I fjor ble trommeslageren Stein Inge Brækhus den første mottaker av MaiJazz’ «Mølsterprisen». På årets tredje maijazzdag kom kvitteringen.
STAVANGER: Statuttene tilsier at en Mølsterprisvinner skal levere en maijazzkonsert det påfølgende år, og Brækhus hadde påkalt sine Subtrio-kollegaer gjennom 15 år, saksofonist John Pål Inderberg og bassist Svein Folkvord som godt innspilte hjelpere til oppgaven.
Og ikke bare dem. Subtrio stilte for anledningen også med sine nyere samarbeidspartnere, den italienske trompeteren Paolo Fresu og strykekvartetten Ensemble Noor fra Finnmark. Sammen, i tett og passe upolert samspill, framførte de så vel smektende populærmelodier (med italiensk opphav?) som polser, religiøse folketoner og cool-jazz.
Sammensatt
Deler av konserten utløse minner om italiensk filmmusikk – Fresus lyriske trompet- og flygelhorntone rommer mye middelhavsmelankoli – mens andre partier kom atskillig mer kortreist, slik at det musikalske måltidet ble en sammensatt affære. Inderbergs baryton- og sopranspill, og ikke minst den trønderske verbalhumor, ble som alltid høydepunkter, Fresu utfoldet seg på musikalsk hjemmebane, forståelig nok mer tilbakeholden eller helt fraværende i den norske folkemusikken, mens konsertleverandør Brækhus og bassist Folkvord gikk i spann som et finstilt swingende drivverk.
Ensemble Noor var med på festen som først og fremst en frodig og harmonisk fint integrert klangutvidelse, og kvartetten viste også at den klassiske skoleringen på ingen måte hadde drept spellemannstrampen da det gjaldt som pols-mest.
Vakkert
Blant torsdagskveldens øvrige begivenheter: Vellykket debut for samarbeidet mellom In the Country og Frode Grytten og et uhyre velspilt, vakkert og morsomt møte med Joni Mitchells sanger i sanger Tierney Sutton, gitarist Serge Merlaud og bassist Kevin Axts følsomme tapning.
Terje Mosnes (tekst/foto)
Hovedbildet: KVITTERTE: Stein Inge Brækhus, her i dialog med Paolo Fresu (foto: Terje Mosnes)