– Å blande inn modal tenking sammen med mer tradisjonelle harmoniseringsteknikker gir nye muligheter i det musikalske uttrykket, forteller Tore Bråthen om sitt første studioalbum, utgitt i august. Bråthen er førstelektor på Institutt for Rytmisk Musikk ved Universitetet i Agder, musikalsk leder for flere storband og utøvende trompetist.
I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Tore Bråthen
Hei Tore, hvordan har du det?
– Jeg har det bra, takk.
Ditt første studioalbum Retninger ble sluppet i august. Kan du fortelle om plata?
– Jeg har lenge hatt lyst til å spille inn egen musikk. Men det er noe med å ha tid til å skrive og ha en ide om uttrykk også videre. Jeg vasser jo rundt i gode musikere og spiller med mange, så jeg sitter vel litt nå i ettertid og tenker at jeg skulle ha gjort det tidligere.
Det er jo litt skummelt å komme ut med første plate når en er blitt godt voksen. Kanskje mest grunnet egne forventninger. Uansett, det føles mest fint å ha fått den ut.
Gjennom jobben min på Institutt for Rytmisk Musikk ved Universitetet i Agder har vi forskningstid innbakt i stillingen. Det gir oss ansatte en unik mulighet til å sjekke ut, eller å forske på, det vi jobber med. Jeg har lenge vært interessert i en modal tenkemåte, spesielt når det gjelder harmonisering, og valgte derfor å skrive låtene med dette som utgangspunkt. Å blande inn modal tenking sammen med mer tradisjonelle harmoniseringsteknikker gir nye muligheter i det musikalske uttrykket. Dette synes jeg er veldig spennende.
Plata er spilt inn med musikere som passer til uttrykket jeg ønsket å skape. Fredrik Sahlander (bass) og Øyvind Nypan (gitar) er begge kolleger på rytmisk (UiA). Oscar Jansen (piano), Trygve Tambs-Lycke (trommer) og Andre Kassen (saksofoner) er musikere som jeg har hatt gleden av å jobbe med gjennom ulike settinger over flere år. Alle har generøst bidratt med kunnskap og kreativitet på plata. Og teknikker Roald Råsberg, som også er en god kollega på UiA, er en magiker på mange måter. Han er selvfølgelig stødig som fjell når det gjelder det tekniske, i tillegg får han musikerne til å føle seg vel og prestere. Uten han, og musikerne som spiller, ville plata ikke blitt i nærheten av det den ble.
Du er også sentral i flere storband, hvordan er det å være musikalsk leder? Hvor begynte reisen, og hva har inspirert deg til å drive på med dette?
– Ja, jeg er musikalsk leder for Christianssand Storband, Sørnorsk Ungdomsstorband og Arendal Big Band. Denne reisen begynte for ca 27 år siden da jeg etter et praksisbesøk begynte som musikalsk leder for Christianssand Storband. Et par år senere var jeg med på å bygge opp Vest-Agder Ungdomsstorband (nå Sørnorsk Ungdomsstorband (SNUS)). Jeg har ganske nylig tatt over som musikalsk leder for Arendal Big Band.
Det å være musikalsk leder gir meg en unik mulighet til å kunne jobbe med noe jeg elsker samtidig som at jeg sammen med andre musikere og musikanter får være med på å utforme og skape musikalske uttrykk. Jeg prøver alltid å bli godt kjent med de som spiller, ha et åpent sinn, og å ta aktørene på alvor. Uansett om det er som innleid eller som fast musikalsk leder, og om jeg står foran profesjonelle eller amatører. Dette er både en givende og en spennende prosess. Som leder er det klart at jeg må ta musikalske avgjørelser, men disse er ofte basert på forslag og ideer fra de som spiller. Mye av øvetiden går med til diskusjon og utprøving. Jeg liker tanken på at det publikum får høre på konsertene er resultatet av samspillet mellom meg som musikalsk leder og de som spiller.
Som førstelektor på UiA underviser du i flere fag. Hvilke temaer jobber du med elevene nå? Noe du vil anbefale andre jazzinteresserte å studere nærmere?
– Dette semesteret underviser jeg teori, samspill og hovedinstrument, samtidig som jeg driver et nettkurs for lærere. Jeg er også leder for studieprogrammet Faglærerutdanningen i Rytmisk Musikk.
Jeg har alltid vært opptatt av å angripe det jeg jobber med fra flere vinkler. For å øke forståelsen av det en holder på med, for å komme seg videre og for å kunne løse utfordringer. Ting ser ofte litt annerledes ut om du klarer å skifte perspektiv og se det fra en annen kant. For å kunne gjøre dette kreves kunnskap, og ikke minst, kunnskap om hvordan kunne få mer kunnskap. Det er viktig å skape meningsfulle læreprosesser rundt disse temaene. Gjerne med utgangspunkt i kjent materiale. For eksempel går teori og praksis ofte hånd i hånd, i min verden. Uansett hva som kommer først, tror jeg at dette er viktig for å oppnå et helhetlig resultat. Jeg vil vel tro at undervisningen min bærer preg av dette.
Min oppfatning er at studentenes fokus har skiftet fra tidligere å være rettet mot en mer sessionmusiker-karriere og reprodusering, til et større søkelys på eget uttrykk og egen musikk. Det kan ha mye med at det nå er lettere å nå ut til et publikum gjennom lett tilgjengelige nett- og strømmetjenester, og at det er rom for flere uttrykk i dagens samfunn enn tidligere. For dagens unge musikere er det viktig å være i stand til å skape et eget uttrykk og samtidig kjenne markedet. Å kunne skaffe midler og å selge egen musikk. De må på mange måter skape sin egen arbeidsplass. Dette er kanskje den viktigste oppgaven vi som driver med undervisning av kommende musikere har nå. Å bevisstgjøre studentene på dette, og å gi nødvendig verktøy.
Hvilke planer og prosjekter har du fremover?
– På kort sikt er det ganske hektisk. Det nærmer seg jul, og i oppkjøringen er det mange konserter med både Christianssand Storband (CSB) og Arendal Big Band som skal gjennomføres. Og med det, mye musikk som skal tilrettelegges og arrangeres. Før julen trør til for fullt skal CSB en tur til Stavanger på festivalen Big Band Bonanza. Vi hadde nylig besøk av Hildegunn Øiseth og ble da kjent med henne, og musikken hennes. Gleder meg vilt til å presentere dette i Stavanger, lørdag 11. november. Festivalen byr ellers på mye god musikk og ikke minst gode treff med mange storbandkolleger.
I tillegg til å være musikalsk leder driver jeg jo som freelance musiker og har en del strøjobber og konserter fremover i forbindelse med julehøytiden. Alt fra pubjobber til kirkekonserter. Til våren kommer jeg til å skrive musikk til neste plate som planlegges innspilt til høsten. Det blir også konserter med musikken fra Retninger gjennom hele 2024.
Hva hører du på for tiden?
– For tiden går det mye i Ambrose Akinmushire. En spennende musiker med et spennende uttrykk. Veldig inspirerende.
Er det noen konserter du kunne anbefalt?
– Bill Frisell skal være AiR på årets Moldejazz. Det spørs om ikke jeg bare må dit, og få med meg alt han blir involvert i….