Minneord

Bjørn Stendahl (10.1.1942 – 13.1.2024)

Sist lørdag døde Bjørn Stendahl, 82 år gammel. Hans betydning for norsk jazz gjennom 65 år, spesielt på organisasjons- og dokumentasjonssiden, kan knapt overvurderes.

Fra den 15 år gamle Bjørn Stendahl fra Stokke leverte sine første leserinnlegg til Verdensrevyens jazzside, og fram til han i en alder av 80 lanserte bind 5 i det monumentale historieverket Jazz i Norge, hadde han startet og ledet jazzklubber, vært president og visepresident i Norsk Jazzforbund, vært redaktør og medredaktør i Jazznytt samt levert jazzjournalistikk og debattstoff til en rekke publikasjoner. Han hadde hatt styreverv og bidratt til flere bøker, blant dem klassikeren Jazz i Norge (Gyldendal, 1975) og Jazzå…? Myter og humor i norsk jazz (Musikk-Huset 2016), og som jazzhistoriker var han tungt inne i den kommende boka i anledning Oslo Jazz Circles 75-årsjubileum. Han var delaktig i opprettelsen av Oslo Jazzhus og Norsk Jazzarkiv, og ledet i mange år det daglige Jazzakademiet under Moldejazz, en festival han hadde fulgt fra dag én. I 2015 overtok han som leder for Jazzakademiet i Oslo Konserthus da grunnleggeren Kjell Karlsen takket av, og i godt voksen alder ledet han jazz-tematiske byvandringer i hovedstaden under Oslo Jazzfestival.

Alt dette, en virksomhet som krevde sine tusener av arbeidstimer og titusener av små og store problemløsninger, ville vært nok til å sikre Bjørn Stendahl et omfattende kapittel i historien om norsk jazz. Men på toppen av det hele skrev Bjørn selv historien om norsk jazz, og han gjorde det med en innsikt, detaljrikdom og presisjon som nesten ikke er til å fatte.


STORVERK: Fra lanseringen av Fusion, funk & gla´jazz på Nasjonal jazzscene Victoria i mai 2022.  Foto: Terje Mosnes

Det startet i 1987 med Jazz, hot & swing. Jazz i Norge 1920-1940 (Norsk Jazzarkiv), der hans mangeårige samarbeidspartner Johs. Bergh bidro med en norsk jazzdiskografi; og fortsatte med Sigarett Stomp. Jazz i Norge 1940-1950 (NJ 1991) og Cool, kløver & dixie. Jazz i Norge 1950-1960 (NJ 1997) sammen med Bergh. Deretter skrev han alene Freebag…? Jazz i Norge 1960-1970 (NJ 2010) og Fusion, funk & gla’jazz. Jazz i Norge 1970-1980 (Norsk Musikkforlag 2022).

Dette historieverket gjør Bjørn Stendahls penn til den suverent viktigste på den ikke-musiserende siden av norsk jazzliv. De fem bøkenes omhyggelig utpenslede avsnitt og kapitler vil bli lest, etterprøvd og verdsatt lenge etter at alt annet som er skrevet om norsk jazz er glemt og makulert.

Bjørn Stendahl var også arkitekt med eget arkitektkontor (Munkedammen), og han var som sådan engasjert i byfornying og byhistorie. Han var ektemann og far, og som en god venn eller bekjent med gjennomtenkte synspunkter, var han en høyt verdsatt diskusjonspartner for mange. Nyheten om hans død bekrefter følelsen av at de største tomrommene oppstår etter dem som etterlater seg den mest ruvende arven, og vi er mange – både i og utenfor jazzmiljøet – som på hver vår måte vil savne Bjørn Stendahl, og samtidig søke å lindre savnet med gode minner og alle bøkene han ga oss.

Terje Mosnes

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev