«Kurzsam and Fulger» cover
Christian Wallumrød Ensemble
«Kurzsam and Fulger»
Hubro/Musikkoperatørene

Og nå: Ensemble!!!

PLATE: Eminent sjettealbum fra Christian Wallumrød Ensemble i velkjent Wallumrød-farvann.

Etter fem plater på ECM har Christian Wallumrød flyttet sitt Christian Wallumrød Ensemble over til Hubro, selskapet som også utga pianisten/komponistens to fjorårsalbum, «Pianokammer» (solo) og «Untitled Arpeggios and Pulses» (med Wallumrød og Trondheim Jazzorkester), samt hans og Fredrik Wallumrøds «Brutter» i begrenset vinyl-opplag.

Triptykon
Kanskje vil vi i en eller annen ettertid kunne snakke om 2015/16 som «Christian Wallumrøds tidlige Hubro-periode». Iallfall er det såpass mye «Pianokammer» og «Untitled Arpeggios and Pulses» i «Kurzsam and Fulger» at det faller naturlig å betrakte dem som et triptykon der Wallumrød utvikler ett felles idémateriale for tre ulike besetninger. Eksempelvis peker åpningssporet på det nye albumet, «Haksong», tydelig tilbake til «Pianokammer»s «Hoksang» og «Lassome», og de avsluttende «Arpsam» og «Kurzsam und Onward» er svært nære slektninger av «Part 2» og «Part 1» på «Untitled Arpeggios and Pulses». Kanskje er dette Wallumrøds måte å utforske sine egne musikalske ideer på, uansett gir det albumet en slags dobbelt verdi: Det står støtt på egne bein for en som er nykommer til Wallumrød-sfæren, mens det for erfarne Wallumrød-lyttere i tillegg inviterer til sporjakt – klanger, harmonier, pausebruk – bakover i Wallumrøds diskografi, ECM-albumene inkludert.

Kvintett
2015/16-utgaven av Christian Wallumrød Ensemble er en kvintett med Eivind Lønning (trompet), Espen Reinertsen (saksofon), Tove Törngren (cello) og Per Oddvar Johansen (trommer, vibrafon) som øvrige medlemmer. Johansen har vært med Wallumrød siden starten, mens Lønning første gang dukket opp i platesammenheng på 2009s «Fabula Suite Lugano». Reinertsen og Törngren kom med på 2013s «Outstairs», og de to blåserne inngikk også i TJO-besetningen for «Untitled Arpeggios and Pulses». Det er med andre ord musikere med betydelig «Wallumrød-erfaring» som befolker ensemblet, og de virker tilsvarende hjemme i Wallumrøds ulike uttrykk: Naken, pausefylt minimalisme; enkle melodier med uventede harmoniske vendinger; meditative gjentakelser av en melodifigur; rene klang-forløp.
I denne musiseringen, der regelen om å dempe røsten for å erobre lytterens oppmerksomhet synes å være fulgt, og der nerven skapes like mye gjennom det usagte som det sagte, funker ensemblet strålende som kollektiv. Lojalt og med stille glød forsynes pianisten/harmoniumspilleren Wallumrød med de klanglige fargene og omgivelsene som gjør disse «versjonene» annerledes, og til tider blir resultatet usentimentalt vakkert. Per Oddvar Johansen står nok en gang fram som en suveren bidragsyter, både klanglig og som drivverk, men det er Ensemblet og ensemblelyden som er den store stjernen her, og allerede den trøstig traskende pop-med-en-vri-åpningslåta «Haksong» varsler at du bør lytte dypt og konsentrert «innover» i hele lydbildet. I hvert fall hvis du vil ha med deg alle de omhyggelig plasserte detaljene og alle nyansene i denne bokstavelig talt makeløse 38 minutter lange lydseilasen av et album.