Nyhet

Musikksjefen om NRK-endringene

Jazzklubben på P2 er et av flere program som legges ned, og nå går debatten om NRKs store musikksatsing. -Jazzen får flere nye vinduer å eksponeres i, forsikrer musikksjef Mats Borch Bugge om endringene i statskanalens musikktilbud.

Fredag forrige uke varslet NRK om store endringer i musikktilbudet. NRK forteller at de vil satse hardere på å treffe publikum digitalt gjennom «unik musikk, godt fortalte historier, aktualitet og sterke fellesopplevelser».

– NRK gjør nå et krafttak for å fornye musikkinnholdet, tilpasset den verden vi er del av. Vi ønsker rett og slett å gjøre en bedre jobb for norsk og samisk musikk ved at flere finner veien til NRKs musikktilbud, uttalte musikksjef i NRK, Mats Borch Bugge, i en pressemelding fra statskanalen.

Som en følge av den nye satsingen legger NRK ned seks sjangerprogrammer, blant annet Jazzklubben som har eksistert siden 1959 og Musikkreisen. Dette har skapt bekymring og debatt i musikkbransjen. Vi har stilt musikksjef Borch Bugge spørsmål om bakgrunnen for endringene og hva norsk jazz kan forvente nå.

NRK gjør store forandringer i musikkdekningen og dere sier det er et «krafttak for å fornye musikkinnholdet». Samtidig legges flere av de ukentlige sjangerprogrammene ned og det satses på NRKs fire store merkenavn som er Kork, MGP, Urørt og NRK P3. Hvordan vil dette krafttaket gagne bredden i norsk musikk? Går ikke denne satsingen mot NRKs samfunnsoppdrag?
– Vi ønsker å gjøre en best mulig jobb for norsk og samisk musikk, og det er også tydelig nedfelt i vedtektene våre. For å få til nye ting og utvikle musikktilbudet i en ny tid, må vi slutte med noe. Det er alltid trist når titler forsvinner, og disse programmene som nå tas ned har vært viktige i mange år. Men nå må vi prioritere opp, utvikle og skape nytt innhold som kan bidra til å gi digital vekst, og vi tror ikke at vi når dette målet ved å fortsette å jobbe innenfor de forskjellige sjangrene på samme måte som før. Vi må gi oss selv rom til å skape nytt innhold som kan hjelpe oss med å få det musikkelskende publikummet over i appene våre. Vi har unik musikkompetanse i NRK, og vi skal fortsette å jobbe med å formidle musikk og gode historier til folk.
Det er ingen direkte sammenheng mellom alle de merkenavnene vi ser en mulighet for å styrke, og jazzen. Når det er sagt, åpner vi NRK P3 Musikk for et videre sjangerlandskap enn P13 stod for og vi åpner for jazzens mange ansikter som en del av Urørt. Slik sett får jazzen flere nye vinduer å eksponeres i. Musikklivet på P2 vil også, med mer sendetid, kunne ta opp i seg mer jazzinnhold og ikke minst peke inn mot øvrig innhold som går mer i dybden. Og vi etablerer en ny redaksjon for temadager og serier for radio og podkast. Det blir veldig spennende.

Du sier Musikklivet på P2 skal utvides med mer sendetid, men når hele seks sjangerprogrammer legges ned skal det mange timer til for å dekke opp for bortfallet av musikknyheter og aktualitetsstoff. Dette regnestykket går ikke helt opp.
– Det er ikke sånn at alle de seks titlene som nå fases ut var aktualitetsdrevne. Og vi regner ikke nødvendigvis én til én mht antall timer for innhold. Vi vil kort sagt tilby aktualitet i Musikklivet, dybde i serier og temadager og selve musikken via NRK Jazz.

Det blir kroken på døra for blant annet Jazzklubben som har eksistert siden 1959. Hva skjer nå med den kompetente jazzredaksjonen, og hvordan skal aktualitetsstoff innenfor jazzen dekkes i fremtiden?
– Dette er ikke en nedbemanningsprosess. Alle som berøres vil i utgangspunktet få tilbud om å jobbe videre i NRK – der vi benytter den sterke fagkompetansen på best mulig vis. Aktualitetsstoff vil ivaretas av Musikklivet på P2 og også eventuelt gjennom temadager. NRK Jazz øker andelen ny, norsk jazz og vi styrker featurejournalistikken.

