Om utgivelsen
Tre sterke, uavhengige kvinnestemmer fra Skandinavias scene for sjangerbrytende musikk har dannet horntrioen Bloomers. Nå slipper de debutalbumet sitt på CD på det New York-baserte labelet Relative Pitch Records der samtidig også slippes som utkledningsdukker.
På midten av 1800-tallet begynte en rekke amerikanske kvinner å vrikke seg fri fra den parisiske motens innsnevrede bånd. De løsnet korsettet og byttet ut de tunge stive skjørtene med lette løse bukser.
And now I’m dressed like a little girl, in a dress both loose and short,
Oh with what freedom I can sing, and walk all ’round about!
And when I get a little strength, some work I think I can do,
‘Twill give me health and comfort, and make me useful too.
( The Sibyl magazine, 15 april, 1859)
Da Amelia Bloomer, eier av verdens første kvinneavis, ble kjent med dette nye og kontroversielle plagget, måtte et symønster trykkes i avisen umiddelbart. Dermed ble de løse buksene kjent som bloomers. Siden den gang ble bloomers synonymt med kvinners frihetskamp og på slutten av 1800-tallet, da sykkelen virkelig gjorde sitt inntog i vestlige samfunn, hadde flere og flere kvinner på seg de praktiske bloomers for å kunne sykle uten å risikere at skjørtene havnet i en kollisjon med hjul og kjede. Nå kunne en husmor flytte lenger hjemmefra og slå seg sammen med andre kvinner. Hennes nyvunne uavhengighet fra mannen sin og økte mobilitet var en torn i øyet på de fleste menn. Men kvinnene fortsatte å sykle på sin nye ‘Freedom Machine’.
Bloomers er saksofonisten Maria Dybbroe, trompetisten Anne Efternøler og bassklarinettist Carolyn Goodwin. Konstellasjonen av to treblåsere og en trompet har et uendelig potensial for soniske kollisjoner. I enorme verdener av harmonier og lyder utforsker Bloomers den kammermusikalske estetikken i et fortettet, improvisert og nakent uttrykk, hvor ingenting forblir uhørt og alt er oppe til forhandling.
– «Fritt improvisert musikk er en helt spesiell disiplin der man må være ultralydbar for alt som foregår i ensemblet. Selv den minste justeringen i en tone eller lyd kan totalt endre musikkens gang», sier Anne Efternøler, og beskriver hvordan en relativt liten justering i utformingen av damebukser for mer enn 100 år siden, satte den konkrete plassen for kvinnenes kamp. det 20. århundre.
På Bloomers sitt album Cyclism er hvert spor dedikert til små og store historiske hendelser i kvinnenes frigjøringskamp. Albumet åpner med datoen for Amelia Bloomers fødsel og avsluttes med den siste europeiske heksebrenningen i 1782. Med sporet «Tehran, 16. september 2022» viser trioen sin respekt for Mahsa Amini, som døde i politiets varetekt i 2022 etter å ha på seg hodeskjerfet sitt «feil» offentlig. Dermed ønsker trioen å understreke at kvinners frihet til å bevege seg og kle seg fritt fortsatt er en kamp i 2025!
Bloomers utgis digitalt og på CD, men du kan også kjøpe de tre musikerne som utkledningsdukker iført 1880-tallsmote. «Det er selvfølgelig en liten gest til Amalia Bloomer, men det er også vår måte å påpeke den pågående objektiveringen av kvinnekroppen,» sier trioen.
Musikere
Maria Dybbroe - altsaksofon & klarinett
Anne Efternøler - trompet
Carolyn Goodwin - basklarinett & klarinett