Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Oscar Andreas Haug

Oscar Andreas Haug har nylig gitt ut nytt album med Bliss Quintet og legger denne uka ut på turne i Europa og Norge. Her forteller han om sitt musikalske virke, nye prosjekter, inspirasjonskilder og utforsking av mikrotonalitet.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Oscar Andreas Haug

Hei Oscar, hvordan går det med deg?
– Det går fint med meg, takk som spør. Jeg har nylig flyttet til Oslo etter å ha blitt ferdig med master i København, så det er spennende med ny by og nye omgivelser. 

Gratulerer med det nye albumet til Bliss Quintet, Glasshouse. Kan du fortelle oss om plata og prosjektet?
– Tusen takk for det. Ja, dette er jo bandets andre utgivelse, noe som er utrolig stas. Vi var heldige å få spilt plata inn i to fantastiske studioer. Vi var først på Musikkloftet i Asker i januar og deretter i et lite studio i landsbyen Cormons i Italia og spilte inn låtene vi har jobbet med i løpet av de siste to årene. Dette var i en periode som vi var basert i både forskjellige byer og land, så det var spesielt kult å kunne reise og jobbe sammen i Italia. Også veldig kult å gi ut med Jazzland igjen. 


Bliss Quintet: Oscar Andreas Haug (trompet), Zakarias Meyer Øverli (saksofon), Benjamín Gísli Einarsson (piano), Gard Kronborg (bass) og Rino Sivathas (trommer). Albumet Glasshouse ble gitt ut på Jazzland 29. september. Foto: Sigrid Erdal.

Dere skal ut til Europa ser jeg. Hvor skal dere spille? Og hva kan publikum vente seg?
– Det kommer til å bli energisk og fullt trøkk. Vi har gledet oss lenge til turné og release, og kommer til å spille musikk fra plata, i tillegg til masse helt nytt som vi gleder oss til å vise fram.
Vi setter i gang med releaseturnéen denne uka, og skal spille i Rotterdam, Antwerpen og Berlin. I starten av November skal vi spille på Jazzfestival i Eindhoven, også avslutter vi turnéen med konserter i Halden, Arendal, Oslo og Stockholm i slutten av November og starten av Desember. 

Du utforsker mikrotonalitet. Hvordan inkorporerer du dette inn i musikk med andre?
– Ja, mikrotonalitet er noe jeg finner veldig spennende. Trompeten jeg spiller på er opprinnelig designet til arabisk musikk, så den har en tone-inndeling på 24 toner i oktaven i stedet for 12. Det åpner opp for mye kule muligheter, og jeg prøver å bruke det så intuitivt jeg kan. Når jeg spiller i andres prosjekter, prøver jeg å tenke på det på samme måte som med alle de «vanlige tonene», at hvis det er kult så prøver jeg, og hvis ikke, så lar jeg være. Jeg liker best at det ikke skal bli noe som alltid tar fokus, men som kan berike musikken på sin egen måte både i forgrunnen og bakgrunnen. 


Oscar Andreas Haug og hans mikrotonale trompet. Foto: Thor Egil Leirtrø.

Du er med i mange andre prosjekter også, deriblant Dafnie, Tuva Halse Quintet, Udi Shlomo, og Eskild Okkenhaug Sekstett. Har dere noen planer fremover?
– Ja, det neste etter Bliss-turneen, blir Tuva Halse Quintet som slipper album 20. Oktober. Vi skal på releaseturné i Oslo, Nesodden, Molde, Hamar og Trondheim, i tillegg til en konsert i Romania på Ora Jazz Festival så det gleder jeg meg masse til. Det er et veldig inspirerende band å spille med, fordi det kan være så mykt og likevel super intenst.

Har du noen andre prosjekter på gang du vil fortelle oss om?
– Jeg gjester som feature-artist på en utgivelse med den danske pianotrioen Little North til våren 2024, som jeg kan anbefale å sjekke ut når den tid kommer. Vi skal på en releaseturné rundt i hele Danmark som jeg ser veldig fram til, særlig fordi jeg ikke har opplevd så mye av Danmark utenfor København enda. Det er veldig kult å kunne fortsette å lage musikk med mine danske kollegaer og venner. 

Hvem inspirerer deg i dag?
– Åh, det er mange. Jeg føler meg så heldig som er omringet av så mye kreative mennesker, og jeg tror at jeg blir aller mest inspirert av de jeg har rundt meg, og de jeg spiller i band med. Jeg vil også nevne mine foreldre Lars Andreas Haug og Camilla Susann Haug som spesielt store musikalske forbilder. 

Hva hører du på for tiden?
– For tiden går det mye i tidligere norske jazzplater fra Jan Garbarek, Maqualero, Veslefrekk og Jøkleba. Ellers hører jeg mye på nyutgitt musikk av venner og kollegaer som Benjamin Gisli Trio, Amund Stenøien, Vetle Skåli, Miriam Kibakaya, Veslemøy Narvesen, Amalie Dahl, Camilla Susann Haug, Galumphing duo, Sara Fjeldvær og mange flere… 

Er det en konsert du gjerne vil dra på som du kan anbefale?
– Jeg håper å kunne dra på konsert med The Source når de skal spille konsert på Nesodden 15 november.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev