Den ellevte nordiske jazzkonferansen ble torsdag 22. oktober åpnet av nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Jazz i media samt arkiv og kulturell arv var tema på konferansens første dag.
Den nordiske jazzkonferansen som for første gang ble arrangert i Stockholm i 1980, fokuserer på dokumentasjon, forskning og formidling av jazz i de nordiske landene. Å være vertskap for konferansen går på omgang mellom arkivmiljøene i de nordiske landene, og i år er det Nasjonalbiblioteket som er arrangør. Konferansen startet opp torsdag 22. oktober og avsluttes på ettermiddagen fredag 23. oktober.
Jazzfoto
Først ut i programmet var amerikanske Heather Pinson, førsteamanuensis i kommunikasjon og Media Arts ved Robert Morris University og forfatter av boka The Jazz Image: Seeing Music Through Herman Leonard’s Photography. Pinson er opptatt av hvordan musikk er representert visuelt i fotografiet, og tok utgangspunkt i Herman Leonards berømte bilder av afroamerikanske jazzmusikere som blant andre Dizzy Gillespie, John Coltrane, Duke Ellington og Ella Fitzgerald på femti- og sekstitallet. Pinson stiller blant annet spørsmål om jazzbildet representerer en maskulin hip kultur fortsatt, og om hudfarge/rase spiller en rolle i oppfatningen av hva jazz er. På den tiden var en afroamerikansk mann i dress bilde på jazzen.
Pinson viste også enkelte fotografier fra Nasjonalbibliotekets eget arkiv, blant annet Per Rønnevigs foto av Dexter Gordon på Slottsplassen i 1963.
Presse og jazzkritikk
Alf Arvidsson, professor i etnologi ved universitetet i Umeå, presenterte en studie om hvordan man har skrevet om jazz i svensk presse, for hvem og i hvilke medier og sjangere. Målet er å identifisere hvordan jazz er blitt meningsfylt, hvilke skribenter som har vært viktige, og hvordan dette er knyttet til jazzens stilistiske og sosiale endringer. Mischa van Kan, doktorgradsstudent i musikkvitenskap ved Universitetet i Gøteborg, presenterte sin forskning hvor han analyserer formidling og mottak av svensk jazz i USA i perioden 1947-1963. I samtalen «Norsk jazz sett fra Norge» diskuterte tidligere NRK-journalist Erling Wicklund og professor ved Institutt for musikkvitenskap ved UIO, Hans Weisethaunet, rådende kriterier for jazzkritikken.
Arkiv og kulturarv
Musikketnolog og sjef for Arkiv- og bibiloteksavdelingen ved Statens Musikverk i Sverige, Dan Lundberg, tok for seg området jazz, arkiv og kulturarv. Han diskuterte arkivenes funksjon ut ifra et ideologisk perspektiv, og den doble rollen som innsamlere og skapere av kulturarv. Samler vi på de rette tingene? Samler vi på kulturarv, eller blir det vi samler kulturarv?
Den nordiske jazzkonferansen fortsatte utover ettermiddagen torsdag med flere spennende foredrag: James W Dickenson presenterte sin liste over jazzinnspillinger inspirert av komposisjoner av Ludwig M. Lindeman, og Erlend Skaatan Hegdals presenterte sin doktorgradsavhandling Charleston i Grukkedalen: Afrikansk-amerikanske artister i Norge før 1920.
Den nordiske jazzkonferansen fortsetter fredag 23. oktober hvor hovedtema er jazzhistorie.