Mandag kveld delte Fond for utøvende kunstnere ut årets Rolf Gammleng-priser. Karin Krog ble hedret med Veteranprisen.
Den stadig like aktuelle Karin Krog mottok mandag kveld Veteranprisen, som ble overrakt av statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag. Også Dag Arnesen, Hilde Louise Asbjørnsen og Helge Sten mottok hver sin Rolf Gammleng-pris.
Rolf Gammleng-prisene deles ut av Fond for utøvende kunstnere til sju musikere, en danser, en skuespiller og en «veteran» – som også får den største prisen på kr. 50.000. De øvrige prisene er på kr. 40.000. Disse æresprisene får kunstnerne for «fortjenstfull medvirkning ved innspillinger eller i sceniske forestillinger». Kandidater til prisene er foreslått av utøverorganisasjonene og fonogramprodusentene i Norge, og er på den måten en pris stemt fram av utøvere til en av sine egne. Rolf Gammleng-prisen har blitt delt ut hvert år siden 1982. Årets priser ble delt ut i Oslo mandag 3. november.
Fondets styre skriver følgende om prisvinnerene:
Veteranprisvinner Karin Krog
«Man skal vel selv ikke i dagens Norge si en dames alder, men det vi kan si er at årets veteranprisvinner startet sin karriere for 60 år siden! Fra jammer på byens Pinguin Club – et legendarisk sted i Oslo – gikk hun til fast engasjement med Kjell Karlsens Sextet i 1955.
Hun har sunget med det som er av norske stjernemusikere innen jazz – gjennom en hel generasjon. Mikkel Flagstad, Einar «Pastor’n» Iversen, Egil Kapstad, Jan Garbarek – for å nevne noen få av disse. Men helt fra 1962 ledet hun sin egen gruppe.
Hennes første soloalbum kom i 1964, men da hadde hun året før deltatt på LP’en Metropol Jazz. Hun var et naturlig navn på programmet til den aller første Molde Jazzfestival, og har siden gjestet festivalen mange ganger. Festivalen har også innført en egen programpost til hennes ære, «Break of day in Molde» – etter hennes sang med samme navn som hun og Johs. Berg skrev etter en Molde-jam i 1968. Konsertene holdes på siste festivaldag utendørs og klokken 7 om morgenen!
Allerede på midten av 60-tallet turnerte hun på Europeiske jazzfestivaler, og hadde sitt internasjonale gjennombrudd. I 1967 gikk turen til USA, og fikk snart omtale i jazzens viktigste blad, Down Beat, som «Artist deserving a wider recognition».
Noe annet viktig som skjedde på 60-tallet var at popmusikken kom til Norge. Denne musikken gjorde raskt sitt inntog på spillelister og klubber, og vår veteranprisvinner tok initiativ til å starte Norsk Jazz Forum. Hun ble deres første leder, og Forumet arbeidet med suksess for å få jazzen vekk fra nattklubbene og inn på konsertscenene, for på den måten å sikre jazzmusikerne både steder å opptre og å hente inspirasjon.
70-tallet var et aktivt 10-år, mest med norske toppmusikere, men også med internasjonale størrelser som Dexter Gordon, Bengt Hallberg, Archie Shepp, blant mange andre, og med John Surman som hun fortsatt arbeider med, og som er tilstede på prisutdelingen.
De neste tiårene fortsatte med turnering, konserter i alle verdenshjørner og på alle de største – og de andre – festivalene, og ikke minst en lang rekke innspillinger. Kanskje ikke storselgere i Norge etter popmusikkens format, men med et verdenspublikum! Veteranprisen er den siste i rekken av priser – foreløpig. Hun har mottatt et enormt antall priser for sin jazzsang. I grunnen det som er å få. Til og med St. Olavs Orden. Senest i fjor fikk hun Spellemannpris, for platen «Songs about this and that» som hun gjorde med John Surman.
Vår prisvinner har også vært innom andre musikkformer, verken folkemusikk eller samtidsmusikk er ukjent for henne, men det er jazz vi og hele verden tenker på når vi hører navnet hennes, Karin Krog.»
Jazzprisen til Dag Arnesen:
Dag Syver Arnesen er jazzpianist med skarre-r og fortsatt tilhold i Bergen. Bortsett fra noen år i Oslo har han hatt sin base i Bergen gjennom en lang karriere i musikkens tjeneste. Opprinnelig studerte han klassisk piano og ble tidlig engasjert av Den Nationale Scene. Senere gled han over i jazzen, og allerede på 70-tallet ledet han egne band i forskjellige format. Han har hatt med seg solide jazznavn som Bjørn Kjellemyr, Olav Dale, Terje Gewelt og Pål Thowsen for å nevne noen få, og turnert land og strand rundt, på jazzklubber og på alle våre store festivaler. Dag Arnesen har deltatt på om lag 40 plateinnspillinger med norske og internasjonale toppnavn, foruten sine egne utgivelser.
Virkelig kjent for det brede publikum ble han nok i 2007 med trioplata «Norwegian Song» – som var den første i en trilogi – og en av svært få norske jazzutgivelser som har inntatt VG-lista. Norwegian Song 3 kom i 2010, innspilt med Ellen Andrea Wang, Pål Thowsen og Palle Mikkelborg.
Dag Arnesen har tidligere fått norsk jazz’ høyeste utmerkelse; Buddy-prisen, Nopas pris for årets verk i 1993, og Vossajazzprisen og Sildajazzprisen.
I 2014 også Rolf Gammleng-prisen.»
Åpen Klasse til Hilde Louise Asbjørnsen:
«Denne prisvinneren kunne vel så gjerne fått prisen i kategorien jazz, da de fleste av hennes i alt 8 plateutgivelser har med ordet jazz i beskrivelsen av innholdet. Men Hilde Louise Asbjørnsen er vanskelig å sette i bås, det er jazzy cabaret, jazzy caribian, pop, burlesque, rock, en vise her og der – og ren jazz. Fra Sunnmøre dro hun til Oslo for å studere teatervitenskap, og havnet på skråplanet sammen med Lene Kongsvik Johansen i deres «Asbjørnsen & Joh» med stor suksess. Hun er sanger, låtskriver, tekstforfatter, skuespiller og revyartist med eget produksjonsselskap. For sin innsats i oppsetningen av The Producers på Oslo Nye Teater fikk hun Komiprisen 2011 i klassen beste kvinnelige artist innen revy og komedie.
Hennes musikk, på album og ved fremførelse kjennetegnes av en særegen stemme, kort vei til både sorg og glede, og en tydelig lidenskap for det hun gjør, om det er egne eller andres låter hun synger. «
Elektronika/samtidsmusikk til Helge Sten:
«Vår neste prisvinner spiller og/eller frembringer lyder fra instrumentet theremin, gitarer, keyboard, ekkomaskiner, synthesizere og ved sampling. Dette innenfor samtidsmusikk og elektronika, hvor han regnes som en utøver med stor integritet og kredibilitet. Han har samarbeidet med Motorpsycho, Nils Petter Molvær og Susanna & the Magical Orchestra, og er også kjent som mannen til Susanna Wallumrød. OG som Deathprod. Under dette kunstnernavnet har han arbeidet både alene, men også vært en del av den eksperimentelle gruppen Supersilent.
Som artist er det vanskelig å plassere ham i en bestemt sjanger. Han lager musikk i skjæringspunktet mellom støy, jazz, samtidsmusikk, elektronisk musikk og rock. Deathprod blir ofte omtalt som støykunstner. Han har gitt ut en rekke plater, blant annet på plateselskapet Rune Grammofon.»