11. desember 2025

Alex Ventling, Tuva Halse, August Glännestrand, Amund Stenøien, Sissel Vera Pettersen
Wavemakers

Om utgivelsen

Trondheimsbaserte, sveitsisk-newzealandske pianist, komponist og filmskaper Alex Ventling presenterer sitt nye kvartettalbum *Wavemakers* – et rikt teksturert prosjekt der kammerjazzens lyrikk møter nordiske stemninger, filmatiske grooves og meditativ fremdrift. Bygget på samspillet mellom fire særegne stemmer utforsker musikken momentum, sårbarhet og transformasjon, og inviterer lytteren inn i et lydlandskap som føles både organisk og ekspansivt.

Kvartetten møttes først på Jazzlinja ved NTNU i Trondheim, og har siden utviklet en tydelig ensembleidentitet. Med sin uvanlige instrumentering og sitt fokus på dynamisk spenning fungerer *Wavemakers* som en «groove-organisme», der hvert instrument veves inn i et større teppe av skiftende rytmiske nettverk og utviklende teksturer.

Spilt inn i Musikkloftet henter musikken inspirasjon fra et bredt spekter av uttrykk – fra kammermusikkens intimitet til nordisk jazz, fra minimalisme til impresjonistiske lydlandskap. Gjestevokalist Sissel Vera Pettersen medvirker på *Omaha*, et spor inspirert av stranden i New Zealand der Ventling lærte å gå som barn, mens *Four Refractions* viser kvartettens karakteristiske rytmiske forskyvninger – et musikalsk prisme som bryter lyset i nye retninger og farger. Live-videoer til disse stykkene, med visuals av Ventling og kreativ lysdesign av lyskunstner Pekka Stokke, følger utgivelsen.

Musikere

Tuva Halse - violin
Sissel Vera Pettersen - vokal (spor 2)
Alex Ventling - piano, synth
Amund Stenøien - vibrafon
August Glännestrand - trommer

Lenker

Fra forsiden

Waldemar 4 - Herr Nilsen - 6. juni 2026

Helt der oppe

KONSERT: Trygve Waldemar Fiske leder en kvartett langt flere kunne hatt godt av å høre.

Nyhet

Sesongåpner med ny musikk

Håvard Wiik har skrevet ny musikk til Cimota på bestilling fra Nasjonal jazzscene i samarbeid med Stavanger Jazzforum og Bergen Jazzforum. Det blir verdenspremiere på musikken når bandet åpner konserthøsten på Victoria i Oslo 28. august, før de fortsetter videre til Stavanger og Bergen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev