«Culturen» cover
Skadedyr
«Culturen»
Hubro/Musikkoperatørene

Skadedyr til gavn og glede

PLATE: Morsomt og medrivende album nummer to fra den unge tolvtetten som ikke likner noen andre enn seg selv.

Tolvtetten Skadedyr kom som et friskt og sjangeranarkistisk pust inn i den norske jazzoffentligheten med debutalbumet «Kongekrabbe» – hvori opptatt Ivar Aasen – i 2013. Med bare én utskifting i besetningen melder ensemblet seg nå på ny, denne gang med «Culturen», seks originalkomposisjoner av trommeslager Hans Hulbækmo (2), gitarist Lars Ove Fossheim (2) og Skrap-duoen/Skadedyr-gründerne Anja Lauvdal (piano, synth) og Heiđa Karine Jóhannesdóttir Mobeck (tuba). Albumtittelen er hentet fra Ivar Aasens 150 år gamle satiriske dikt, «Lovtale yver Culturen», en tekst som resiteres og etter hvert drukner i en tuba-boblende, ensemblejam-aktig utvikling av en Lauvdal/Mobeck-melodifigur. Akkurat dét virker litt unødvendig, men bortsett fra den detaljen er «Culturen» en særdeles vellykket og ikke minst befriende leken og morsom annenrunde fra et band som bokstavelig talt har mye å spille på.

Klangrikdommen kommer særlig til sin rett i Hulbækmos to ti minutter lange låter, «Datavirus» og «Bie», samt Lauvdal/Mobecks like lange «Trålertrall» – en ikke så fjern slektning av fordums fiskeri- og kortbølgesøk på reiseradioen. Fossheims «Muggen loop» og «Nussi Sinusdatter» – strålende titler – er korte og funker først og fremst som litt utvidede mellomstikk.
«Datavirus» starter albumet, med tre og et halvt minutter trombonesolo (Henrik Munkeby Nørstebø) over en mørktsvingende, repeterende rytmefigur som løftes et par oktaver og utvikles videre av bl a fiolin (Adrian Løseth Waade), trekkspill (Ida Løvli Hidle) og ordløs vokal (Ina Sagstuen). Mot slutten er hele bandet – trommeslageren Øystein Aarnes Vik, trompeteren Torstein Lavik Larsen, bassisten Fredrik Luhr Dietrichson og steel-gitaristen Marius Klovning i tillegg til de allerede nevnte – i gang, og etablerer en ensemblesound som for all sin skakke annerledeshet er relativt uimotståelig.
I «Bie» er det nok en gang en morsom melodifigur som gir musikerne anledning til å utfolde seg så lytterne hører alt fra enkeltbier på sorgløs, svirrende honningsanking til illsinte svermer i full broddberedskap. Musiseringen på både denne og albumets øvrige låter er vital og medrivende, så når «Culturens» medfølgende vaskeseddel påpeker at albumet gir et godt bilde av bandets live-energi, er det bare å sikte seg inn mot lanseringskonsertene i Trondheim (Dokkhuset) 29. mars; Oslo (Nasjonal jazzscene) 30. mars og Bergen (Sardinen) 1. april. Skadedyr spiller også på Kongsberg Jazzfestival 7. juli, og det hører med til bildet at halve bandet inngår i den Trondheim Jazzorkester-besetningen som skal framføre Anja Lauvdal og Heiđa Karine Jóhannesdóttir Mobecks bestillingsverk ved Moldejazz 19. juli.

Terje Mosnes

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Lesh is more

Bent Sæther og Morten Ståle Nilsen minnes Phil Lesh, essay om Grateful Dead og konsertrapport fra The Messthetics og James Brandon Lewis.

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev