Om utgivelsen
I 2021 samarbeidet forfatter Erlend O. Nødtvedt med Erlend Apneseth Trio om bestillingsverket “Black Hauge” til Ulvik Poesifestival. Verket tok utgangspunkt i Olav H. Hauges diktning, og baserte seg på Hauges egen stemme.
“Black Hauge” representerer et genuint nyskapende møte mellom tradisjonell poesi og eksperimentell musikk. Felles for uttrykkene til Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio er en leken og uredd omgang med tradisjonen. Der trioen tar i bruk elementer fra folkemusikken og for eksempel inkorporerer arkivopptak av stev og lokker i sin musikk, forholder forfatteren seg aktivt til tradisjonen i form av sitater, pastisjer, hyllester og omskrivninger. Denne på samme tid ærbødige og uærbødige dialogen med tidligere verker og uttrykk har sjeldent vært tydeligere enn i samarbeidsprosjektet som tar utgangspunkt i Olav H. Hauges diktning.
Det burde være interessant i seg selv når en av landets ledende unge forfattere samarbeider med en av de mest nyskapende og kreative konstellasjonene innenfor musikklivet, men når de så går sammen om å omforme og rekontekstualisere den kanskje viktigste norske lyrikeren, skjer det noe helt særegent. Fokuset på det soniske og rytmiske ved poesien til Hauge, samt en nærstudie av de lydlige kvalitetene i selve stemmen hans, åpner for nye tolkninger av Hauges dikt, der poesien fremstår i nyvasket drakt. Det oppstår en radikal måte å tørke støv av en gammel klassiker på når Hauges stemme behandles gjennom sampling, effektpålegginger, gjentagelser, forvridninger og cut up-teknikker, som gir ringvirkninger inn i låtstrukturene, der poesiens egenart forløses og videreutvikles i musikken, for eksempel ved at mikromelodier i Hauges egen innlesning utgjør utgangspunktet for nyskrevne låter.
Musikere
Erlend O. Nødtvedt - samples, stemme, elektronikk
Olav H. Hauge - samplet fra opptak
Erlend Apneseth - hardingfele
Stephan Meidell - Baritongitarer, samples, modulær synth
Øyvind Hegg-Lunde - Akustiske og elektriske trommer, perkusjon