Nyheter

Tiende Punkt

Den amerikanske musikeren og performanceartisten Laurie Anderson (bildet) topper plakaten når Punkt denne helga inviterer til festival i Kristiansand for tiende gang.

Punktfestivalen, ledet av musikerne Jan Bang og Erik Honoré, har siden starten høstet lovord for sin innovative og spennende programmering. Liveremix har blitt varemerket til  festivalen som vekker oppmerksomhet langt utenfor landets grenser og som hvert år tiltrekker seg et stadig større antall internasjonale medier og publikummere.

Pioner Anderson
Når Punktfestivalen feirer ti år i år, er det den amerikanske komponisten, fiolinisten og performanckunstneren Laurie Anderson som topper plakaten. Fredag ettermiddag, 5. september, stiller hun til samtale som en del av Punkts seminarprogram. Utvilsomt en begivenhet for Punktpublikummet. Kvelden etter gjør hun en konsert sammen med trompetist Arve Henriksen.
– I can’t wait to play with Arve Henriksen, uttalte Anderson i et intervju med Klassekampen tidligere denne uka, om konserten som vil bli en ren musikalsk improvisasjon.

Festivalåpning torsdag
Punktfestivalen åpner torsdag 4. september med pianist John Tilbury, gitarist Keith Rowe og videoartist Kjell Bjørgeengen før to duokonserter med blant annet Streifenjunko (Espen Reinertsen / Eivind Lønning) og Sheriffs of Nothingness (Kari Rønnekleiv / Ole Henrik Moe). Kvelden avsluttes med trioen Mural som gjør en konsert over fire timer i Kristiansand Kunsthall med Kjell Bjørgeengen. Denne konserten markerer åpningen av Kjell Bjørgeengen og Keith Rowes festivalinstallasjon. Fredag kan festivalen blant annet by på gitaristen Fennesz, Morten Qvenild og Gard Nilssens duo Spacemonkey, samt slippkonsert for kunstnerisk leder Erik Honorés første soloplate, «Heliographs».
Den danske trioen Maria Laurette Friis/Kresten Osgood/Dodebum og nederlandske Zapp 4 med Jan Bang spiller lørdag, før hele festivalen avsluttes med An Evening with Laurie Anderson and Arve Henriksen, live remixet av Fennesz.

Se hele programmet for Punktfestivalen her.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev