Nyheter

Herbie Hancock til OsloJazz

Herbie Hancock er klar for Oslo Jazzfestival og Den Norske Opera & Ballett med en av sine sjeldne solokonserter søndag 9. august.

– Dette har jeg drømt om å få til siden jeg begynte i Oslo Jazzfestival for 8 år siden, sier festivalsjef Edvard Askeland. Herbie Hancock inntar scenen i Operaen alene med flygel. For anledningen hentes et stort  Fazioliflygel fra Amsterdam.
– Ingen musikere jeg vet om kommer opp mot Herbie Hancock, han er for meg den komplette musiker, sier festivalsjefen.

Jazzens store stilskaper
Herbie Hancock er den største nålevende stilskaperen innen jazz. Hans bidrag til jazzhistorien i form av “standardlåter” som Watermelon Man, Maiden Voyage og Dolphin Dance på 60-tallet og hans innovative bruk av keyboards med populære og dansbare groover i bånn utover 70- og 80-tallet, viser en fantastisk bredde, oversikt og formidlingsevne.
Hancock har stadig utforsket nye musikalske landskap og bygget broer mellom sjangre, samtidig som han har tatt vare på og utviklet sin egen originale musikalske stemme. Gjennom en strålende karriere som strekker seg over fem tiår og 14 Grammy awards, fortsetter han å begeistre publikum verden over.
Hancock har krysset grensene både til det populærmusikalske landskapet med sitt samarbeid med bl.a Joni Mitchell, Stevie Wonder, Paul Simon, Sting, Bill Laswell, John Mayer, Flying Lotus og til den klassiske verden med bl.a Lang Lang og Los Angeles Philharmonic.

Mer om programmet på Oslo Jazzfestivals hjemmesider.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Groove, svette og tårer

Vi minnes D'Angelo: Sofie Tollefsbøl og Kim Ofstad dykker ned i musikken hans og vi byr på deep cuts og artikler om Voodoo og Black Messiah. I tillegg har vi lynkurs i James Brandon Lewis, vi har Spotify-sint leserinnlegg om modding av gamle ipoder og vi har intervjuet Rick Beato!

Nyheter

– Skuffende for det frie musikkfeltet

Statsbudsjettet 2026: - Kutt i regionale kulturfond og på stedet hvil for Norsk kulturfond. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er skuffende lesning. Avstanden mellom institusjonene og det frie musikkfeltet fortsetter å vokse, sier daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr.

Meld deg på vårt nyhetsbrev