Det satses på featurejournalistikk og fokuserte temadager og serier, men med nedleggelse av sjangerprogrammer vil mange i musikkbransjen oppleve at nåløyet for å nå igjennom blir enda smalere.  Hvordan skal bredden i musikktilbudet ivaretas?
– Vi skal lage temadager og serier som står ut gjennom tematikk eller god historiefortelling. I disse vil vi sørge for variasjon. Videre fortsetter vi å tilby et rikt utvalg av musikk i alle sjangre gjennom radiokanalene våre. Musikkmangfold er kjerne. Vi beholder musikkompetansen og utvider sjangermangfoldet i Urørt. Vi har også etablert en komponistpool, der målet er å få flere komponister inn i folden for spesialkomponert musikk i den øvrige innholdsproduksjonen.

Hvordan skal den jazzinteresserte lytter nå navigere i tilbudet?
– Målet er at det skal nå bedre ut og være synligere på tvers av de tre plattformene våre. Vi har god erfaring med å tilgjengeliggjøre innholdet på tvers av plattformene for å sørge for økt synlighet, eksempelvis gjennom TV-serien Jazzeventyret.

Hva skjer med NRK Jazz-kanalen?
NRK Jazz styrkes ved at vi tilbyr noe tilstedeværelse i form av DJ-flater, og forøvrig er redaksjonen som velger ny musikk til spillelistene styrket.


Gry Bråtømyr, daglig leder i Norsk jazzforum

Savner nisjeprogrammer
Daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr, forteller at NRK de senere årene har vært gode på å invitere musikkorganisasjonene til orientering og dialog. – De har også oppsøkt de enkelte sjangerorganisasjonene, og gjort konkrete samarbeid, for vår del rundt for eksempel Jazzprisen og dokumentarserien Jazzeventyret.
Bråtømyr forteller videre at NRK i dialogen har orientert om at de er nødt å levere på oppslutning og brukertall, kanskje mer enn noen gang, for å bevare sin posisjon i mediemarkedet.
– Jeg betviler derfor ikke at NRK har et klart ønske om å styrke og bevare musikkinnholdet i sine kanaler. Det er en stor musikkinteresse og -kompetanse på huset, og vi ser at det nå jobbes for at musikk skal være en sentral del av NRKs programmering, noe vi er takknemlige for. Det gjøres også grep for at et mer mangfoldig musikkinnhold skal fylle NRKs bredere flater, og slik blir kanskje flere eksponert for musikk de kanskje ikke ante at fantes eller at de likte. Men hva så om lytteren har lyst til å høre mer? Det er bekymringsfullt at nisjeprogrammene blir færre – programmene der man kunne følge med på hva som skjer innenfor et sjangerfelt. Ikke bare nye ting, men også det etablerte innen sjangeren. Hvor blir det nå av fordypningen? I et jazzland som Norge hadde jeg ønsket at man heller fornyet og fremmet Jazzklubben i møte med tida vi lever i. Også håper jeg NRK ikke bare har fokus på å fremme ny norsk musikk, men også fremme det etablerte, både komponister, musikere og bandkonstellasjoner, avslutter Bråtømyr.

 

Fra forsiden

Punkt festivalen - lørdag 6. september 2025

Reinsdyr og elver

FESTIVAL: Punkt setter punktum for i år, med flere toppturer på samme kveld .

Now's the time

NTT er tilbake med brev fra USA og Rogaland

Thomas Strønen forteller fra USA-opphold, Jens Borge spør om Statens Kunstnerstipend vet at Rogaland eksisterer, JazzArkivet forteller om sesongen sin, Brian Eno forklarer vitsen med kunsten, Harlem-renessansen granskes på NALF og vi skriver litt om en kulturløs valgkamp.

Meld deg på vårt nyhetsbrev