«Short Pieces» cover
Past Present & Andrew D'Angelo
«Short Pieces»
Hevhetia/Musikklosen

Kort og godt

Norsk-amerikansk møte med god tone og sterke dialoger.

Past Present er trompeteren Simen Kiil Halvorsen og bassisten Alexander Hoholm fra hhv. Stavanger og Furnes, med felles fortid som musikkstudenter ved Universitetet i Stavanger og Norges musikkhøgskole, der duoen så dagens lys i 2014. Andrew D’Angelo (f. 1965) er en frittflygende amerikansk (alt)saksofonist som i flere år har hatt kontakt med norske musikere, spesielt fra stavangermiljøet, og som er å høre på plater med bl.a. Gunhild Seim og Morthana.
Som 13-åring møtte Simen Kiil Halvorsen D’Angelo på en workshop i Stavanger. De holdt kontakten, og 13 år seinere, i 2016, dro Halvorsen og Hoholm over til Brooklyn og sin amerikanske musikerkollega, som da var tilbake for fullt etter tøffe runder med hjernekreft. Der ble de 10 korte stykkene som utgjør den 25 minutter lange «Short Pieces» innspilt i løpet av et par uker, med D’Angelo-vennene/kollegene Jim Black (trommer) og pianistene Pete Rende og Elias Stemeseder som gjester på noen av låtene. Albumet utkommer på den slovakiske Hevhetia-labelen, som blant annet har utgitt Didrik Ingvaldsens plater med NOCZ Quartet og Arve Henriksen/David Kollars «Illusion of a Separate World».

Komponist
Simen Kiil Halvorsen, som fikk Mølsterprisen i 2015 og platedebuterte med «Scripted Conversations» året etter, har en komponistfinger med i seks av stykkene på «Short Pieces». Han er solokreditert tre av dem, blant annet åpningslåta «Listen To Andrew!», et Ornette-aktig tema som saksofonisten tar tak i med fynd og klem før Kiil Halvorsen, Hoholm, Black og Stemseder blir med på festen. Han står også for temaene på «Alanya!» og «Technical Drills!», den sistnevnte med Jim Blacks andre (og rimelig utadvendte) gjesteopptreden på albumet.

Improvisert
«Short Pieces» byr, som tittelen indikerer, på sparsomt med  langlinjet melodiutvikling, men til gjengjeld desto mer på improvisert utforsking av korte temaer/melodifigurer i tette instrumentalkonversasjoner. Ikke minst oppstår det mange fine klanglige øyeblikk underveis, som i Hoholm/Rendes «Improvisation: Bass Over Piano Loop!» og D’Angelos «United!», og i Kiil Halvorsen/Hoholms «Listen To Andrew! Reprise!», der sluttstrofen fra åpningslåta repeteres i ubeskjemmet vakker harmonisering. Gjennom hele albumet rår leken, men gjennomtenkt besluttsomhet i en musisering der formidlingstrang og formidlingsevne er i god balanse, og om Past Present og Andrew D’Angelo med «Short Pieces» skulle ønske å understreke at også kortformatet kan romme vektige musikalske «statements» (alle låttitlene avsluttes med utropstegn), lykkes de på en måte som gjør det både fristende og naturlig å be om mer, både live og på plater.