Nyhet

Cortex og trøkket

KONSERTANMELDELSE, CORTEX: Den noe yngre jazzhungrige garde samlet seg fredag kveld for liveseanse med avant-bop-jyplingene Cortex, en kvartett det viste seg å slure eksepsjonelt fint i messingen av.

Cortex (Thomas Johansson (trp), Kristoffer Alberts (sax), Ola Høyer (bs), Gard Nilssen (dr))
Nasjonal jazzscene, Victoria, 2. mars 2012

TEKST: ØISTEIN LORANGE MEYER
FOTO: ERIK LORANGE MEYER

Arven fra Ornette Coleman og 60-talls fribaggen står høyt de siste årene. Så høyt at man oppdager nye paddehatter tuftet på samme tonale tradisjon hvor enn man vrir og snor seg i den putrende jazzgryta her langt mot nord. Som en slags halv-generasjon yngre enn halvgudene i Atomic og The Core popper nå Cortex opp av gumbogryta, og det viste seg å frese godt i panna av denne kvartetten også.

Dette er musikk som skal sees live, som sine, noe eldre, åndsbrødre og det er nesten til å kaste opp en smule i munnen hvor høyt teknisk nivå disse unge drenger besitter. I alt fra soli til samspill sitter det midt i fletta, for å si det med hårfestet. Grunnlagt av det unge trompet-unikum Thomas Johansson i 2007, består ensemblet av sultne høyst brilliante musikere som biter seg mere og mere fast i Skandinavias jazzterritorie. Saksofonist Kristoffer Alberts (Alberts Ayler..? Et slags slektskap med Aylers space-bop og energy music hører i hvertfall skribenten i wailing og sololøp), kontratraktør Ola Høyer, og kanskje spesielt batterist Gard Nilssen er navn man begynner å dra kjensel på i så vidt ulike ensembler som Bushman´s Revenge, Puma, Heidi Skjerve kvintett, Humvee, Sasquatch, Young Nordic Improvisers, Mikado og ÆÆ men har også «tråkket løypa» med traverne Bugge og Balke, for å nevne noen.

Cortex tonale arsenal slynger seg ut i salen med et tungt blått gospel-i-New Orleans-med-vrengt-Don Cherry-brodd og foten begynner å gynge med ifra første låt. Spesielt bandleder og komponist Johanssons frasering og kontrollerte tone vitner om en 360-graders virtuos som virkelig har satt seg inn i jazztrompetens mange legender ved terping på horn og historie. Her har vi innslag av nevnte Cherry, før vi får trøkket til Fats Navarro og seinere glir over i Freddie Hubbards frenetiske skalakjør. Enormt raffe soloer! Her har vi en komet som kommer til å gjøre seg gjeldene fremover. Merk mine ord.

På menyen får vi servert alt ifra nevnt Cherry/Coleman-melodiøsitet, snappy swingers alla Philly Joe Jones med Miles Davis første store kvintett ikke ulikt Atomic uten piano. Men med ett er vi over i noen smygende mauriske stemninger i ei tåke nord-afrikansk røkelse andre farger jeg ikke forbinder like sterkt med nevnte atomer. Tredjelåta har et visst balkan-aktig preg med en pumpende breakbeat/D`n`B-puls i kontra og batteri. Kontraen til unge Høyer er godt sjøsatt og sprettent tett i ankeret, men kunne dog vært et par hakk høyere i miksen. Det kan vise seg at dette kun er undertegnedes problem da han er noe uvanlig glad i instrumentet, og at dette er et gjentagende irritasjonsmoment på de fleste konserter.

Et større problem enn det å forstå miksebordet og det reelt musikalske i de slingrende komposisjoner og øsende driv, er hvordan å få enda flere publikum til slike kraft-begivenheter. Hvordan få folk til å kjøpe album, oppleve det live og spre gospelet? Hvordan få alle til å forstå at denne musikk er selve episenteret av hva levende kunst dreier seg om. Den er ikke utilgjengelig, «vanskelig» eller noe som helst linket mot sære betegnelser. Den går rett i magen, huet, beinet og trenger ikke analyseres eller intellektualiseres på noe vis, bare oppleves. Live. Book dem på det krampaktige VG-lista showet på Rådhusplassen å la dem blåse parykken av kidsa neste år sier nå jeg… Alt i alt: dere skal på Cortex neste konsert.

Sjekk også ut deres raffe nye langspiller: Cortex – Resection (Bolage/Musikkoperatørene)

Fra forsiden

Nyhet

Neset og Andsnes i Operaen

Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.

Nyhet

Sildajazz omorganiserer

Styret i Sildajazz omorganiserer etter flere år med underskudd. Terje Ekrene Vik går av etter ett år som festivalsjef, og festivalen vil nå få en ren dugnadsbasert drift.

Meld deg på vårt nyhetsbrev