Nyheter

Festival for improvisert musikk

For tilhengere av improvisert, støyende og uhemmet eksperimentell musikk og lydkunst er det stor sannsynlighet for at årets høydepunkt kommer tidlig. Torsdag 8. januar åpner improfestivalen All Ears i Oslo

På torsdag går All Ears-festivalen av stabelen for fjortende gang, med åpningskonsert i Oslo Domkirke før festivalen inntar Fabrikken fredag og lørdag, de gamle lokalene til Astrup Fearnley-museet.

All Ears-festivalen er hjertebarnet til musikerne Guro Moe, Paal Nilssen-Love og Jon Rune Strøm og legger stolthet i å være en festival av musikkentusiaster for musikkentusiaster.

Musikere og arrangører Paal Nilssen-Love og Guro Moe (Jon-Rune Strøm ikke tilstede på bildet).
Musikere og arrangører Paal Nilssen-Love og Guro Moe (Jon Rune Strøm ikke tilstede på bildet).

– På årets program står blant annet de japanske støylegendene i Incapacitants og Pain Jerk, dronegitaristen Stephen O’Malley og den norske kvartetten Spunk som ved inngangen til sitt tjuende år som kvartett får æren av å avslutte festivalen på Henie Onstad Kunstsenter på Høvik, forteller Guro Moe.

På All Ears er det musikkopplevelsene som står i sentrum, og festivalen har befestet seg som et samlingspunkt på den internasjonale scenen for improvisert musikk og støy, noe som tydelig vises i programmet, stappfullt av ringrever på feltet, som mange returnerer til festivalen gang på gang.

Unike musikalske opplevelser
All Ears er en festival som belønner et trofast, nysgjerrig og villig publikum med unike musikalske opplevelser, fra det brutale til det stillferdige.  Improvisasjon og støy kan for mange være en musikkform som er vanskelig å tilnærme seg, men mye av suksessen bak All Ears kan tilskrives at det kunstneriske og musikalske innholdet bærer sterkt preg av å være utformet av utøvende og turnerende musikere, som innehar en kritisk forståelse av musikken, men også den entusiasmen som trengs for å formidle til et større publikum. Det gjør at All Ears er en festival både for den mest erfarne og beleste tilhenger av improvisasjon og støy og for en som møter musikkformen for første gang.

Festivalen har også vakt internasjonal oppmerksomhet og fikk nylig plass på The Guardians liste over årets viktigste kunst – og kulturbegivenheter med beskrivelsen «A festival of improvised jazz, noise and other things that sound like something going badly wrong in a cement factory».

All Ears arrangeres 8 – 11 januar 2015 på Fabrikken, Oslo Domkirke, nyMusikk og Henie Onstad Kunstsenter.

Fullt program og billettinfo finner du her.

pressemelding: All Ears

Fra forsiden

Nyheter

Moldejazz slipper jubileumsprogram

Artist in Recidence John Zorn samler 33 av verdens ledende impromusikere til to konserter, Ola Kvernberg presenterer ny Steamdome-musikk, Ellen Andrea Wang hyller Charlie Haden og John McLaughlin vender tilbake til den 60. utgaven av Moldejazz.

Meld deg på vårt nyhetsbrev