«To The Core» cover
MayRahKee
«To The Core»
Johari Recordings/digital distribusjon

Stilsikker debut fra sterk, ny soulstemme

MayRahKee – det er bare å lære seg navnet, og hva det betyr.

MayRahKee er artistnavnet til Vilde Torheim Skjerdal (f. 1995) fra Aurland; sanger, låtskriver og masterstudent ved Institutt for rytmisk musikk ved Universitetet i Agder, Kristiansand. MayRahKee er også navnet på det prosjektet hennes som nå materialiserer seg i debutalbumet «To The Core», en digital utgivelse der hun ledsages av trompeter/flygelhornist Idar Eliassen Pedersen, tangentmann Bendik Pedersen, bassist Håvard Henriksen og trommeslager Carsten Omholt. Også disse har UiA som base, der lærerstaben bl.a. inkluderer kjente utøvere som Torun Eriksen, Anneli Drecker, Bendik Hofseth, Jan Bang, Geir Holmsen, Jan Gunnar Hoff og Bruce Rasmussen.

Stilsikker
Med «To The Core» etablerer MayRahKee seg raskt som en stilsikker utøver i det mørke, sensuelt dvelende jazz/neo-soul-lydlandskapet. I den elektro-akustiske settingen oppviser hun en stemmeprakt og et uttrykksregister med spenn til å formidle så vel sorg, tomhet og desperasjon som lysere følelser med troverdighet, og hun framstår som trygg i timing og tonetreffsikkerhet. Melodiene hennes, både de langsomme balladene og mediumtempo-låtene, er gjennomgående gode, om enn ikke veldig originale, og bandet håndterer dem svært kompetent, med spesielt et par soli fra Idar Eliassen Pedersen som instrumentale høydepunkter.
Jeg fornemmer også at tekstene er substansielle og vel verdt oppmerksomhet (en av dem er utløst av et søskenbarns selvmord), men må innrømme at jeg sliter med å få dem med meg i all deres eksistensielle glød. Det skyldes dels en noe ujevn diksjon, dels at MayRahKees stemme ofte er plassert nokså dypt i miksen og til tider har mye – for mye? – lyd å konkurrere med. Litt luking i synth-bedene ville sånn sett muligens ha vært av det gode, selv om sjangeren tidvis synes å  kreve stemningsskapende lydelementer helt opp mot koaguleringspunktet.

Imponerende
Når først den innvendingen er luftet, er det imidlertid lett å beskrive «To The Core» som et ganske imponerende debutalbum der det for alvor introduserer en sterk kvinnelig sanger og låtskriver. «For alvor», fordi MayRahKee vitterlig har latt høre fra seg tidligere, blant annet på Kongsberg Jazzfestival i fjor der NRK Jazz direktesendte bandets konsert i Jazzboksen. I programomtalen ved den anledning ble det opplyst at navnet MayRahKee «kommer av det greske begrepet meraki, som kan oversettes til essensen av seg selv lagt inn i arbeidet en utfører», og for den som måtte ønske musikalsk utdyping av dette, er «To The Core» et godt alternativ. Konserter blir det også, i Trondheim (Antikvariatet 3. mars), Oslo (Uhørt 6. mars), Kristiansand (Håndverkeren 8. mars) og Bergen (Biblioteket Bar 10. mars), og siden det neppe kommer til å stoppe der: Det er bare å lære seg navnet MayRahKee og begynne søket mot kjernen.

Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Anja Katrine Tomter

Torsdag åpner AnJazz på Hamar, og dette blir gründer Anja Katrine Tomters siste festival etter imponerende 20 år i sjefsstolen. Muligheten til å glede og overraske publikum, har vært drivkraften, forteller Tomter.

Stort på åpningen av Jazzfest

Åpningen av Jazzfest i Trondheim tirsdag 7. mai byr på store produksjoner. Bassist Kyle Eastwood og Trondheim Symfoniorkester & Opera hyller Clint Eastwood, og saksofonist Martin Myhre Olsen tolker Stargate sammen med NTNU Jazzensemble.