JAZZPROFILEN: – Det er jo helt fascinerende hva folk driver på med, og hva slags tanker de har om sin utøving. Alle har jo sin egen måte å tråkle seg gjennom kunstnerskapet sitt, forteller den selvutnevnte jazzfluenseren Jørn Erik Ahlsen Alkanger. Ved et lite kjøkkenbord på Nesodden samtaler han med andre musikere om kunsten og om livet, som publiseres annenhver uke i podkast-serien Jazzfluenseren.
I spalten Jazzprofilen presenterer vi en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Jazzprofilen:
Jørn Erik Ahlsen Alkanger
Hei, Jørn Erik! Hvordan står det til om dagen?
– Hallo! Jo , det står veldig bra til for tiden. Jeg kom nylig fra åpningen av Børsen Kulturhus på Tangen i Stange. Det huset der, som Guro Skumsnes Moe og Håvard Skaset har skapt er helt fantastisk!
Du har blitt jazzfluenser. Hvordan startet dette her?
– Nei, det kan du spørre om. Jeg har alltid likt å prate med musikere og kunstnere om kunsten og om livet. Det er jo helt fascinerende hva folk driver på med, og hva slags tanker de har om sin utøving. Alle har jo sin egen måte å tråkle seg gjennom kunstnerskapet sitt. Jeg tror jeg bestemte meg for det etter at jeg hadde vært innom Anne-Marie Giørtz for å kjøpe siste skiva hennes «Echoes of our memories». Vi ble sittende å prate lenge, og hun har jo så mye interessant å fortelle. Ikke bare om hvordan plata og låtene ble til, som er kjempeinteressant, men historien om hvordan hun ble kjent med tekstforfatteren Fran Landesman, om hennes historier fra musikk-Oslo på 80- og 90-tallet, om livet som deltid kabinansatt hos SAS, hvor hun møtte på publikummere fra sin egen konsert kvelden før, og at Anne-Marie er et supertalent i golf, og om chi-gong, ja, altså det er så mye. Selve Jazzfluenseren ble jeg til, må jeg si, ved at jeg prøvde hardt å rekruttere foreldre jeg traff ved henting og levering i barnehage og skole til konserter på Jazzklubben (Nesodden Jazzklubb red.anm.), og flere sa noe slikt som at de ikke skjønner hva slags musikk det er ut i fra beskrivelsene på arrangementene. Så da begynte jeg å lage små filmsnutter med Jazzfluenseren på facebook til disse, hvor jeg prøvde å beskrive hvor godt programmet til Jazzklubben er og at jeg er overbevist om at en hver med litt musikkinteresse kan like en god jazzkonsert, men noen trenger til ekstra informasjon i forkant. Jazzfluenseren begynte som en informasjonstjeneste og ble mitt podkast alter ego. Haha! Litt av et navn… Logoen fikk jeg tegnet av tegner Bjørn Eidsvik, og prøver å etterligne en notebok som mange jazzmusikere har kjennskap til, og med ringen fra en kaffekopp på så er det en liten hyllest til en plate. Gjetter du hvilken?

Og ved et lite kjøkkenbord hjemme på Nesodden inviterer du nå ulike musikere til dybdeprat. Finfin podkast. Fortell litt om gjestene og samtalene du har hatt.
– Det er jo så koselig å invitere folk til det lille studioet mitt. Jeg vil at gjestene skal slappe av og føle seg vel og serverer sterk kaffe. Jeg startet med trommeslager Elisabeth Mørland Nesset. Jeg kjenner henne gjennom jobb og studier fra før og visste at hun har mange tanker gode om musikk, og om livet som utøvende musiker. Gå på «Prima Facie» på Nationaltheatret folkens, hun sitter på scenen bak trommesettet der! Deretter kom Njål Ølnes, som var læreren min på Sund Folkehøgskole for hundre år siden. Han pratet om auditiv sonologi, om doktorgraden sin og om sin nye plate.
