Nyhet

Konsert og improseminar med Meson

Lørdag 25. november har Meson, med Torgrim Sollid, Elin Rosseland, Ingeborg Gravem Sollid og Andreas Wildhagen, konsert og improvisasjonsseminar i Oslo. – Navnet Meson er tatt fra en elementærpartikkel, som forandrer seg hele tiden. Vi prøver å skape en lignende tilstand i vår musikk, forteller Sollid.

Alle mesoner er ustabile, som kommer av sammensetningen av kvarker, disse vil annihilere, danne energi og nye partikler. Bandet Meson vil nok ikke annihilere, men definitivt danne energi og nye partikler når de inviterer til konsert og improvisasjonsseminar lørdag 25. november fra kl 12:30 på Hausmania i Oslo. Aktiv deltakelse på seminaret er åpent for profesjonelle utøvere (vokalister, instrumentalister, dansere, skuespillere etc) og studenter, og det er også adgang for vanlig publikum. Billetter og påmelding til seminaret kan gjøres her, men det er også mulig for tilhørere å melde seg på der og da – så fremt det fortsatt er plass. 

Strukturer fra jazzens ytterkanter
Arrangementet begynner med en 30 minutters konsert, etterfulgt av en samtale om Mesons arbeidsmetoder og tilnærming til improvisasjon, og etter pause blir det et seminar tilegnet improvisasjon i mange former, hvor deltakere kan interagere med bandet.
– Det blir mye vokalbasert, med utgangspunkt i musikalske strukturer fra jazzens ytterkanter, samt nøye utvalgte tekstbrokker fra spesielle forfattere innen surrealistiske og absurdistiske sjangre, forteller Sollid da vi ringer for å høre mer om dette interessante prosjektet.
Seminaret tar utgangspunkt i Torgrim Sollid og Sidsel Endresens fag «Genrefri Improvisasjon» som de startet som valgfag på NMH i 1994 og ble obligatorisk fag i 2002. – Sidsel hadde lang erfaring med improvisasjon både innen musikk og innen teater, og jeg er jazzmusiker med de formene for improvisasjon som ingredienser, men også utdanna som spesialpedagog, forteller Sollid.

Live-innspilling
Innspillingen «Meson – Live i studio» ble gitt ut i 2022 på Roselyd, Elin Rosselands plateselskap. – Vi starta i vei, og hadde ingen rettesnorer, bare for å se hva vi fikk til improvisatorisk. Så kommer lydtekniker og sier: dere er jo spenna gærne, dette må gis ut. Elin hadde akkurat laget plateselskap og sa vi kunne gi det ut der, forteller Sollid.  Innspillingen er nå tilgjengelig på digitale plattformer, og har fått strålende omtaler.
Meson har hittil kun hatt én konsert, under årets MoldeJazz, og Sollid forteller at de gjorde en nådeløs konsert med tekst fra Samuel Beckett om død og kollisjoner:
– Etter den konserten kom en godt voksen publikummer bort til bandet for å si at dette var den mest slitsomme jazzkonserten han hadde vært på, forteller Sollid. – Men han tilføyde også at han ikke ville vært den foruten, understreker Sollid, og legger til: – Så nå er dere herved advart.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Groove, svette og tårer. D’Angelo (1974-2025)

Vi minnes D'Angelo: Sofie Tollefsbøl og Kim Ofstad dykker ned i musikken hans og vi byr på deep cuts og artikler om Voodoo og Black Messiah. I tillegg har vi lynkurs i James Brandon Lewis, vi har Spotify-sint leserinnlegg om modding av gamle ipoder og vi har intervjuet Rick Beato!

Nyheter

– Skuffende for det frie musikkfeltet

Statsbudsjettet 2026: - Kutt i regionale kulturfond og på stedet hvil for Norsk kulturfond. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er skuffende lesning. Avstanden mellom institusjonene og det frie musikkfeltet fortsetter å vokse, sier daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr.

Meld deg på vårt nyhetsbrev