«Another Sky» cover
John Surman/Bergen Big Band
«Another Sky»
Grappa/Musikkoperatørene

Suverent samarbeid

«Another Sky» er ikke det første samarbeidsresultatet fra John Surman og Bergen Big Band, og forhåpentligvis ikke det siste, heller.

Møtene mellom den engelske saksofonisten/komponisten mm. John Surman og det (for det meste) bergenske Bergen Big Band utløser gjerne så mye positiv musikkenergi at det kan gjøre den svarteste mollakkord selvlysende. Det blodferske albumet «Another Sky»,  med seks gode Surman-komposisjoner samt Monk-perlen «Ruby My Dear», er intet unntak, musiseringen lever virkelig opp til de høye forventningene som det er naturlig å knytte til Surman og BBB, både sammen og hver for seg. (Nok å nevne Surman/Karin Krog/BBBs «Seagull» (2005), Surmans mange ECM-album, BBB/Terje Rypdals album «Crime Scenes» og storbandets mange konserter med ledende internasjonale solister.)

I BBBs seks garvede treblåsere, fire trompeter og fire tromboner har arrangør Surman og hans kollega og med-arrangør John Warren, hatt mye vital og veltrimmet vindkraft til disposisjon når melodiene skulle kles opp. Ensemblet låter rett og slett suverent – presist uten å være sterilt, homogent uten å være glatt, tøft uten å være brautende – og er intens swingende på hugget hele veien. Det utvidede kompet med gitar, perkusjon og vibrafon i tillegg til piano/bass/trommer føyer ytterligere klangmuligheter til paletten, og albumet oppviser da også en frydefull klanglig dynamikk. Kanskje er den på sitt aller spenstigste i den spanskklingende uptempolåta «Carpet Ride», der lyse og mørke blåsergrupper fører en medrivende, swingende dialog. Surman selv viser seg her og ved flere anledninger fram som den glitrende (sopran- og baryton)solisten vi har lært å kjenne gjennom tiår, ikke minst i en vidunderlig fortolkning av Monk-balladen, men BBB rommer også andre musikere som trer ut av ensemblesoundet med autoritet, som eksempelvis gitarist Ole Thomsen, vibrafonist Ivar Kolve, pianist Dag Arnesen og saksofonistene Olav Dale, Jan Kåre Hystad og Zoltan Vincze. Vel verd vedvarende lytteroppmerksomhet er også bassist Magne Thormodsæter og trommeslager Frank Jakobsen, duoen som på mindre framskutt plass i lydbildet ikke desto mindre gjør en eminent drivverkjobb fra a til å, og som sådan er sterkt medvirkende til at «Another Sky» blir en så begeistrende lytteopplevelse. Konserter på Oslo Jazzfestival (15.8) og London Jazz Festival (15.11, forøvrig en festival der Surmans 70-årsdag vil bli behørig markert) er satt – det burde bli flere enn som så.