Christiania 12 - Takk til Aage cover
Oslo Jazzfestival, Indian House
Christiania 12 - Takk til Aage

Stilsikkert vedlikehold av en rik tradisjon da Christiania 12 hyllet Aage Teigen.

Av Terje Mosnes (tekst/foto)

I den grad jazz i det hele tatt synliggjøres i mediene, er det i all vesentlig grad den moderne og friere delen av musikkformen som stikker av med potten.
Tilsvarende er det lett å glemme at trad- og swingjazz har et – stadig til jazz å være – stort og dedikert publikum, og ikke minst utøvere som holder tradisjonen i hevd på utmerket vis.
Da Aage Teigen, som døde i januar i år, dro i gang Oslo Jazzfestival i 1986, var det med dette miljøet som utgangspunkt og hovedbase, før festivalen gradvis utvidet det musikalske reviret til fullt assortiment. Og hva var mer passende enn å minnes primus motor Aage med en hyllest i konsertform, slik hans gamle band, Christiania 12 med gjestesolist Erik Eilertsen, gjorde lørdag kveld, på 2014-festivalens siste dag.

Det skjedde i restaurant Indian House – der etablissementet med det betydelig mer mer stilriktige navnet New Orleans lå – og det massive oppmøtet lot til å komme som et sjokk på kjøkken og betjening. Det førte til at de fleste nok fikk større musikalsk enn kulinarisk utbytte av den tre sett lange kvelden.

Erik Eilertsen og Tore Pedersen (foto: Terje Mosnes)
Erik Eilertsen og Tore Jensen (foto: Terje Mosnes)

Christiania 12 – stadig med garvede swingringrever som Tore Jensen, Per Borthen og Petter Opsvik i rekkene – hadde invitert med seg Jazzin’ Babies-trompeter Erik Eilertsen som gjest, og boltret seg gjennom tre rause sett i et 1920/1930-basseng av låter som blant annet inkluderte «Stars Fell on Alabama» og «Blue and Sentimental», og de litt yngre norske Syv Muntre-perlene «Sigarett Stomp» og Robert Normanns «Bob’s vuggesang». Det lille storbandet swingte (selvfølgelig) upåklagelig, framsto passe rufsepresist i ensemblespillet til aldri å gli over i det glatte/mekaniske, og holdt publikum i ånde med en jevn strøm av engasjerte soli – ikke minst fra sin unge gjest som tar opp tråden fra den store Louis med stadig økende autoritet i tone, trøkk og stilforståelse.

Det kan være lett å oppleve en kveld som gårsdagens som en tur i tidsmaskinen og som en virkelighetsflukt tilbake til en tid da jazz var den regjerende danse- og gå-ut-og-hygge-seg-musikken og bebop, rock’n roll, frijazz, fjernsyn, mobiltelefoner og internett var ukjente størrelser. Og det må være helt i orden, den som foretrekker å bryne seg på samtidsuttrykkene, har plenty av muligheter i Oslo, både i og utenom festivaltider.
Christiania 12Indian House lørdag kveld var, iallfall for dem litt bak i det langbord-møblerte lokalet, definitivt ingen lytte- og fordypningsklubb. Nærmere scenen forholdt det seg litt annerledes, men konserten ble først og fremst en jovial, sosial anledning for – skulle det vise seg – godt voksne mennesker til å høre gamle sanger om igjen i godt, pratsomt lag, uten å bli utfordret av fremmede musikalske inntrykk. Selv minner jeg meg på at alle står på skuldrene til noen og erklærer meg sjeleglad for at jeg ikke er tvunget til å oppsøke museer og reservater for å høre jazz fra musikkens første decennier. Takk derfor, til både Oslo Jazzfestival og Aage Teigen, for at det ofte underkjente oppdraget med å holde historien levende ikke parkeres på «samtid eller dø!»-hylla av reine hiphetshensyn, men holder plassen i det store bildet.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: I Lars Monsens lydspor

Raymond Enoksen har tonesatt Lars Monsen i 20 år, Guro Kvåle punkjazzplatedebuterer med Private Property, Amund Stenøien har en travel uke, vi er på Djangofestivalen, NTT Soul er tilbake og Petter Wettre skriver om en ny Belonging-tolkning av Branford Marsalis.

Meld deg på vårt nyhetsbrev