«Mode» cover
Odd Steinar Albrigtsen
«Mode»
Recorda records/Musikkoperatørene

Interessant nykommer

PLATE: Den unge gitaristens debutplate har gjennomgående sterk kvalitet.

Tromsøværingen Odd Steinar Albrigtsen har et følsomt anslag og en slepen teknikk, men han er ikke ute etter å imponere med korthugde løp eller heseblesende teknikk. Det gjør gitaristen klart fra første tone på albumet Mode. Åpningssporet fremmer en musikalitet tuftet på mykhet og varme. Albrigtsen har nettopp tatt mastergrad i jazz ved Aaron Copland School Of Music i New York og er nå bosatt i Oslo. Han debuterte på plate med bandet Clockwork i 2012, og Mode er første utgivelse i eget navn fra 31-åringen. Det mest slående ved Albrigtsens musikk, er melodiøsiteten. Albumet byr på en type kontemporær jazz med røtter i mainstreamtradisjon, og det er mange gitarister som kikker inn gjennom vinduene her, uten at man kan nagle et bestemt forbilde til Odd Steinar Albrigtsens stil. Han har en distinkt tone, og han formidler med et overskudd som smitter over på selve uttrykket.

Musikken er innspilt med kvintett, og det skapes kollektiv glød og fin variasjon i bevegelsene. Tittelsporet er bygget over en kjent lest. Piano, bass og trommer legger fundamentet og bereder grunnen, før blåserne Gianni Gagliardi på tenorsaksofon og Kasper Værnes på altsaksofon reiser temaet. Jeg sitter med en følelse av å ha hørt det før, men det er bare kjente stilelementer som er satt sammen på nytt for vår tid. Håndverket er godt. I det temaet legger seg, stiger Albrigtsen fram med sin pus av en tone. Varsom, årvåken og vakker. Den elektriske lyden har nærmest akustiske kvaliteter. Gitartonene synger, henger og puster uanstrengt over tilbakelent komp.

Pianist Erlend Slettevold avsetter også smakfulle merker i musikken. Han introduserer «Charlie´s War» med vemodsvakre klanger og løp, med et reflektert og ekspressivt spill. Jeg tror på det jeg hører og blir med inn. Kasper Værnes viser også sterk tilstedeværelse i spillet sitt, med en litt utilregnelig tone, sprekkeferdig, lubben og stram. Saksduellen på «Rapid eye movement» er et av albumets friskeste partier. Bassist Trygve Fiske og trommeslager Tore Sandbakken tilfører dynamikk og hever og senker musikken med gyngende overbevisning. Mode er ikke et album som ønsker å sette jazzen på hode eller er ute etter å fortelle om det aller siste. Den respekten som vises for det historiske og den kunnskapen og innlevelsen som gjør dette mulig, er kvaliteter i seg selv, og det er disse som holder utgivelsen oppe. Odd Steinar Albrigtsen og hans modne tone skal bli spennende å følge.                                                                                                                                                                                                                                       Arild R. Andersen

Vossa Jazz utlyser to stillinger

Etter ett års permisjon fra stillingen som festivalsjef i Vossa Jazz, har Trude Storheim annonsert at hun går nye veier. Nå utlyser festivalen både sjefsjobben og en produsentstilling. Søknadsfrist er 12. mai.