Det ble fire travle dager da over 40 norske delegater og fire norske band tok turen til Bremen, Tyskland, siste helga i april.
Jazzahead i Bremen, Tyskland, samler bredden av den internasjonale jazzen, og Norsk jazzforum og Music Norway presenterte norsk jazz på egen stand hvor over 40 delegater var representert. Både agenter, festivaler, plateselskap og musikere brukte de fire dagene aktivt for å møte internasjonale kolleger og skape nye nettverk.
– Jazzahead har blitt den viktigste møteplassen for internasjonal jazz. Vi erfarer at stadig flere musikere og bransjeaktører får konkrete resultater av å ta turen til Bremen på vårparten. Selv har jeg hatt flere nyttige møter om spennende prosjekter for norsk jazz i fremtiden, sier Øyvind Skjerven Larsen, prosjektansvarlig i Norsk jazzforum.
Jazzahead startet i 2006 og øker i størrelse for hvert år. Over 11 000 besøker nå Jazzahead, inkludert 2500 profesjonelle deltakere fra 48 ulike land. Messehallen inneholder over 600 utstillere innenfor plateselskap, agenter, spillesteder, musikere, media m.m.
Avsluttet konsertkvelden fredag
Nåløyet er trangt for å få plass på det offisielle konsertprogrammet, men hele fire norske band var oppført i Jazzaheads liveprogram i år. Monoswezi var først ut at de fire, og avsluttet konsertkvelden fredag foran en fullsatt sal på Jazzaheads hovedscene, Schlachthof. Kvintetten består av Hallvard Godal på saksofon, Erik Nylander på trommer, Putte Johander på bass, Calu Tsemane på vokal og perkusjon samt Hope Masike på vokal, mbira og perkusjon. Monoswezi kombinerer tradisjonell musikk fra Mozambique og Zimbabwe med jazz og annen moderne vestlig musikk. I tillegg til afrikansk tradisjonsmusikk, spiller Monoswezi også egenkomponert musikk med en sterk improvisatorisk tilnærming. Kvintetten har fått mye internasjonal oppmerksomhet, og ble denne helga ett av CNNs hovedoppslag fra Jazzahead.
Tre band, tre scener
Lørdagen bydde på en solid konsertfloke sett med norske øyne, da Elephant9, Mopti og In the country spilte på nøyaktig samme tidspunkt på tre forskjellige steder i byen. Alle tre trakk likevel fulle hus, og det ble rapportert om stående ovasjoner. Kvintetten Mopti spilte på klubben Gewoeble et lite stykke utenfor byen. In the country spilte i Sendesaal, et tidligere radiostudio/-scene med 250 seter, og som er kjent for sin unike akustikk. Elephant9 sørget for å løfte taket på hovedscenen Sclachthof da de avsluttet konsertkvelden.