«Rainy Omen» cover
Finland
«Rainy Omen»
Hubro/Musikkoperatørene

Finland – ditt nyeste lekeland

Leken overskuddsmusikk fra Qvenild, Grydeland, Berger Myhre og Hausken.

Den norske jazzens hus har mange rom, og i et kott nær ytterveggen mot rocksiden, eller kanskje rettere: i annekset, har kvartetten Finland holdt hus i om lag fem år. «Norskfinnene» derimot – Morten Qvenild og Pål Hausken (In the Country m.m.), Ivar Grydeland (Huntsville m.m.) og Jo Berger Myhre (Splashgirl m.m.) – er langt fra bortgjemte, men snarere sentralt plassert utøvere i det utvidede norske jazzbegrepet. Når kvartetten nå albumdebuterer med «Rainy Omen», er det med et lite eventyr av leken, klangfargesprakende og melodibasert overskuddsmusikk.

Eventyrlystent
Åpningslåta, Qvenilds «Dust Drive», tar i vei som en slags cha-cha, men det blir fort klart at verken den eller noe annet på dette albumet er helt som det innledningsvis høres ut som. Til det er Qvenild og Grydeland, norsk musikklivs «mad professors of keys and strings», altfor erte- og eventyrlystne, eksempelvis kan Grydeland låte som en Bill Frisell på americana-tur lenge nok til at du begynner å nynne «Mountain Wildflower», overbevist om at det er den han er i gang med å parafrasere. Og akkurat da skjer det selvsagt noe helt annet i stedet, gjerne med heftige bidrag fra de tre andre som heller ikke virker å være veldig forelsket i ideen om forutsigbarhet.

Rock
Plateselskapet Hubros varedeklarasjon til «Rainy Omen» poengterer at albumet handler om rock basert på «en leksikal mengde sjangere og inspirasjonskilder» og lister opp «cinematisk instrumentalmusikk, post-, prog-, støy-, og frihetsrock og luftig americana». Uten å føle meg helt sikker på hva undersjangerne «cinematisk instrumentalmusikk» og «frihetsrock» egentlig innebærer, våger jeg like fullt å hevde at kvartetten har laget et album for folk som for eksempel liker å høre «rare» melodier over håndfast, ofte tung rytmemarkering og med mye uortodoks lyd rundt melodiføringen, i både harmoni og dissonans. Til tider låter Finland sjarmerende skranglete og veldig indie, andre ganger som et stramt snørt lydspor til dommedag, men helt ned til det snodigste lille elektroniske hylet eller det oddeste bassdunket virker alt som sprunget ut av en sterk felles kvartettbevissthet om hva som er fint, morsomt og på alle måter «innafor» i Finland.
Dét er et godt grunnlag for å tappe overskudd med liv og lyst, og det er da også hva Qvenild, Grydeland, Berger Myhre og Hausken gjør med «Rainy Omen».

Terje Mosnes

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Kommer det flere musikkbølger nå, går vi fra vettet

Lyse Netter-aktuelle Isak Hedtjärn fra folkjazz til punk, Europa rundt med Maria Schneider og Oslo Jazzensemble, ny norsk rockebølge presenteres på Hærverk i Parken, nytt Trondheims-storband debuterer, Eir Vatn Strøms åtte beste Bislett-minner, Gard Nilssen har ny musikk og en blogghalvdel har endelig fått kick på Jaki Byard.

JAZZPROFILEN

– Rett og slett bare utrolig givende

JAZZPROFILEN: Bassist Roger Arntzen oppsummerer 25 år med bandkolleger i Chrome Hill som utrolig givende og med fintunet kommunikasjon mellom musikerne. I anledning jubileet slipper Chrome Hill nå ny plate: - Vårt siste album inneholder mye ettertanke og melankoli, men vi har ikke sluppet helt taket på jazzrocken.

Meld deg på vårt nyhetsbrev