er at studentene skal organisere alt selv.
– For at det skal gå bra kreves det mye jobbing. I tillegg til det musikalske skal alle de praktiske sidene gjøres og følges opp, forklarer Eldbjørg Raknes som har vært fagansvarlig siden 1994. I faget er det et krav om at det skal foregå et prosjektarbeid, at klassen skal lage musikk for forskjellige målgrupper og ha to konserter her i byen.
Lykkehjulet har valgt å holde konserter for et allment publikum og ungdom, og skal spille både på ungdomsskole, videregående og folkehøyskole, i tillegg til etablerte jazzscener.
– Å reise rundt på en så lang turné, er nesten ingen forunt lenger, utdyper Raknes.

Lykkehjulets turnérute:
23. mars kl 11:30 – Kimen kulturhus, Stjørdal
26. mars kl 19:00 – Tou Scene, Stavanger
27. mars kl 19:00 – Sirakompasset, Utsira
29. mars kl 20:00 – Victoria Nasjonal Jazzscene, Oslo
30. mars kl 18:30 – Toneheim Folkehøgskole, Hamar
2. april   kl 20:30 – Sund Folkehøgskole, Inderøy jazzforum
5. april   kl 12:00 –  Dokkhuset, Trondheim (Ungdomskonsert)
5. april   kl 20:00 –  Dokkhuset, Trondheim
6. april   kl 20:00  – Storyville Jazz Club, Plassen, Molde
7. april   kl 13:00  – Vossajazz (Ungdomskonsert)
7. april   kl 17:00  – Vossajazz, (Kunstutstillingsåpning)
8. april   kl 11:00  – Vossajazz (Stuntkonsert)

 

 

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev