Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Liv Andrea Hauge

– Det høres jo helt sinnsykt ut, jeg tror det blir helt rått, forteller Liv Andrea Hauge om å spille med 60 musikere på åpningskonserten for Bodø2024. Hauge gir et innblikk i komposisjons prosessen, forteller om trioen hennes som gir ut ny plate tidlig i februar, om den nye trioen Vinterhagen med Fredrik Luhr Dietrichson og Andreas Winther, inspirasjonskilder, nytt kulturhus på Mosjøen og mer.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Liv Andrea Hauge

Hei Liv Andrea, hvordan går det med deg?
– Hei! Nå går det ganske bra, jeg leverte alle notene til Bodø2024 1. januar, så føler meg noen kilo lettere. Men fortsatt veldig spent på hvordan det blir, og vil nok ikke slappe helt av før det er overstått 3. februar.

Hvordan komponerer du musikken til åpningskonserten på Bodø2024? Og hvordan er det å spille med 60 utøvere, og styre det hele? Kan du røpe noe om musikken publikum kan vente seg?
– Nei, hvordan gjør jeg det egentlig. Mange timer bak pianoet, noen ideer blir med videre, det meste forkastes dagen etter, også driver jeg på sånn noen uker med glimt av skikkelig kick og glede, før flere ideer forkastes og frustrasjonen øker. Så plutselig har jeg noen ideer jeg ikke har forkasta selv om ukene har gått, får dem inn i Sibelius (notasjonsprogram) – ny frustrasjon da jeg innser alt om instrumentene og arrangering jeg ikke kan – litt googling, inn på youtube «how does a bass trombone sound», tilbake i Sibelius før jeg har lært noe særlig om instrumentene – for jeg innser at jeg har jo ikke tid til dette når det er så mye noter som skal skrives – tilbake bak pianoet for å skrive nye ideer fordi jeg tenker plutselig at ingenting av det jeg har skrevet til nå er bra nok. Ny runde med ideer, forkaster dem dagen etter, tenker at kanskje den første ideen faktisk var den beste – den ble jo skrevet i en periode med mindre stress – lager en ny B-del til den, skriver noen noter, tenker hele tiden at «det og det og det» skal fikses, og plutselig er fristen der og jeg sender det fra meg. Kaotisk, men litt uforklarlig er det plutselig en del musikk der. Og jeg endte faktisk opp med å bruke den aller, aller første ideen jeg hadde. Og det er utrolig mye musikk jeg har skrevet som ikke blir med.
Vi har fortsatt ikke øvd alle 60 musikerne sammen, det blir først tre dager før konserten. Men det høres jo helt sinnsykt ut, jeg tror det blir helt rått.
Musikken jeg skriver er ikke så veldig ulik det jeg har skrevet før, samtidig som det naturligvis blir et annet uttrykk med fullt orkester. Når jeg har skrevet for klassiske musikere før har jeg tenkt at jeg må skrive klassisk musikk, noe jeg egentlig ikke kan, så jeg er fornøyd med at jeg har klart å holde på min sjanger på en måte. Så håper jeg at det vil funke. I tillegg til oss i trioen, er det med tre vokalister, Andréa Horstad, Ragnhild Moan, Jakob Nordli Leirvik, trestemt vokal kommer til å være et bærende element i musikken.

Gratulerer med singelslipp med trioen din. Albumet Ville Blomster kommer 2. februar i år. Og dere drar deretter ut på slippturne i Norge og Europa. Kan du fortelle om prosjektet? Og hvor reiser dere?
– Takk! Jeg gleder meg veldig til hele plata kommer. Det er ingen hemmelighet at jeg elsker pianotrio-formatet, og det er utrolig gøy å spille sammen med August og Georgia. Vi var i Athletic sound i mai i fjor og spilte inn plata, og det er så kult å få gi ut på Hubro – jeg har hørt ekstremt mye på en del av platene som er gitt ut på Hubro, blant annet med Moskus, Christian Wallumrød ensemble, Building instrument og Timpani & Voices.
Jeg skriver musikken til bandet, og så former vi det sammen. Det er mye improvisasjon, vi spiller som oftest uten set-liste og er opptatt av at det skal føles fritt. Vi skal spille masse i år, først noen konserter her i Norge, blant annet i Oslo, Bergen og Kongsberg, så skal vi til Bremen og spille på Jazzahead i april, før vi skal på en ny runde i Norge i mai, og i sommer skal vi til Danmark og Tyskland. Det er så kult å få spille så mye live, for det er jo på konsert denne type musikk virkelig gir mening.

I tidligere intervjuer har du referert til Maria Kannegaard og bakgrunn i klassisk musikk. Hvor henter du inspirasjon fra i dag? Og hva fikk deg til å begynne med musikk i utgangspunktet?
– Jeg henter inspirasjon fra veldig mye forskjellig, og tror kanskje at fellesnevneren ofte er ting som overrasker meg. Jeg hørte for eksempel noe vietnamesisk tradisjonsmusikk på radio tidligere i høst, i forbindelse med et intervju med Anna Berg. Dødskult, og ulikt noe jeg har hørt før. Jeg blir også inspirert av bøker, i fjor fikk jeg for eksempel en bok som heter Rød selvbiografi som har inspirert musikken og teksten jeg skriver til Bodø24.  Ellers er det live musikk som inspirerer meg kanskje aller mest, jeg elsker å være på konsert.
Det var alltid mye musikk hjemme, verken mamma eller pappa har noen gang holdt på profesjonelt, men begge har vært veldig ivrige amatører. Alltid vært i flere kor, korps og band, og pappa var min første pianolærer. Og da jeg gikk i barnehagen hadde jeg en kjæreste, og mammaen hans var pianolærer på den lokale kulturskolen, så da begynte vi sammen hos henne. Så har det liksom aldri stoppet for noen av oss siden den gang. Mamma og pappa er aktive i kor-miljøet fortsatt, mammaen til eks-kjæresten – som nå er min beste venn – er fortsatt pianolærer på kulturskolen, og jeg spiller fortsatt piano.

Gratulerer med nytt kulturhus i Mosjøen, og foreldrene dine som står bak har også blitt kåret til årets nordlendinger, så kult. Dette må vel gjøre Mosjøen til en mer sentral musikkscene? Hvordan har du opplevd musikkmiljøet i Mosjøen gjennom din oppvekst?
– Tusen takk! Det er veldig gøy at det endelig har åpna. Mosjøen er en veldig bra kulturby der det alltid har vært mye aktivitet, folk er flinke til å gå på konserter. Vi har musikklinje som både skaper mye aktivitet gjennom elevene som går der, men også lærerne er viktige, profesjonelle musikere i lokalmiljø. Bakgården, som er kulturhuset mamma og pappa har bygd, er en størrelse som ikke fantes i Mosjøen før, og gjør det mulig å arrangere konserter med artister som tidligere ikke har spilt i Mosjøen. Det har allerede vært mye som skjer i Bakgården, og vi håper på masse aktivitet fremover.

Har du noen andre planer fremover?
– I tillegg til øving frem mot Bodø 24, skal jeg spille et par konserter nå i januar. Først 19. januar på Parkteatret sammen med Herkedal – prosjektet til Øystein Herkedal Hegvik – som er en fantastisk vokalist og låtskriver. Det er veldig gøy å få være med i dette bandet, da det er popmusikk som jeg elsker å høre på, men ellers ikke spiller så mye selv. Dagen etter spiller jeg med Vinterhagen, apropos å være glad i pianotrioer er dette enda en pianotrio jeg spiller i, sammen med Fredrik Luhr Dietrichson og Andreas Winther. De er to musikere jeg lenge har sett opp til, Fredrik spiller jo i Moskus og Andreas blant annet i Johan Lindvall trio. Hvis noen hadde sagt for et par år siden at jeg skulle spille i trio sammen med dem hadde jeg ikke trodd på det. Det er sinnsykt gøy, og jeg gleder meg veldig hver gang vi skal spille.

Hva hører du på for tiden?
– Jeg har hørt mye på KORK spiller Bowie, fordi jeg synes arrangementene til Jon Øyvind Nes er veldig kule. Har henta en del inspirasjon derfra til musikken jeg skriver til Bodø. Hører også på to av mine favoritter, Caroline Polacheck og Nina Simone, som jeg fikk vinylplater med i julegave. Har også hørt mye på Sans Soucis, og på torsdag gleder jeg meg veldig til å høre hele plata til Ragnhild.og, anbefales å sjekke ut, singlene er så fine. Har også hørt på ei ECM-plate med Vijay Iyer, Linda May Han Oh og Tyshawn Sorey som er ei veldig fin pianotrio-plate.

Skal du på noen konserter som du kan anbefale?
– Jeg gleder meg veldig til all Ears-festivalen til helga. Neste helg tenkte jeg å stikke på Victoria rett etter egen konsert med Vinterhagen, for å høre August sitt band Lav Sol – har enda ikke fått hørt dem live så det gleder jeg meg veldig til. Ellers er det bare en generell anbefaling om å gå på konsert, det er jo det beste som fins.

Fra forsiden

Soddjazz - 26. og 27. april 2024

Det er den Straumen

FESTIVAL: Dra til Inderøya og Soddjazz for en smak av en annen virkelighet.

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Meld deg på vårt nyhetsbrev