Njål Ølnes på kaffeslabberas. Foto: privat
– Deretter gitaristen Øyvind Nypan. Han var prøvekaninen og først ut i studio. Vi har vokst opp sammen på Kattem i Trondheim, og jeg kunne øve meg litt på han. Fantastisk musiker med gode historier han også! Så har det gått slag i slag. Skiens store utøver og konsertarrangør André Kassen, gitaristen Haldor Røyne, som spiller fast med Frida Ånnevik, og som spiller nydelig slåttespill på gitar. Sanger Olga Amalie kom etter det. Vi var i studio og spilte inn noe ny musikk, og da fikk jeg dratt henne inn i en podcast. Hun har en fascinerende tilnærming til musikken gjennom naturen. Også har hun vokst opp med musikerforeldre, og tanter og onkler, og for meg virker det som om musikaliteten ligger der fra bunnen av. Så hadde jeg besøk av min spreke makker i duoen kÖök, Stian Larsen. Jeg vet jo om alt han driver med, og derfor veldig gøy å dele videre. Deretter kom singer/songwriter Egil Olsen innom. «Jazz og jazz», kan noen si, men han er en skikkelig interessant musiker, som har så mange gode tanker om musikk, spesielt som helhet. At uttrykket er både lydlig og visuelt. Nyeste episode som ligger ute er med trommevirvelvinden Paal Nilssen-Love. Han har alltid vært en skikkelse i jazz, og spesielt som en brobygger og budbringer. Han har gjennom festivalene All Ears og Blow Out presentert Norge for så mye spennende musikk og musikere. Nå bor han på Nesodden og vi jobber sammen med Nesodden Jazzklubb, Nesodden Jazzfestival og Fram Kunstfest. Paal sin energi og entusiasme for kunst er helt unik! Jeg har flere podcaster innspilt og de kommer tirsdager annenhver uke. Neste er 23. september med Jonas Howden Sjøvaag. Velkommen til lytt!
Du er også involvert i Nesodden Jazzklubb, som i fjor ble kåret til Årets Jazzklubb av Norsk jazzforum. Klubben trekker fulle hus. Vil du skryte litt av klubben og høstprogrammet?
– Ja, tenk å ha en sånn jazzklubb på bygda! Vi tenker jo mye på publikum når vi setter sammen programmet. At det skal være noe som vi vet at publikum liker, og å presentere de for noe som de ikke visste at de liker og kommer til å elske, og til slutt gi de noen utfordringer slik at man kan få muligheten til å utvide horisonten. Vi startet med utsolgt In the Country med Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud, gikk til et mestermøte av dimensjoner med Kleive/Aarset/Storløkken og deretter nok et mesterlig møte med Nesoddens egen supergitarist Hedvig Mollestad og Cortex. Sjekk ut hele programmet på nesoddjazz.no, men noen høydepunkter er Bodil Niska Kvartett, Harpreet Bansal trio, og solokonsert med Inger Hannisdal i galleri Vanntårnet. Vanntårnet er verdt et besøk i seg selv. Men sjekk ut programmet, ALT er bra!!!
Jørn Erik Ahlsen Alkanger. Foto: Fotograf Sverdrup
Men vi kan ikke bare prate om andre som spiller musikk, du er jo musiker og komponist selv. Hva er du aktuell med nå for tida?
– Det har jo blitt en del jobbing med podkasten. Jeg har øvd mye på artikulasjon og intervjuteknikk, selv om det er en lang vei å gå. Er jo rart å finne på å lage podcast når man i utgangspunktet er en mumlende trønder, hehe… Jeg har også utfordret meg selv ved å prøve et annet format jeg har vært litt redd for. I 12 uker lagde jeg en etyde-serie på youtube kalt «The Sunday» etudes. Hvor jeg har jobbet med et musikalsk element i en uke og gjort en innspilling av dette på søndag. Deretter prøvde jeg å lage en slags øvingsdagbok også på youtube. Skummelt, men utrolig viktig for meg å jobbe med musikk og føle at jeg går videre. Nå reiser jeg straks på en liten DKS-turné med Sarah Camille og Sidiki Camara straks, og det blir stas.
Noen spennende planer framover du har lyst til å dele med oss?
– Jeg gleder meg veldig til å vise verden en ny utgivelse med kÖök 24. oktober, «Understrøm», hvor vi spiller som kvartett med sanger og poet Sarah Camille og felespiller og danser Tuva Færden. Det har blitt til noe helt unikt. Coveret er prydet med kunstverket «Jevndøgn» av kunstneren Henriette Mauritz Nordbeck, og prosjektet har blitt til en helhet som kanskje speiler det mange opplever som en kald og ustabil verden akkurat nå.
Jørn Erik Ahlsen Alkanger og Stian Larsen utgjør duoen kÖök . Her med Sarah Camille og Tuva Færden. Foto: Simen Dieserud Thornqvis
Vi avslutter spalten med to faste spørsmål:
Har du en konsertanbefaling?
– Jeg gleder meg stort til duo med Paal Nilssen-Love og Hedvig Mollestad på Fram Kunstfest søndag 28. september. De to har begge helt fantastiske energiske uttrykk. De to sammen blir garantert dynamitt!!!
Og en plateanbefaling?
– Nå har jeg nevnt Anne-Marie Giørtz sin «Echoes of our memories» som jeg håper alle tar til seg og lytter. Ellers er det så mange jeg skulle ha nevnt, det er så mye god norsk jazz som kommer ut nå og jeg vil oppfordre alle til å kjøpe fysisk musikk så ofte man kan! Jeg er veldig glad i Fred Frith sin, tror det er siste utgivelse, «Fifty». Det var Guro og Håvard som introduserte meg til Fred Frith i sin tid og han har vært en kilde til inspirasjon siden.