Michel Legrand Trio m/Karin Krog og Solveig Slettahjell cover
Oslo Jazzfestival, Den Norske Opera & Ballett
Michel Legrand Trio m/Karin Krog og Solveig Slettahjell

Festkveld med fransk legende og norske fortolkere.

Av Terje Mosnes (tekst/foto)
(red. anm.: konserten hadde fotoforbud, bildet er fra lydprøven)

Michel Legrand (82) har gjennom en lang karriere komponert så mange melodier som er blitt standarder eller nesten-standarder at det nesten oppleves som uvirkelig når han med den drevne pianotrioentertainerens fingerferdighet rister fram noe annet fra ermet.
Det skjedde et par-tre ganger under Oslo Jazzfestival-konserten hans i Den Norske Opera og Ballett mandag kveld – bl a i et par forglemmelige filmmusikklåter fra Miles Davis-samarbeidet «Dingo». Den godt sammenskrudde pianotrioen Legrand, kontrabassist Pierre Boussagouet og trommeslager Francois Laizeau serverte legrandiana med stilsikker hånd, men dette ble mest for mellomstikk å regne mellom det som konserten vil bli husket for: Sangene trioen gjorde med Karin Krog og Solveig Slettahjell. To helt ulike vokale størrelser, men begge formidable, og på sitt beste denne kvelden.

Karin Krog, som spilte inn sitt Legrand-album «You Must Believe In Spring» allerede tidlig på 1970-tallet, åpnet med nettopp den, og laget en fortolkning der karakteristisk timing, diksjon og frasering i kombinasjon med fjellstø tonetreffsikkerhet ble en ren oppvisning i formidlingskunst. En swingende «Watch What Happens» var ikke dårligere, og da hadde hun også rukket å scatte lekent i dialog med Legrand i noe som virket improvisert og uansett var morsomt å høre.

Slik Karin Krog gjorde Legrands melodier til sine, nennsomt, men aktivt ornamenterende akkompagnert av komponisten,  gjorde Solveig Slettahjell «What Are You Doing The Rest of Your Life», «Once Upon A Summertime» og «The Windmills of Your Mind» til sine, den siste dels i dialog med Legrands noe kvekkende sang. Dronningen av de ultra-langsomme tempi gikk til verket med no nonsense-tilnærming og tillit til egen stemmeprakt, og den følelsesrause, men aldri teatralske tekstformidlingen holdt i massevis til å vinne både publikum og Legrand selv.
Den opplagte og muntre 82-åringen avsluttet sin første norgeskonsert med å «massakrere» sin kanskje største hit, «I Will Wait For You» fra filmklassikeren «Paraplyene i Cherbourg». Drapsforsøket var helhjertet, og viste nok en gang at Legrand er en teknisk briljant pianist, men selv etter tallrike modulasjoner, takt- og rytmeskifter og andre «overfall» vil nok paraplyene være med oss en stund til – og Michel Legrand vil nok måtte folde dem ut om og om igjen, selv om han aldri så mye måtte være «a liitle tiired of eet». En fin-fin konsert på en dag full av paraplyer.

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev