12. mars 2026

Erle Fonneland
Valør

Om utgivelsen

Valør er Erle Fonnelands andre album.
Tanker om å befinne seg på feil sted i tiden, om å ikke strekke til, og frykten for å bli definert har både initiert, motivert og utfordret låtskrivingen. I samspill med et lydhørt og utforskende band med bl.a. bukkehorn og organiske synther, åpnes det nye rom som fargelegges i flere valører. Sammen skaper de et eget og autentisk sound som viser at skjørhet og styrke kan eksistere side om side. Resultatet er et album som utfordrer ideen om det forbedringsorienterte mennesket.

Erle Fonneland er en vokalist og komponist som til tross ung alder har markert seg på den norske jazzscenen. Debutalbumet, Komorebi, førte henne til Oslo Jazzfestival 2025 som en del av programmet Oslojazz Talent.
Samme året vant hun «Jazz I Sikte», med prosjektet som resulterte i utgivelsen Valør, og fikk spille konserter på Nattjazz, Sildajazz og Lyse Netter. Hun ble nylig tildelt «Kryssover-prisen 2026» under årets Kryssover Jazzfest, for sitt mangfoldige uttrykk – som komponist, tekstforfatter, produsent og vokalist.

Valør er spilt inn i Brygga Studio hos Kristoffer Kleveland og Jakob Kverndokk, som har fungert som både tekniker og med-produsenter på plata.

Albumet er mikset av Kristoffer Kleveland og mastret av Magnus Gulbrandsen i Jelöy Sound AS.

Camilla Fonneland har laget cover.

Innspillingen er støttet av Frifond-penger fra Norsk Jazzforum.

Musikere

Erle Fonneland - vokal / komposisjoner / tekster
Torbjørn Säll - piano / synth
Ole Martin Rosvold Haugen - trompet / bukkehorn
Eivind Bratland - bass
Eirik Jarl Gjølme - trommer

Lenker

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev